Gjest TSs Skrevet 13. november 2011 #1 Skrevet 13. november 2011 Etter å ha lest en del tråder på dette forumet og andre har jeg det inntrykket at det er mindre legitimt for samværsforeldren å ha barnevakt enn hvis foreldren med hovedomsorgen benytter seg av dette. Stemmer det? Jeg forstår selvsagt at graden av dette er en vesentlig faktor, men hvis vi sier at foreldrene benytter seg av dette i like stor grad vil det da være slik? I situasjoner der forholdet mellom foreldrene er annspent og preget av konflikt ser en ofte at foreldren med hovedomsorgen kan gå hardt ut mot samværsforeldren hvis barnet er mye sammen med ny samboer, familie ol. Det kan til og med gå så langt at en konkluderer med at barnet ikke bør ha samvær (eller i like stor grad). Gjelder dette da også andre veien? Der barnet er mye sammen med foreldren med hovedomsorgen sin familie eller nye partner - er det da en indikasjon på at foreldren egentlig ikke burde ha hvoedomsorgen?
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #2 Skrevet 13. november 2011 Samværsforelder burde velge å prioritere barnet de to helgene i måneden barnet er der, fordi barnet ser lite til forelderen resten av tiden. Det er tross alt barnet som har rett på samvær med forelderen, og hvis han/hun ikke er der i tiden barnet er der, mister barnet den retten. 9
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2011 #3 Skrevet 13. november 2011 vis samvers forelder ikke klarer å prioritere 4 netter (vanligvis 2 kvar helg) i mnd med barnet sitt,da ønsker jo ikke den forelderen det samveret da og bør ikke overlate barnet til en tilfeldig barnevakt. barnet bør da heller bli hjemme hos den som har hoved omsorgen. denne samvers forelderen er en stor egoist som har fri 26 dager i mnd og ønsker fri også på samvershelg! 3
Gjest TSs Skrevet 13. november 2011 #4 Skrevet 13. november 2011 Samværsforelder burde velge å prioritere barnet de to helgene i måneden barnet er der, fordi barnet ser lite til forelderen resten av tiden. Det er tross alt barnet som har rett på samvær med forelderen, og hvis han/hun ikke er der i tiden barnet er der, mister barnet den retten. Nå er det uheldig at jeg ikke har et konkret eksempel å vise til, da jeg ønsket å diskutere dette på generellt grunnlag. Men uansett, det forutintatte innlegget ditt illustrerer poenget mitt. Først og fremst så skrev jeg en tenkt situasjon der begge foreldrene benytter seg av ny samboer/familie i like stor grad (les. prosent iht samværet med barnet). For det andre så er det da flere ordninger enn der samværsforeldren har mer samvær enn to helger i mnd. 'Standard samvær' er idag en dag i uken pluss annenhver helg. Videre har jeg det inntrykket at samværsforeldre 'nå til dags' har mer samvær enn tidligere.. Quote: "og hvis han/hun ikke er der i tiden barnet er der, mister barnet den retten." Mener du her at samværsforeldren skal måtte være der 100% av denne tiden?
Gjest TSs Skrevet 13. november 2011 #5 Skrevet 13. november 2011 vis samvers forelder ikke klarer å prioritere 4 netter (vanligvis 2 kvar helg) i mnd med barnet sitt,da ønsker jo ikke den forelderen det samveret da og bør ikke overlate barnet til en tilfeldig barnevakt. barnet bør da heller bli hjemme hos den som har hoved omsorgen. denne samvers forelderen er en stor egoist som har fri 26 dager i mnd og ønsker fri også på samvershelg! 1) Standard samvær er på 6 netter pr. mnd 2) Tilfeldig barnevakt? Jeg eksemplifiserte med familie og samboer/ektefelle til samværsforeldre. Altså like viktige relasjoner iht barnet som familie og samboer/ektefelle til bostedsforeldren. 3) Er det gitt at en foreldre automatisk ikke ønsker samvær med barnet sitt om han/hun innimellom velger å la samboer/famile være med barnet under samværstiden? Det kan være mange ulike grunner til dette. Feks. har jeg hørt bostedsforeldre mene at samværsforeldren ikke bør ha samvær da samboer/familie henter i bhg/skole når samværsforeldren er opptatt på jobb feks. Gjelder det da også andre veien, eller er det bare iforbindelse med samværsforeldren at dette indikerer nedprioritering og mangel på interesse for barnet? 4) Har fri? I min omgangskrets er det flere samværsforeldre som ønsker (og også kjemper for) å få mer samvær med barnet sitt. 2
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2011 #7 Skrevet 13. november 2011 Det er den av foreldre som er sammen med barnet som avgjør dette med barnevakt. Den andre forelder har ikke noe med dette så sant alt blir utført som det skal. Er det rart det blir krangel mellom foreldre når de blander seg opp i dette. Rister på hodet av alle som skal være bedrevitere. 2
Gjest TSs Skrevet 13. november 2011 #8 Skrevet 13. november 2011 Det er den av foreldre som er sammen med barnet som avgjør dette med barnevakt. Den andre forelder har ikke noe med dette så sant alt blir utført som det skal. Er det rart det blir krangel mellom foreldre når de blander seg opp i dette. Rister på hodet av alle som skal være bedrevitere. Enig med du. Ts
Leanne Skrevet 13. november 2011 #9 Skrevet 13. november 2011 min søster er i en slik situasjon, hvor hun har barnet boende hos seg, faren har barnet en dag-natt i uken + annenhver helg. Det hender at far har barnevakt når han har samvær, bruker da barnets farmor, eller farfar (de er skilt), tanter eller onkler. Min søster ergrer seg over dette, og mener at far bør ha barnet hos seg når han først skal ha samvær... Jeg er jo enig i at han bør ha barnet hos seg, men at han innimellom bruker barnevakt skjønner jeg veldig godt.. For når skal barnet få overnatte hos farmor/ farfar om det ikke skjer i den helgen far har samvær? Min søster kjører ikke barnet sitt dit... Synes det er flott at far ser at barnet også har behov for kontakt med resten av fars familie, den lille tiden han har samvær. Her mener jeg faktisk at han setter barnet først, som ser at barnet og har rett på gode relasjoner med sin familie, og ikke bare far alene... 6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #10 Skrevet 13. november 2011 Samværsforelder burde velge å prioritere barnet de to helgene i måneden barnet er der, fordi barnet ser lite til forelderen resten av tiden. Det er tross alt barnet som har rett på samvær med forelderen, og hvis han/hun ikke er der i tiden barnet er der, mister barnet den retten. Skjer det aldri i livet ditt at ting kolliderer? Kanskje har samværsforelder en jobb som krever litt i blant, andre barn, oppfølging med skole/barnehage, andre familiemedlemmer man må stille opp for? Så lenge det ikke er slik at barnet ser mer til barnevakten enn forelderen bør ikke dette være et problem. Dersom samværtforelder bruker familiemedlemmer som barnevakt, besteforeldre feks, er det kanskje også for at barnet skal få tid med disse, siden bostedsforelder som oftest ikke prioriterer svigerfamilien. Og at ny samboer ol henter i barnehage ol, dersom det passer bedre inn i familiekabalen skal man være rimelig smålig for å henge seg opp i. 3
Gjest . Skrevet 13. november 2011 #11 Skrevet 13. november 2011 Jeg føler ofte at den med hoved omsorgen tenker på samværet mellom barn og samværsforeldren som en gode h*n gir.. Og dermed bør samværsforeldren f**** ta imot denne gesten. I realiteten så er det ikke slik. Både barnet og samværsforeldren har rett på samvær og det er ikke opp til den med hoved omsorgen å vurdere om h*n bruker denne tiden fornuftig eller ikke. Ei heller vurdere hvilken grad av 'barnepass' som er rimelig. Lurer på om pipa gjerne hadde en litt annen lyd ang. barnepass av familie ol. da foreldrene fremdeles bodde sammen.
Gjest TSs Skrevet 13. november 2011 #12 Skrevet 13. november 2011 Skjer det aldri i livet ditt at ting kolliderer? Kanskje har samværsforelder en jobb som krever litt i blant, andre barn, oppfølging med skole/barnehage, andre familiemedlemmer man må stille opp for? Så lenge det ikke er slik at barnet ser mer til barnevakten enn forelderen bør ikke dette være et problem. Dersom samværtforelder bruker familiemedlemmer som barnevakt, besteforeldre feks, er det kanskje også for at barnet skal få tid med disse, siden bostedsforelder som oftest ikke prioriterer svigerfamilien. Og at ny samboer ol henter i barnehage ol, dersom det passer bedre inn i familiekabalen skal man være rimelig smålig for å henge seg opp i. My point exactly . . . TS
smilo Skrevet 13. november 2011 #13 Skrevet 13. november 2011 Jeg er mor og er både bostedsforelder og samværsforelder. Jeg ser ingen problemer i at det skaffes barnevakt innimellom på samværsforelders tid. Det kan skje ting som man ikke kan utsette til ungene har dratt. Men jeg synes også at det bør være unntaket og ikke regelen. Men det gjelder like mye både bostedsforelder og samværsforelder. Når jeg hører om samværsforeldre som har ungene hovedsaklig annenhver helg, og allikevel er ungene hos (ste)besteforeldre,(ste)tanter/(ste)onkler, og andre hver eneste helg fordi de voksne skal på fest eller andre sosiale tilstelninger, så må jeg innrømme at jeg synes det grenser til omsorgssvikt og at vedkommende absolutt ikke burde ha samvær med barnet 4
Gjest TSs Skrevet 13. november 2011 #14 Skrevet 13. november 2011 Jeg er mor og er både bostedsforelder og samværsforelder. Jeg ser ingen problemer i at det skaffes barnevakt innimellom på samværsforelders tid. Det kan skje ting som man ikke kan utsette til ungene har dratt. Men jeg synes også at det bør være unntaket og ikke regelen. Men det gjelder like mye både bostedsforelder og samværsforelder. Når jeg hører om samværsforeldre som har ungene hovedsaklig annenhver helg, og allikevel er ungene hos (ste)besteforeldre,(ste)tanter/(ste)onkler, og andre hver eneste helg fordi de voksne skal på fest eller andre sosiale tilstelninger, så må jeg innrømme at jeg synes det grenser til omsorgssvikt og at vedkommende absolutt ikke burde ha samvær med barnet Jeg er selvfølgelig enig med deg i dette. Men syntes vel at eksempelet var litt på siden av en 'vanlig' situasjon. Her eksemplifiserer du med et barn som blir satt bort tilnærmet hver eneste samværshelg, og i tillegg til dette, til ste-familie. Men uansett, hvis dette skal vurderes som omsorgssvikt så gjelder det også andre veien - altså hvis den med hovedomsorgen setter bort barnet de to helgene i mnd h*n har barnet. TS
Sophie-Ann Skrevet 13. november 2011 #15 Skrevet 13. november 2011 Hvis BF ikke kan ha datteren vår pga jobb eller lignende, har jeg henne selv. Ser ingen grunn til at hun skal være sammen med fars samboer uten at far er der. Dette har jeg gitt beskjed om, og BF er enig. Men at BF og samboeren har barnevakt en kveld fordi de skal noe, har jeg ingenting med. 2
Gjest TSs Skrevet 13. november 2011 #16 Skrevet 13. november 2011 Hvis BF ikke kan ha datteren vår pga jobb eller lignende, har jeg henne selv. Ser ingen grunn til at hun skal være sammen med fars samboer uten at far er der. Dette har jeg gitt beskjed om, og BF er enig. Men at BF og samboeren har barnevakt en kveld fordi de skal noe, har jeg ingenting med. Av ren nyskjerrighet: er det noen grunn for at det (for deg) er mer legitimt at barnet har en "tilfeldig" barnevakt enn at stemor passer? Er det slik at BF jobber så lang borte (eller lignende) at han ikke kommer hjem i løpet av dagen, eller er det slik at han henter henne hos deg når han er ferdig på jobb? TS
Sweet77 Skrevet 13. november 2011 #17 Skrevet 13. november 2011 Hadde jeg hat barnet mitt bare 8 dager i mnd hadde jeg f**n ikke latt noen andre ta den tiden. Da skulle jeg hatt en veldig god grunn i hvert fall...
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2011 #18 Skrevet 13. november 2011 Hadde jeg hat barnet mitt bare 8 dager i mnd hadde jeg f**n ikke latt noen andre ta den tiden. Da skulle jeg hatt en veldig god grunn i hvert fall... signerer denne
Athene Skrevet 13. november 2011 #19 Skrevet 13. november 2011 Det handler vel ikke om bruk av barnevakt i seg selv, eller antall timer med barnevakt. Men om andel tid med barnet du bruker barnevakt. En samværforelder som bruker barnevakt ved hvert samvær ender ofte opp med å bruke barnevakt 25-50% av tiden med barnet. Man ville også ha reagert om hovedomsorgsperson brukte barnevakt nesten halvparten av tiden. Utover dette mener jeg også at samværsforeldren bør rydde tid i best mulig grad de dagene h*n har barnet. Det er kanskje ikke helgen å dra på byen, dersom du uansett gjør det hver helg. Men dersom arrangementer eller jobb gjør at du behøver barnevakt ser jeg ingenting i veien med at man benytter dette, selv om man har barnet 8 dager i måneden. Barnet har det best når foreldrene har et normalt liv.
Gjest TSs Skrevet 13. november 2011 #20 Skrevet 13. november 2011 Det handler vel ikke om bruk av barnevakt i seg selv, eller antall timer med barnevakt. Men om andel tid med barnet du bruker barnevakt. En samværforelder som bruker barnevakt ved hvert samvær ender ofte opp med å bruke barnevakt 25-50% av tiden med barnet. Man ville også ha reagert om hovedomsorgsperson brukte barnevakt nesten halvparten av tiden. Utover dette mener jeg også at samværsforeldren bør rydde tid i best mulig grad de dagene h*n har barnet. Det er kanskje ikke helgen å dra på byen, dersom du uansett gjør det hver helg. Men dersom arrangementer eller jobb gjør at du behøver barnevakt ser jeg ingenting i veien med at man benytter dette, selv om man har barnet 8 dager i måneden. Barnet har det best når foreldrene har et normalt liv. Nei, altså, selvfølgelig - prosantandelen regnes jo ut iht hvor mye man har barnet. Quote: "Det er kanskje ikke helgen å dra på byen, dersom du uansett gjør det hver helg." Men, denne setningen indikerer at samværsforeldren har barnet færre helger enn den med hovedomsorgen - noe som i hverdagen gjerne ikke stemmer da man etter standard samvær har annenhver helg - altså 50% (helg). Men, uansett, det jeg reagerer på er krisemaksimeringen som jeg har sett her på KG om saværsforeldre har barnevakt av familie innimellom eller om 'ny' samboer/ektefelle har barnet alene noen timer/henter i bhg ol. Det samme ramaskriket hører en ikke om om det er personen med hovedomsorgen som titt og ofte benytter seg av barnevakt/familie/ektefelle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå