Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i oktober utgaven Woman at vi bør skifte sminke oftere enn hva vi gjør. Maskara skal byttes hver 3 måned (selvom den ikke er tom) fordi den da inneholder haugevis av bakterier. Samme gjelder lipgloss, kremer, masker osv

Stemmer dette? Eller er det bare et salgstriks?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er viktigere å bytte ting hvis du har vært syk eller hatt en infeksjon. Bytte maskara hvis du har hatt øyebetennelse, bytte lipgloss hvis du har hatt forkjølelsessår, bytte tannbørste etter at du har vært syk osv.

Er det ikke leverandørens veiledning man burde forholde seg til? Det står jo bakpå pakken hvor mange mnd. hvert produkt skal holde. Jeg pleier som regel å forholde meg til det, eller bruke produktene til det blir tomt. Jeg bytter nok som regel maskara hver 4 mnd., eyeliner hvert halvår, pudder brukes til det blir tomt, øyenskygge bruker jeg også som regel til det blir tomt.

Dagkremer, sminkefjerner, ansiktsrens osv. kan man vel bruke til det blir tomt/begynner å lukte/datoen utgår sålenge man ikke putter fingrene direkte oppi (hvis det er krukker)? Hvis det er på tube er det vel ganske trygt for bakterier?

Skrevet

Jeg gidder ikke følge disse "reglene" slavisk. Mascaraen min blir stort sett tom etter ca 3 mnd uansett. Alle kremene mine bruker jeg opp før de rekker å "gå ut på dato".

Solpudder og blush bruker jeg til de er tomme, er flink til å vaske børstene regelmessig så. Det samme med øyenskygge for det bruker jeg kansje bare noen få ganger i året, og da er det kjedelig å kaste en øyenskygge til 500kr som man bare har brukt noen få ganger.

Så lenge produktene ser bra ut/ikke lukter vondt tror jeg nok ikke det er så farlig:)

Skrevet

Jeg bytter når det er tomt.

Skrevet

Bytter når det er tomt, eller det ser "ekkelt" ut ;)

Skrevet

Jeg bytter når det er tomt eller ødelagt / tørket ut :)

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Mascara bruker jeg hver dag med to-tre lag i slengen, så den blir ofte tom innen to og en halv måned. Kremer, lipgloss og lignende er jeg mer nøye med å kaste når jeg tror jeg har hatt de et halvt år eller hva det når er som står som holdbarhetsdato på dem.

Skrevet

Bytter når det er tomt.

Skrevet

Kremene jeg bruker er holdbare 1-2 år. Jeg bruker de opp før de går ut på dato.

Mascaraen jeg bruker (Clinique naturally glossy), kan jeg bruke i ca 6 mnd.

Skrevet

Jeg holder ikke reglene. Jeg har aldri blitt syk eller hatt øyeinfeksjon, og huden min er pen og kvisefri, så jeg ser ikke hensikten.

Mascaraer blir som oftest brukt opp før tremåndersgrensen, jeg bruker vel en pr 1-2 måneder. Jeg har opplevd at kremer og foundations blir dårlige, det skiller seg eller lukter rart, da kaster jeg det selvfølgelig.

Det jeg er nøye på er rengjøring av redskaper annenhver uke. Slurver jeg med dette opplever jeg raskt urenheter i huden.

Skrevet

Bytter når det er tomt eller ødelagt. Noe av sminken min er 10 år gammel (noen øyenskygger og en øyenbrynspenn). Funker fint fortsatt, og jeg har ikke merket noen problemer ved å bruke så gammel sminke.

Skrevet

Jeg bytter hvis sminken har forandret konsistens eller lukter rart, men bryr meg ikke om datostemplinger eller produsentens anbefalinger.

Den ene gangen i livet jeg hadde øyekatarr, noe som nå er 15 år siden, byttet jeg selvsagt all øyesminke som hadde vært brukt i dagene før jeg fikk infeksjonen.

Skrevet

Mascara: 3 måneder, kajal: 3 år, flytende eyeliner: 6 måneder, foundation: 6-12 måneder, leppestift: 2-3 år, lipgloss: 2-3 år, øyenskygge: 3 år, pudder: 3 år, rouge: 3 år.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...