AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #1 Skrevet 13. november 2011 Helt plutselig ble katten vår på ca. 6 mnd syk i går kveld. Det startet med at vi fant rar avføring på stuegulvet. Den var ikke brun, men litt løs og fargen var en kombinasjon av lysebrun og gråaktig. Kort tid etter vi fant dette begynte katten å kaste opp, og siden det har den bare ligget i ro urørlig. Vi har hatt den inne i hele natt, og den har kastet opp 3 ganger til i løpet av natta. Nå ligger den bare med øynene lukket, er iskald på ørene, spiser ikke, og drikker ikke, og reagerer ikke på kontakt. Hva kan dette være? Kan katter ha en slags omgangssyke, eller er dette mer alvorlig? Den er ikke vaksinert fordi vi var så dumme at vi skulle vente til den begynte å være ute. Vel... nå har den vært ute mye i en uke, og jeg er livredd for at det er mangel på vaksine som har gjort den syk
Green Lady Skrevet 13. november 2011 #2 Skrevet 13. november 2011 Jeg hadde ringt veterinær. Kan være at katten har fått i seg noe den ikke har tålt, f.eks. Godt mulig et veterinærbesøk kan vente til i morgen, men jeg hadde ikke ventet med å ringe!
Gjest energibånd Skrevet 13. november 2011 #3 Skrevet 13. november 2011 Jeg hadde en katt da jeg var liten. Den ble plutselig syk, kastet opp, var slapp og iskald i kroppen. Det viste seg at han hadde kreft i magen. Nå sier jeg ikke at dette er tilfellet her, men man vet jo aldri! Ring veterinær du.
Gjest Lille-pus Skrevet 13. november 2011 #4 Skrevet 13. november 2011 TS, dersom du ikke alt har gjort det, så ring vetrinærvakta. Dette kan være en forgiftning, det kan være kattepest, det kan være noe som sitter fast i mage/tarm systemet til pus, det kan være mye rart... men en ting er sikkert; med de symptomene du lister opp så er det alvorlig. Jeg er redd dette ikke bør vente spesielt lenge nei. Ring nå, og ta med lommebok og katt til vakthavende vetrinær. Dersom du bor i Oslo så ring Oslo Dyreklinikk i Ensjøveien. De har akutthjelp hele døgnet. Krysser potene for deg og katten din/deres
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #5 Skrevet 13. november 2011 Hei alle sammen Jeg ringte til veterinærvakta her jeg bor og dyrlegen mente at katten antakelig hadde et magevirus. Ble anbefalt å kjøpe et syrnet melkeprodukt og til den så vi kjøpte rømme på bensinstasjon siden de ikke hadde Kulturamelk der. Den slikket det i seg som en gal, og ligger i det minste å maler litt nå. Har til og med kost litt. Har vært lite aktivitet med katten utenom det, men dyrlegen mente i hvert fall at det ikke var dødelig om vi ventet til i morgen. Hvis det ikke ble bedre eller om det forverret seg kunne vi ta kontakt igjen i løpet av dagen eller kvelden, men dyrlegen mente altså at vi kunne vente til åpningstid i morgen. Var det et dårlig råd...? Nå blir jeg usikker! Har jo lest om kattepest og rottegift og alt mulig, så er jo bekymret for stakkars katten
Green Lady Skrevet 13. november 2011 #6 Skrevet 13. november 2011 Vanskelig å si det om det var et bra eller dårlig råd. Hvordan er formen til pus nå, da?
CathFoto Skrevet 13. november 2011 #7 Skrevet 13. november 2011 Om dere har en sprøyte(uten spiss) liggende så prøv å få i pus vann, katter blir fort dehydrerte. Jeg ville hatt katten hos dyrlegen så fort som mulig, men om dyrlegen mener du kan vente så er det vanskelig å si noe i mot det. Men du burde i allefall få pus undersøkt i morgen tidlig.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #8 Skrevet 13. november 2011 Vanskelig å si det om det var et bra eller dårlig råd. Hvordan er formen til pus nå, da? Den ligger bare på gulvet. Har ikke spist noe som helst siden den halve teskjeen med rømme i 12 tiden i dag. Og den har er blitt spydd opp så... Om dere har en sprøyte(uten spiss) liggende så prøv å få i pus vann, katter blir fort dehydrerte. Jeg ville hatt katten hos dyrlegen så fort som mulig, men om dyrlegen mener du kan vente så er det vanskelig å si noe i mot det. Men du burde i allefall få pus undersøkt i morgen tidlig. Vi har ikke flere medisinsprøyter igjen dessverre. De vi har hatt til både unger og katter er blitt kastet etter hvert som de er blitt friske for å unngå evt. smitte. Jeg skal få pus til dyrlegen i morgen tidlig ja. Dette er bare grusomt å se på
Green Lady Skrevet 13. november 2011 #9 Skrevet 13. november 2011 Jeg ville ringt vakthavende på nytt, og sagt at formen ikke er bedre, og den har kastet opp igjen. Hvis du ikke forklarte "nok" første samtale, ville jeg gitt alle detaljer nå. Hvis veterinæren fremdeles mener det kan vente til i morgen, så kan det sikkert det, men det er uansett greit å ringe en gang til og komme med en oppdatering.
Aurora M. Skrevet 13. november 2011 #10 Skrevet 13. november 2011 Synes det høres merkelig ut at veterinæren kan si det er et magevirus uten så mye som å ha sett på katten. Stilte h*n noen spørsmål da? For jeg har mye jeg kjenner jeg får lyst å spørre om. Men for å være kort: Hvis katten ligger rett ut slik du beskriver det, så ville jeg ha dratt til veterinæren med en gang. Det er to grunner til det (som også er nevnt av Lille-pus). Ut ifra symptomene kan være forgiftning eller noe som har satt seg fast i fordøyelsesystemet, og det kan ikke vente til i morgen.
Gjest Lille-pus Skrevet 13. november 2011 #11 Skrevet 13. november 2011 (endret) TS, dette kan faktisk ikke vente til i morgen tidlig. Du har en uvaksinert katt med unormal avføring og oppkast. En som ligger stille og har redusert temperatur i de delene av kroppen som, av kroppen selv, defineres som "mindre viktige akkurat nå". En som ikke inntar, eller klarer å holde på, væske. Slik jeg forstår det du beskriver så kan dette ikke vente. Endret 13. november 2011 av Lille-pus
CathFoto Skrevet 13. november 2011 #12 Skrevet 13. november 2011 Ta den med til dyrlege med en gang. Bare dehydreringen alene er alvorlig. Har hatt to lignende runder med min pus i sommer, og hun ble dehydrert etter få timer. Måtte ha intravenøst og antibiotika. Ingen diagnose ble stilt, men var viktig å få henne til dyrlege kjapt. Dyrlegen sa jo at du skulle ringe om pus ikke ble bedre, så nå er virkelig tiden for dyrlege.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #13 Skrevet 14. november 2011 Hei hei, TS her. Jeg prøvde å kontakte dyrlegevakta i går kveld siden katten stort sett lå og sov uten å ta til seg noe som helst av mat og drikke. Dyrlegevakta her i kommunen kunne ikke gjøre noe i forhold til blodprøver, for akkurat det hadde de ikke tilgang på for tiden. Det var visst noe problemer med utstyr eller noe sånn. Så da ble jeg anbefalt å ta kontakt med nabokommunene, men siden vi bor midt i landet og de må være disponible for bønder som kanskje tar kontakt f.eks. ville de helst ikke ta i mot noen som ringte fra andre kommuner Så jeg har sittet og passet på katten i hele natt, og det rare er at når jeg sovnet et par timer ble den bedre! Plutselig våknet jeg av lyden av mat som ble dyttet rundt i matskåla, og der satt jammen meg katten og spiste som en gal. Nå er den full av energi og koser som bare det. Jeg skjønner egentlig ingenting av hva dette her kan ha vært, men det kan jo virke som at det var en tarminfeksjon, eller at den bare måtte få kastet opp noe den ikke har tålt. Jeg får ringe til dyrlege igjen når de åpner å høre med dem
AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #14 Skrevet 14. november 2011 Bra å høre at det går bedre med pus, håper du finner ut hva det var hos dyrlegen. Og så kan du kanskje få vaksineringa unna også, eller kanskje det må vente til den har komt seg? Uansett, godt at pus ser ut til å føle seg bedre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå