Antheia Skrevet 12. november 2011 #1 Del Skrevet 12. november 2011 Hei alle katteelskere! Jeg (eller familien min i allefall) har to katter som begge går ute. Nå i det siste har jeg sett at begge kattene klør veldig i ørene. De klør seg så mye at de nesten faller fordi de bøyer seg sidelengs (om noen skjønner hva jeg mener). Så da lurer jeg på hva som kan gjøre dette? Kan det hjelpe å rense dem? Og hva renser jeg i så fall med, og hvor får man kjøpt det? Takker for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #2 Del Skrevet 12. november 2011 Kanskje det er øremidd? Du kan spørre en dyrlege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #3 Del Skrevet 12. november 2011 Studer ørene om der er noe svart. Kan være midd, og da må de på dyrlege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antheia Skrevet 12. november 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 12. november 2011 Prøvde å se litt i ørene på hankatten, men klarte ikke se så mye, siden han slettes ikke liker at vi driver å pirker i ørene hans. Eneste jeg klarte å se, var et bittelite sår, som mest sannsynlig er fra når han selv har klødd seg. Liker ikke tanken på at det kan være noe styggedom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 13. november 2011 #5 Del Skrevet 13. november 2011 Da anbefaler jeg deg en tur til dyrlegen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Numi* Skrevet 13. november 2011 #6 Del Skrevet 13. november 2011 Midd er ikke farlig. Mest ubehagelig. Ta de med til dyrlegen, så får dere en salve der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 13. november 2011 #7 Del Skrevet 13. november 2011 Ja, det kan hjelpe å rense ørene. Ørerens får du kjøpt i dyrebutikker og hos veterinærer. Siden begge plutselig klør voldsomt, tror jeg også at det kanskje kan være øremidd. Ta en titt i ørene og ser det ut som kaffegrut som har satt seg fast, så er det høyst sannsynlig det. Midden lar seg ikke skylle bort, så prøver du det først og problemet vedvarer, så må du ta med i hvert fall en katt til veterinær. Da får du resept på et middel som dryppes i nakken på katten og som tar det meste av "styggedom" som du kaller det. Inkl. konsultasjonen hos veterinæren, må du nok regne med at dette koster minst 700 - 1.000 kroner å få behandlet. Øremidd er ikke farlig, men det klør noe hemningsløst og er selvfølgelig vondt for katten(e). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #8 Del Skrevet 13. november 2011 Det er nok mest sannsynlig ørdmidd. Kontakt dyrlegen for en sjekk, så må katten evt. få behandling - for midd kan gi katten ørebetennelse og nedsatt hørsel. Hvis du har andre katter eller nabokatter, er det viktig at de også får behandlig, da dette er veldig smittsomt mellom katter - slik at katten ikke får øremidd igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 13. november 2011 #9 Del Skrevet 13. november 2011 Helt enig med majoriteten: Øremidd er nok antageligvis "diagnosen" her. Sjekk ørene som Leo sier, "kaffegrut" er en særdeles god beskrivelse av hvordan de skitne ørene ser ut inni. Det klør noe infernalsk for katten, men er ikke vanskelig å kurere Time hos vetrinæren bestilles i morgen. Ok ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antheia Skrevet 13. november 2011 Forfatter #10 Del Skrevet 13. november 2011 Skal prøve å sjekke ørene litt mer i dag, men jeg så ikke noe som lignet skitt eller kaffegrut i ørene på den lille kikken jeg fikk i går. Faktisk var ørene veldig rene, med unntak av dette lille såret. Men skal prøve å få til en bedre sjekk i dag. Når det gjelder bestilling av time til dyrelegen tror jeg nok det må vente til pappa har fått lønn, dessverre. Koster det noe for "bare" en sjekk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #11 Del Skrevet 13. november 2011 Jeg tok katten med til dyrlege da jeg merket at hun klødde uvanlig my ei ørene. Dyrlegen så ingen øremidd, men katten fikk en kur likevel. Katten sluttet å klø seg så mye i ørene etter det, så noe må det jo ha vært der inne. Jeg renser ørene til katten min (av og til) med fuktig q-tips (etter anbefaling fra dyrlege) hvis jeg ser at det er 'grums' inni der. Renser kun i ytterøret, ikke langt inni, for å ikke skade øregangen til katten. Ikke sikkert katten din lar deg få 'lov' til å gjøre det, min er iallefall ikke motvillig til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #12 Del Skrevet 14. november 2011 Jeg tenkte umiddelbart flått. De kan ha klort vekk flåtten og det kan legge igjen et sår som klør.. Flått er så bittebitte små også (før de vokser seg til så klart), så de er vanskelig å få øye på med mindre man kjenner godt etter og studerer. Og ørene er godt utsatt for de små jævlene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #13 Del Skrevet 14. november 2011 Skal prøve å sjekke ørene litt mer i dag, men jeg så ikke noe som lignet skitt eller kaffegrut i ørene på den lille kikken jeg fikk i går. Faktisk var ørene veldig rene, med unntak av dette lille såret. Men skal prøve å få til en bedre sjekk i dag. Når det gjelder bestilling av time til dyrelegen tror jeg nok det må vente til pappa har fått lønn, dessverre. Koster det noe for "bare" en sjekk? For bare en sjekk ligger det på ca 475kr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uAnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #14 Del Skrevet 14. november 2011 Hadde det samme problemet for litt siden, men da med hunden min. Viste seg at det var ørebetennelse langt inn. Kan det være det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antheia Skrevet 16. november 2011 Forfatter #15 Del Skrevet 16. november 2011 Tenkte å bare gi en liten oppdatering. Har vært hos veterinær i dag en tur med hankatten (begge skulle i utgangspunktet være med, men jeg tror hunkatten skjønte at noe var på gang, så hun holdt seg vekke fra i går kveld, og til etter jeg var kommet tilbake fra veterinær). Og det var som noen her sa, øremidd. Og mange av dem også. Skjønner godt at de klør sånn. Hankatten var forresten ikke veldig fornøyd av å få diverse undersøkelsesutstyr og q-tips stukket inn i øret, og han klødde seg så mye at han begynte å blø i øret (jeg prøvde å stoppe ham, men ble selv klort til blods). Skikkelig ekkelt med andre ord. Nå har jeg fått medisiner til begge to, og hunkatten har allerede fått sin. Så blir det tilbake på fredag for å få renset ut. Da blir i allefall hankatten lagt i narkose, sånn at vi får ham merket i samme slengen. Håper bare begge kattene er inne når vi skal kjøre denne gangen da. Nå blir det (katte)melk og godterier (som egentlig er sånn bra for tennene-opplegg) på begge kattene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 16. november 2011 #16 Del Skrevet 16. november 2011 Godt jobbet, Antheia For kattene blir det herlig å igjen ha ører som ikke klør så man blir aldeles tullerusk Ikke en ukjent situasjon at "noen" nærmest "lukter" at det er dagen for vetrinærbesøk, og stille lister seg i skjul... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå