Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og leser til eksamen, har litt eksamensnerver kan man si. Veldig redd for å stryke og dermed miste støtten fra Lånekassen. Derfor lurer jeg på hvordan det har gått med "gratisfagene" de hadde før. De har gjort om på noen av dem, vet jeg. F.eks. har psykologifagene ikke avkrysningseksamen lenger.

Noen som vet om noen fag hvor det er avkrysningseksamen ennå? Eventuelt en oppgave eller to som må leveres i tillegg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke noen fag er avkrysning på NTNU lenger. Når alle skrek så høyt om hvor lett det var (å stå) så endret de jo systemet.

Det finnes jo fag med hjemmeeksamen. Kanskje det er noe for deg?

Skrevet

Medisin for ikke-medisinere! Det sies at det skal ha blitt så mye vanskeligere, men jeg fikk 95% på eksamen (avkryssning, du må ha 60% for å få bestått) etter en kveld (rundt 6-7 timer) med lesing! I tillegg er det oppgaver som skal inn i løpet av semestert, men svarene på disse finner du ved å google litt på tema.

Vet også at personalpsykologi på Dragvoll skal være lett (faktisk enda mindre å gjøre enn medisin for ikke-medisinere!). Alle jeg kjenner som tok det faget i vår, stod med glans!

Anbefaler også formgivning som kreativ prosess, hvor du leverer inn en mappe med litt papirbrettefotografier og skisser. Er du ikke ute etter en god karakter, er det nok ganske enkelt. Men dette faget er adgangsbegrenset.

Skrevet

Personalpsykologi har jo blitt erstattet med arbeid og organisasjonpsykologi med semesteroppgave og skriveeksamen, så kanskje ikke det TS er ute etter :)

Men kommunikasjon og interaksjon er et greit fag. Hjemmeeksamen uten semesteroppgave. Og greie emner.

Skrevet

Idrettfysiologi eller noe lignende hadde de før?

Skrevet

Jeg tar faget "psykosomatikk og helsepsykologi" nå, fordi jeg måtte ta et perspektivemne. Der er det ingen semesteroppgave, og den 6 desember(tror jeg) så skal jeg ha en to-timers avkrysningseksamen :fnise:

Jeg kjenner mange som tok faget ifjor, de fleste bare skumleste litt i pensum et par dager før og sto med glans.

Og ja, det går rykter hvert år om at det ikke er avkrysningseksamen lenger, men dette stemmer da altså ikke :) Eksamen er fortsatt like lett, selv om det har vært flere saker i media om hvor enkelt det er.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Hva er vitsen med å studere dersom man har som motivasjon at faget er lett???

• Liker 1
Skrevet

Det kan man jo også lure på. Fordi man er lat? Kanskje man bare trenger noen lette poeng for å komme inn på det man egentlig vil studere?

Grunnen til at jeg tar det enkle psykosomatikkfaget er fordi jeg som sagt over MÅ ta et perspektivemne. Og siden jeg er midt i en haug av fordypningsfag så ble det å finne det enkleste faget, så jeg kunne konentrere meg mer om de jeg faktisk trenger gode karakterer i for å kunne ta master.

Kjenner også noen som bare melder seg opp i enkle fag for å kunne få goder som studielån og studentrabatt :P ikke at jeg ser hva som er så bra med å kaste bort studielån på den måten.

Skrevet

Jeg har gått lenge på NTNU, og kan med hånden på hjertet si at jeg har vært innom en rekke enkle fag. Men, som Ms. Raggsokk påpeker, så er det ikke helt greit å ta et fag fordi det går rykter om at det er lett. Jeg, for eksempel, syntes personalpsykologi var kjempevanskelig (i 2003, det er muligens endret siden da).

Mitt tips er å finne 7,5 poengsfag, som du syns høres interessante ut, se på pensum og velge deretter. Jeg kan tipse deg om noen fag JEG syntes var interessante og ikke krevde så altfor mye:

SANT 0001 - Kulturforståelse og internasjonalisering (VELDIG interessant, og godt pensum)

SANT 0002 - Psykologisk antropologi (ganske interessant, og ikke så veldig vanskelig)

SOS 1001 - Samfunnsendring og samfunnsstruktur (VELDIG interessant, men krever litt arbeid da det gir 15 studiepoeng. Men absolutt verdt arbeidet).

GEOG 1002 - Befolkning, ressurser og miljø (Kjempeinteressant, og ikke så fryktelig vanskelig. En semesteroppgave).

AFR 1000 - Innføring i Afrikastudier (Krever litt arbeid, men gir deg masse faglig)

Skrevet

F.eks. hvis man er så forsinket i forhold til Lånekassen at man ikke lenger har rett til støtte og en heller ikke får hjelp hos NAV.

• Liker 3
Skrevet

Som TS sa, så var det fordi hun var redd for å henge for mye etter i forhold til Lånekassa.

Men for min del så har jeg valgt de letteste fagene jeg kunne finne i forbindelse med perspektivemne på siv.ing.-studiet på Gløshaugen. Jeg gidder ikke velge et vanskelig svadafag som jeg har null interesse for. Da velger jeg heller et enkelt et, slik at jeg kan bruke tiden min på fag jeg liker, eller på helt andre ting.

• Liker 1
Skrevet

Mange bra tips :) Håper og tror det skal gå bra på eksamen, skal være sagt at jeg nå tar de gamle "60kr fagene" i psykologi. Og det er absolutt ikke det verste jeg har vært borti. Holder på å sanke poeng (og ta opp fag) til å komme inn på noe annet, derfor har ikke fokuset vært helt på studiet, selv om det er interessant pensum.

Er litt bekymret fordi jeg ikke vet helt hva jeg skal forvente. Har aldri studert før og vet ikke hva som skal til for å stå. Finnes ingen gamle eksamensoppgaver heller, siden eksamensformen er forandret.

Skrevet

Eh, NTNU har tverrfaglig samarbeid, dvs; Du må velge et fag som ikke har noe å gjøre med det du studerer. Og det faget tar vel ikke alle studentene så seriøst, siden de konsentrerer seg om de fagene som faktisk teller for studiet.

Skrevet

Men nå ser jeg at TS ikke har det som perpektivemne og studerer ikke på gløshaugen! Så da er vel disse fagene viktige for det han studerer på dragvoll.

Skrevet (endret)

Jeg studerer fordi jeg har strevd i x antall år med å få studiekompetanse, men ikke har poeng nok til å komme inn på det jeg vil. Så nå tar jeg noe jeg synes er interessant, er lett og som kan være nyttig senere, samtidig som jeg tar opp fag.

Har stor prestasjonsangst, derfor vil jeg gjerne ha noen fag i backup, som er så lette at jeg kan ta dem ved siden av fagene til våren. Nå som jeg har det, kan jeg puste lettet ut og klare å fokusere på lesingen ;) Blir skikkelig stresset og ukonsentrert av å tenke "hva om jeg stryker".

Jeg tar fag jeg ikke TRENGER å ta, og kunne spart samfunnet for stipendet mitt. Derimot er det å komme inn i år, etter alt strevet, gull verdt for meg. Mange andre studerer noe de ikke kommer til å bruke til noe. Mulig du ser på dette som utnytting av systemet, og det har du lov til å mene.

Edit: Noen som vet hva det vil si i praksis med studiepoengreduksjon? Hvis et fag på 10sp har full studiepoengreduksjon mot tannlegestudiet f.eks.? Forsvinner da studiepoengene fra dette faget når du begynner på tannlege, eller slipper du unna et fag på tannlege (som du da må fylle med et annet)?

Endret av hemulen
  • Liker 1
Skrevet

Dersom du tar siv.ing studier på Gløs kan du ta et fag på Dragvoll som heter 'matematikk for økonomer', dette skal være veldig enkelt for deg da.

• Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet

Flere? ;)

Anonym poster: 312b38e75285f234158e8cb48e4d71d8

• 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Drar opp en gammel tråd, da neste semester planlegges. 

Jeg henger etter med 37,5 stp, der 30 av disse er bekreftet ikke møtt til eksamen pga sykdom. Dette skal jo tas igjen for at ikke Lånekassen skal komme etter meg, og så vil jeg gjerne klare graden på normert tid. 

Derfor ønsker jeg gjerne input på trådens tema, "lette fag på NTNU". (Evt åpne fage på UiO.) NTNU har jo utvidet til å gjelde Gjøvik og Ålesund, der Ålesund også kan være aktuelt.

Anonymkode: 2b676...a16

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken retning studerer du? Hvis du er innenfor statsvitenskap/humaniora og startet på 3000-emner (eventuelt 2000-emner) er det mange lette 1000-emner å velge av uansett disiplin fra HF og SVT. Det vil være en del repetisjon som gjør at du kan flyte på kunnskap du har fra før. I tillegg har du sannsynligvis gode nok studievaner til at du kan være mer effektiv i lesningen, pluss at du skriver bedre besvarelser enn det de forventer på 1000-nivå. 

Jeg måtte ta inn noen poeng og valgte sosiologi og engelsk på 1000-nivå fordi jeg allerede har en del samfunnsgeografi og et annet språkfag. 

Anonymkode: 4eef9...f88

AnonymBruker
Skrevet

Usikker på om man kan ta dette emnet, men Runologi var både veldig spennende - og lett. Fikk en liste over 20 runeinnskrifter, hvor 3-4 kom på eksamen. Utrolig søt foreleser, kun ett obligatorisk oppmøte og litt ekstra kulturelt påfyll.

Anonymkode: c7e79...4cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...