AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #1 Skrevet 12. november 2011 Nå begynner jeg å føle at vi har holdt på i en evighet med bleieavennng på vår sønn 3.5 år. Vi begynte faktisk før sommeren. Det var etter hans eget ønske, han ville ikke ha bleie på. Bæsjing fungerer bra, det har det gjort siden dag 1. Men tilssing derimot er et styr for han og oss. Det er dager der han er helt tørr og dager der han har tre - fire uhell. Vi setter han på do ofte, samme gjør de i barnehagen. Men han er som oftest veldig avhengig av beskjdedene våre for å klare dette. Men jeg føler det er blitt et veldig mas både for han og for oss. Han føler nok at han ikke mestrer dette. Han får selvsagt veldig mye skryt når han klarer å huske det selv. Men jeg skal innrømme at jeg blir litt irritert når han tisser på seg for 2. Gang på kort tid feks, dette merker han. han nekter å bruke bleie igjen, men han har jo så mange uhell og liten fremgang. Jeg synes jo synd i han. Det å føle at man ikke mestrer noe over så lang tid må være slitsomt. Vi har prøvd belønningssystem med god effekt, men det er jo merarbeid å følge opp og dabber litt av etter en stund.
Chiquita Skrevet 12. november 2011 #2 Skrevet 12. november 2011 Om belønningssystem er et merarbeid, så er det da i allefall et merarbeid å drive med klesskift og vasking flere ganger pr dag... Hva bør du prioritere? Er det mye som kommer når han tisser seg ut? Altså, litt eller full pakke? Avvenninstruser kan jo være et tips om det ikke er "full pakke" som kommer når
Mamma1 Skrevet 13. november 2011 #3 Skrevet 13. november 2011 Kanskje han rett og slett ikke er klar for det?
SummerJoy Skrevet 13. november 2011 #4 Skrevet 13. november 2011 Dere må bare fortsette å sette han på do med jevne mellomrom, så klarer han det selv til slutt. Det er ikke uvanlig å ha en del uhell enda i en alder av 3,5 . Slutt å belønn, han tisser da ikke på seg fordi han vil. Han ønsker nok å tisse på do, men han kjenner ikke alltid at han må. Belønning i denne sammenheng vil bare øke nederlagsfølelsen. 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #5 Skrevet 13. november 2011 Hva med å sette ham på do oftere? Gå etter klokken i stedet fo å vente på beskjed?
Gjest imli Skrevet 13. november 2011 #6 Skrevet 13. november 2011 Eg er einig i at belønning blir feil i slike tilfeller. Det er jo ikkje slik at han ikkje vil sitje på do, men rett og slett at han gløymer seg, og det kan han jo ikkje noko for. Trur berre du må prøve å få til faste dorutiner, og få tak i masse arvetøy/billege bukser så ikkje han øydelegg tøyet sitt. Viss han får "tømt seg" heilt skal det i alle fall holde å tisse annakvar time.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #7 Skrevet 13. november 2011 Står han eller sitter han? Jeg har hørt at gutter tømmer seg bedre når de sitter. AB #5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #8 Skrevet 13. november 2011 Jeg har hatt store problemer med å få min sønn renslig. Vi begynte (etter hans ønske) når han var 3 år, nå er han 4,5 og først nå begynner det å hjelpe. Vi har prøvd alt. Det er som du sier at det går utover selvtilliten hans når han gang på gang ikke mestrer det. Ikke bli sint, selv om jeg vet det er vanskelig når han tisser på seg den fjerde gangen på en time (vært der). Det er også viktig å la han sitte lenge på do for å virkelig få tømt seg. Noen har det litt for travelt på do. La han kle av seg vått tøy og på seg tørt selv, ikke for å straffe, men for å lære at det er kjedelig med vått tøy. Du har sikkert sett at kroppspråket hans avslører han når han må på do, vær oppmerksom og skynd dere på do så fort du ser det. Vår sønn ble til slutt sur og sint når vi maste om at han måtte gå på do, men samtidig så klarte han ikke å gå selv. Det er en balansegang som kan være vanskelig det også. Tid er ihvertfall et nøkkelord.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #9 Skrevet 13. november 2011 Takk for mange svar. Det har slått meg flere ganger at han ikke er klar, men han nekter å ta bleie på og da synes jeg det må være hans valg. Jeg er helt enig med dere som sier at belønning er unødvendig. Det er forvirrende for han og får han ikke til å føle at han må tisse, men at han bare tisser for å få belønning. Han sitter på do når han tisser. Jeg tror han skjønner prinsippet og har til dels kontroll, men det er ikke alltid hodet klarer å følge med på det kroppen gjør. Det gjør meg ikke noe å vaske klær. Det er ikke den biten som plager meg. Men det virker så dumt at det tar så lang tid for han, det må jo legge en demper på selvtilliten hans. I dag har han ikke hatt et eneste uhell, vi har bare minnet han på det med jevne mellomrom og han har sagt fra selv også. Så hjemme er det ikke det største problemet. I barnehagen gikk han etter klokken lenge. Men det ble et mas for han og veldig fokus på at han bare skulle gå på do hvis klokken pep. Så de i barnehagen vil prøve at han skal føle på det selv og ellers gå på do før lunsj, tur, utetid osv.
SummerJoy Skrevet 13. november 2011 #10 Skrevet 13. november 2011 Men det virker så dumt at det tar så lang tid for han, det må jo legge en demper på selvtilliten hans. Det trenger ikke gå utover selvtilliten med mindre dere lager en "big deal" ut av det. Presiser at det er viktig og lurt å tisse på do, men la det være med det.
Vimsemus Skrevet 13. november 2011 #11 Skrevet 13. november 2011 Det er ikke uvanlig for gutter i det hele tatt dette, så bare ikke gi opp! Vi har fremdeles uhell med vår gutt, og han har vært bleiefri i ett år nå! Det er frustrerende, men jeg tror bare det er vanskelig for noen gutter å kjenne at de må tisse før det nesten er for sent. Mitt beste råd er å innføre faste dotider. Ikke spør om han må på do, men si at nå skal vi gå på do å se om det kommer litt tiss. Som noen andre nevnte, sitte å tisse kan være det beste. Og da passe på at han sitter å slapper av nok til at han blir helt ferdig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå