AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #1 Skrevet 12. november 2011 I dag var jeg i blomsterbutikken og kjøpte en bukett roser. Jeg sa de skulle rett på en grav, så jeg lurte på om hun kunne snitte dem for meg. Joda, det kunne hun, men da kostet det 20 kr ekstra! Nå er ikke poenget at 20 kr er spesielt mye penger, men er det normalt å måtte betale tillegg for at de snitter blomstene? Og 20 kr for å snitte en liten bukett roser er en ganske stiv pris synes jeg. Det var enten 8 eller 10 roser i buketten, så det er jo minst 2 kr per blomst - for å kutte av tuppen! Er dette normalt?
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #2 Skrevet 12. november 2011 Nei, det tror jeg neppe er normalt. Jeg har i alle fall aldri betalt noe for denne jobben. 2
HopelessFear Skrevet 12. november 2011 #3 Skrevet 12. november 2011 (endret) Jeg har jobbet på gartneri, vi tok ikke noe ekstra for snitting av roser. Spørs vel litt på firma og slikt. Endret 12. november 2011 av HopelessFear
Selma_ Skrevet 12. november 2011 #5 Skrevet 12. november 2011 Jeg har vært borti mange blomsterbutikker som tar betalt for sånt. De har begynt å ta helt sinnsyke priser på diverse småting...
Bellamy Skrevet 12. november 2011 #6 Skrevet 12. november 2011 (endret) Hm, dette har jeg ikke vært borti selv. Men jeg er ikke forundret! Var hos frisøren en stund tilbake for å stusse luggen, og da tok hun 30 kr for å spraye litt hårspray i luggen etterpå De har vel innsett at de fort kan tjene litt penger på slikt da! Men 20kr for å snitte roser var drøyt, spør du meg. Edit: Skrivefeil Endret 12. november 2011 av Bellamy
Gjest Solsmil Skrevet 12. november 2011 #7 Skrevet 12. november 2011 Hm, dette har jeg ikke vært borti selv. Men jeg er ikke forundret! Var hos frisøren en stund tilbake for å stusse luggen, og da tok hun 30 kr for å spraye litt hårspray i luggen etterpå De har vel innsett at de fort kan tjene litt penger på slikt da! Men 20kr for å snitte roser var drøyt, spør du meg. Edit: Skrivefeil Det blir likevel litt forskjell siden hårspray koster penger. Det eneste som strengt tatt koster penger når man snitter blomster, er slitasjen på det redskapet de bruker til å snitte med.... Men begge deler blir jo egentlig bare dumt.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #8 Skrevet 12. november 2011 Når det er snakk om frisør så syns eg det er tragisk når di spør om man vil ha balsam eller hårkur i håret og ikke informere om at hårkuren koster 100 kr ekstra. leser det på kvitteringen etterpå! 10
Meaty Skrevet 12. november 2011 #9 Skrevet 12. november 2011 Var det Mester Grønn, eller? De tar seg betalt 10 kr for å pakke blomsten i gjennomsiktig cellofan, i stedet for papir.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #10 Skrevet 12. november 2011 TS her. Det var floriss, mener jeg. I grunnen godt å høre at det ikke er vanlig, de snittet for meg forrige gang jeg kjøpte samme type bukett, og da betalte jeg ikke noe for det. Hun klarte å sette meg ut et øyeblikk da hun sa det, jeg tror hun må ha lagt merke til det. Jeg syntes bare det var litt drøyt, må jeg virkelig begynne å påberegne 20 kr per bukett hvis jeg kjøper på vei til graven istedenfor på forhånd?
Gjest uAnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #11 Skrevet 12. november 2011 Her tar blomsterbutikken ekstra for å snitte, for å pakke inn i plast, for å legge ved sånn pose til å putte i vannet. Helt sinnsykt. Flaks at vi har en matbutikk rett vedsiden av hvor de selger helt like blomster ferdig pakket, snittet og med pulverpose til førti kr mindre pr bukett 12
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #12 Skrevet 13. november 2011 Det blir likevel litt forskjell siden hårspray koster penger. Det eneste som strengt tatt koster penger når man snitter blomster, er slitasjen på det redskapet de bruker til å snitte med.... Men begge deler blir jo egentlig bare dumt. Arbeidstid? En av de dyreste ressursene i Norge. Det er en ekstra tjeneste blomsterbutikken tilbyr, som de kan prise som de vil. Når jeg kjøper til andre betaler jeg gledelig 10-30 kr for snitting og cellofan, kjøper jeg til meg selv gjør jeg jobben hjemme. 2
Gjest Solsmil Skrevet 13. november 2011 #14 Skrevet 13. november 2011 Arbeidstid? En av de dyreste ressursene i Norge. Det er en ekstra tjeneste blomsterbutikken tilbyr, som de kan prise som de vil. Når jeg kjøper til andre betaler jeg gledelig 10-30 kr for snitting og cellofan, kjøper jeg til meg selv gjør jeg jobben hjemme. Hvor lang tid tar det å snitte noen blomster? 2 minutter? Og hvis man da tar 20 kr for 2 minutters jobbing i en blomsterbutikk, tilsvarer det faktisk 600 kr i timen om jeg ikke regner feil. Jeg synes uansett det er utrolig rart å ikke ha dette inkludert, det er noe man vanligvis kaller god service (eller i dette tilfellet service som folk tar forgitt). Synes det blir litt dumt å ta 20 kr for å snitte noen blomster, som hun har kjøpt på samme butikk.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #15 Skrevet 13. november 2011 Hvor lang tid tar det å snitte noen blomster? 2 minutter? Og hvis man da tar 20 kr for 2 minutters jobbing i en blomsterbutikk, tilsvarer det faktisk 600 kr i timen om jeg ikke regner feil. Jeg synes uansett det er utrolig rart å ikke ha dette inkludert, det er noe man vanligvis kaller god service (eller i dette tilfellet service som folk tar forgitt). Synes det blir litt dumt å ta 20 kr for å snitte noen blomster, som hun har kjøpt på samme butikk. Jeg fakturerer mine kunder 2300 for mine tjenester, men jeg er advokat... Synes ikke 600 kr timen for floristtjenester høres så ille ut, det er jo ikke akkurat slik at fakturering for arbeidskraft reflekterer timelønnen. Er man uenig i at en blomsterbutikk har denne praksisen velger man en annen butikk, men sannsynligvis fører fakturering pr tjeneste til mindre pris på kjerneproduktet (blomsterbuketten). Det kan sammenlignes med for eksempel Norwegian driver business på, du betaler for akkurat det du vil ha, i stedet for å betale for andres bagasje (eller andres snitting av blomster). 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #16 Skrevet 13. november 2011 Flaks at vi har en matbutikk rett vedsiden av hvor de selger helt like blomster ferdig pakket, snittet og med pulverpose til førti kr mindre pr bukett Det er kanskje pga konkurranse fra matbutikkene o.l at de tar ekstra betalt for alt sånt småtteri? For meg ser det ut som de fleste blomsterbutikkene har veldig liten avanse på mye av det de selger (selv om plantene er produsert i uland), så da kjører de på der de er "spesialister", alt som har med blomsterbinding å gjøre, spesialprodukter osv. Synd, men antagelig sant.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 13. november 2011 #17 Skrevet 13. november 2011 Min lokale blomsterbutikk tar seg ikke ekstra betalt for noe slikt. Heldigvis. 1
Gjest Nuppdupp Skrevet 13. november 2011 #18 Skrevet 13. november 2011 hva gjør dem med kvistene? selger de til en bonde? for 20kr grammet? 2
Ethereal Skrevet 13. november 2011 #19 Skrevet 13. november 2011 Jeg fakturerer mine kunder 2300 for mine tjenester, men jeg er advokat... Synes ikke 600 kr timen for floristtjenester høres så ille ut, det er jo ikke akkurat slik at fakturering for arbeidskraft reflekterer timelønnen. Tuller du? Sier du at du ikke hadde syntes at en timelønn på 600 kr. for å jobbe i Floriss hadde vært så ille?
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #20 Skrevet 13. november 2011 Tuller du? Sier du at du ikke hadde syntes at en timelønn på 600 kr. for å jobbe i Floriss hadde vært så ille? Her missforstår du ganske kraftig. Mange trur at snekkere/advokater/tannleger/frisører etc. får i timelønn det som det koster å jobbe pr time. Men i tillegg til arbeidskraft må en timepris dekke andre felles- og faste kostnader, som husleie, strøm, inventar, etc. Jeg skriver timepris, altså fakturering pr time, ikke timelønn. Forstår du forskjellen? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå