Gå til innhold

Når utleier leier ut leilighet med muggsopp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en vrang utleier.

Han leide ut leilighet, nyoppusset, men en måned etter jeg flytta inn, fant jeg ut at den hadde mugg på soverommet. Barnet mitt var konstant tett og hosta og klarte aldri sove sammenhengende mer enn en time i gangen på det rommet. Jeg vaska vekk mugget, men farven ble igjen og det var tilmed hår på det. Jeg vaska et par ganger før jeg ga opp å sove på soverommet og vi sov i stua. Jeg varsla huseier og dagen etter va de klare med maskiner til å drenere rundt huset. Det virka som at han bare venta klar.

Jeg kan ikke bo der med barnet, muggsopp i leiligheten er jo helseskadelig. Selv måtte jeg inn på legevakta og få ventolin fordi jeg ikke klarte å puste, har vært konstant forkjøla både ungen min og jeg, og ungen min har gått tett om natta og våkna a pustebesvær. Jeg vil ikke at dette skal gå utover helsa til ungen min så for tida oppholder vi oss ikke i leiligheten.

Han sier at det ikke er farlig og at det er bare å bo der, litt muggsopp skader ikke helsa, og at jeg er "hysterisk" som nekter å bo der. Han sier også at det er min skyld dette, fordi han mener at jeg har lufta for lite. Jeg luftet ikke konstant, men da jeg var på jobb, ble det luftet ut, og på kveldene før barnet ble lagt ned, lufta jeg ut. Liker ikke at ungen skal ligge midt i trekket.

Siden han mener det er min skyld, mener han at jeg må fikse dette, ved å kjøpe en ekstra ovn, lufte på maks og sette temperaturen på maks, for å tørke ut mugget... Jeg går ikke med på dette, og nå trakasserer de meg på telefonen og ringer på døra der jeg oppholder meg, og jeg får aldri fred og ro fordi de vil ha nøkkelen min slik at de selv kan sette inn ovn og sette på høy varme. Jeg nekter å betale strømmen for det de nå vil gjøre, men siden de mener det er min skyld, vil ikke de gå med på det. Jeg skal levere oppsigelse, siden vi uansett ikke kan bo der. Men hva skal jeg nå gjøre? Noen som kan komme med noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en vrang utleier.

Han leide ut leilighet, nyoppusset, men en måned etter jeg flytta inn, fant jeg ut at den hadde mugg på soverommet. Barnet mitt var konstant tett og hosta og klarte aldri sove sammenhengende mer enn en time i gangen på det rommet. Jeg vaska vekk mugget, men farven ble igjen og det var tilmed hår på det. Jeg vaska et par ganger før jeg ga opp å sove på soverommet og vi sov i stua. Jeg varsla huseier og dagen etter va de klare med maskiner til å drenere rundt huset. Det virka som at han bare venta klar.

Jeg kan ikke bo der med barnet, muggsopp i leiligheten er jo helseskadelig. Selv måtte jeg inn på legevakta og få ventolin fordi jeg ikke klarte å puste, har vært konstant forkjøla både ungen min og jeg, og ungen min har gått tett om natta og våkna a pustebesvær. Jeg vil ikke at dette skal gå utover helsa til ungen min så for tida oppholder vi oss ikke i leiligheten.

Han sier at det ikke er farlig og at det er bare å bo der, litt muggsopp skader ikke helsa, og at jeg er "hysterisk" som nekter å bo der. Han sier også at det er min skyld dette, fordi han mener at jeg har lufta for lite. Jeg luftet ikke konstant, men da jeg var på jobb, ble det luftet ut, og på kveldene før barnet ble lagt ned, lufta jeg ut. Liker ikke at ungen skal ligge midt i trekket.

Siden han mener det er min skyld, mener han at jeg må fikse dette, ved å kjøpe en ekstra ovn, lufte på maks og sette temperaturen på maks, for å tørke ut mugget... Jeg går ikke med på dette, og nå trakasserer de meg på telefonen og ringer på døra der jeg oppholder meg, og jeg får aldri fred og ro fordi de vil ha nøkkelen min slik at de selv kan sette inn ovn og sette på høy varme. Jeg nekter å betale strømmen for det de nå vil gjøre, men siden de mener det er min skyld, vil ikke de gå med på det. Jeg skal levere oppsigelse, siden vi uansett ikke kan bo der. Men hva skal jeg nå gjøre? Noen som kan komme med noen gode råd?

Du kan gjøre to ting; snarest kontakte et firma i ditt nærområde som jobber med fjerning av råte mugg (bruk google...) finner du ikke det, så kontakter du en takstmann og spør om han kan hjelpe deg å vurdere dette (mange tar en gratis befaring)

Du kan også kontakte leieboerforeningen. du må også snarest skrive en klage på dette forholdet og send som mail eller som rekommandert brev til utleier, hvor du påpeker klagene og oppsummerer hva som er sagt og gjort mellom dere siden innflytting. gjør det klart at du ikke akter å betale noen kostader ifm rehabilitering eller uttørking. men først og fremst - allier deg med fagfolk som støtter din sak!

Skrevet

I Husleieloven står det:

Kapittel 2:

§ 2-3. Uriktige opplysninger om husrommet

Det foreligger en mangel dersom husrommet ikke er i samsvar med opplysninger som er gitt av utleieren eller på utleierens vegne. Dette gjelder likevel bare dersom det kan antas at opplysningene har virket inn på avtalen, og de ikke i tide er rettet på en tydelig måte.

§ 2-10. Krav på retting av mangel

Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren.

Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting.

Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det.

Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det.

§ 2-11. Avslag i leie

Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen.

I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.

Slik jeg tolker det er mugg en mangel som du kan kreve at utleier retter. Gjør han ikke det kan du kreve avslag i leie eller rette det selv og sende krav til han. Men siden utleier er vanskelig tror jeg det beste er å flytte ut så fort som mulig. Du trenger ikke oppsigelsestid engang:

§ 2-12. Heving av leieavtalen

Leieren kan heve leieavtalen dersom forsinkelsen eller mangelen medfører vesentlig mislighold.

Er det klart at det vil inntre mislighold som gir leieren hevingsrett, kan leieren heve allerede før tidspunktet for overlevering. Hevingen kan avverges dersom utleieren straks stiller betryggende sikkerhet for at avtalen vil bli oppfylt.

Leieren kan ikke heve leieavtalen på grunn av forsinkelse etter at husrommet er overtatt, eller på grunn av mangler når disse er rettet etter bestemmelsene i § 2-10.

Skrevet

Det nytter ikke å vaske bort muggsopp. Du skal heller ikke bo et sted det er muggsopp.

Gjest Blondie65
Skrevet

Er det vanlig at husvert ikke har nøkkel til utleieobjektet?

Trådstarter: du kan ikke nekte husvert adgang til boligen for å rette mangler. Dette vil falle tilbake på deg og skaffe deg problemer. Kostnaden er en helt annen sak, men hvis det er slik at det er nødvendig å tørke ut leiligheten for å få bort mugg så må du gi han adgang.

Men jeg ville gjort en innsigelse skriftlig om at kostnad for strøm ved retting av denne mangelen ikke automatisk skal belastes deg - ref. husleieloven sitert over. Det er huseier som skal påkoste slike utbedringer. Hans påstand om at mugg (i dette omfanget) oppstår med grunn i din bruk er bare vås. Mugg oppstår så raskt fordi leiligheten mangler ventilasjon og drenering og sprenglufting og varming ville kun forsinket prosessen. Uansett måtte husvert ha gjort deg oppmerksom på slike ekstreme forhold.

Jeg har bodd i mange kjellerleiligheter der det har vært både kalt og fuktig og har ALDRI opplevd mugg - selv om jeg ikke har drevet sprengfyring og sprenglufting. Det var selvsagt fordi boligene var ordentlig bygget og hadde skikkelig drenering i grunnen og ventilasjon.

Skrevet

Det er iallefall uaktuelt å bo der med mitt barn der, da barnet ble sykt av dette, og dette helt i begynnelsen av leieforholdet. Det er umulig å snakke med utleier da han er så vrang og har kun løyet og utnytta fra dag en. Skjønner ikke at folk har samvittighet til å drive på sånn, tilogmed når folk har så små barn boende oppi det spetakkelet.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er iallefall uaktuelt å bo der med mitt barn der, da barnet ble sykt av dette, og dette helt i begynnelsen av leieforholdet. Det er umulig å snakke med utleier da han er så vrang og har kun løyet og utnytta fra dag en. Skjønner ikke at folk har samvittighet til å drive på sånn, tilogmed når folk har så små barn boende oppi det spetakkelet.

Jeg er helt enig i at det er uaktuelt å bo der. Av den grunn skal du

A) gi han tilgang ved å gi fra deg nøkkel samtidig som han skriver under på at han har forstått at kostnader ved innsetting av ovner og fyring for kråker ikke tilfaller deg.

B) levere oppsigelsen samtidig og få ut tingene dine.

C) kreve heving av leiekontrakten med øyeblikkelig virkning.

Skrevet

Er det vanlig at husvert ikke har nøkkel til utleieobjektet?

Ja, det er vanlig. En utleier har nemlig ikke krav på å ha nøkkel, kun krav på adgang til leiligheten når noe må gjøres. I dette tilfellet må hun selvsagt gi ham adgang.

Ang nøkkel så gjelder det at utleier kun kan beholde nøkkel til leiligheten om leietakeren gir adgang til det ved kontraktsfastsettelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...