AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #1 Skrevet 12. november 2011 Har hatt katten i noen mnd nå, og da har han kastet opp tre ganger. Har vært med uker/mnd mellomrom, og han har ikke sett syk ut. De første to gangene var spyet ganske fast, men i dag var det helt tyntflytende. Jeg tror egentlig ikke at det er noe galt med han, men som fersk katteeier hadde det vært greit å vite hva som er normalt.
Gjest Lille-pus Skrevet 12. november 2011 #2 Skrevet 12. november 2011 Helt normalt. Katter kaster opp (hårballer o.l.) med (u)jevne mellomrom
Gjest badeand1 Skrevet 12. november 2011 #3 Skrevet 12. november 2011 Katten min spyr "vanlig" (uten hårballer) når hun får noe hun ikke tåler eller får for mye mat. Hun begynte med det etter hun fikk urinveisinfeksjon og gikk på diett.
CathFoto Skrevet 12. november 2011 #4 Skrevet 12. november 2011 Pus 1: Spyr aldri som vi har sett. Pus 2: Spyr hver gang hun spiser for fort (1-2 ganger i uka) Pus 3: Spyr hårballer(er langhåret) 1 gang i uka ca
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #5 Skrevet 12. november 2011 Når katten min spydde hårballer så hendte det at den spydde "vanlig" enten før eller etter også. Det er nok ganske normalt. De fleste katter jeg har vært borti gjør det innimellom
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #6 Skrevet 12. november 2011 Når katten min spydde hårballer så hendte det at den spydde "vanlig" enten før eller etter også. Det er nok ganske normalt. De fleste katter jeg har vært borti gjør det innimellom ..forts. Men hvis den blir tynnere og slappere er det sikkert lurt å ta den til dyrlege!
Minya Skrevet 15. november 2011 #7 Skrevet 15. november 2011 Katta mi spyr hver gang hun hiver i seg maten (omtrent annenhver gang hun får kokt sei fordi hun elsker det, og innimellom når hun får noe annen kattemat hun liker godt) Andre ganger står hun og hhrk'er en stund før det kommer litt væske, regner med at det egentlig skulle kommet en hårball, men det har jeg ærlig talt aldri sett den katta komme med. Katta til venninna mi spyr hver gang hun ikke får oppmerksomhet med en gang. Typ, kommer utenfor døra der venninna mi sitter og holder på med noe. Mjauer en gang, får ikke oppmerksomhet og så hører man bare *blargh* Sær pus med andre ord. Hun spyr også i kleskapet innimellom bare for å være kjip XD Ingenting galt med noen av dem, de bare ER sånn Men kaster de opp mye og mange ganger og blir slappe, er det greit å få en vetrinærtime for en sjekk
Amber1 Skrevet 15. november 2011 #8 Skrevet 15. november 2011 Katten min kaster opp hårballene sine titt og ofte Første gangen ble jeg veldig skremt, pga merkelige lyder like før det kom opp, men det er visst helt vanlig!
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #9 Skrevet 15. november 2011 Til dere som har katter som spiser for fort og kaster opp: Prøv matlabyrint, aktivitetsbrett, fôringsball etc slik at pus bruker lengre tid på å få tak i maten, samt at det får gå litt tid mellom hvert jafs. Det er ikke veldig kjekt å kaste opp dersom det kan forebygges på en grei måte.
Perelandra Skrevet 15. november 2011 #10 Skrevet 15. november 2011 Katter kan også kaste opp som følge av innvollsorm. Går katten din ute, og har den fått ormekur? Siden den er liten er det vel lite trolig at orm er årsaken. Tenkte jeg uansett ville si fra om at det kan være en årsak til oppkast.
Athene Skrevet 15. november 2011 #11 Skrevet 15. november 2011 Helt vanlig, og det kan være mange årsaker. Hvor ofte varierer fra katt til katt. Men enkelte ting har de felles: 1. Oppkast skjer alltid innendørs 2. Primært på et hvitt gulvteppe 3. Det er om å gjøre å rygge lengst mulig under øvelsen, slik at du sprer det godt utover. 4. Bonuspoeng dersom dette gjøres foran gjester. 9
Schadenfreude Skrevet 15. november 2011 #12 Skrevet 15. november 2011 Helt vanlig, og det kan være mange årsaker. Hvor ofte varierer fra katt til katt. Men enkelte ting har de felles: 1. Oppkast skjer alltid innendørs 2. Primært på et hvitt gulvteppe 3. Det er om å gjøre å rygge lengst mulig under øvelsen, slik at du sprer det godt utover. 4. Bonuspoeng dersom dette gjøres foran gjester. En ting til: Er man ikke i nærheten av et teppe, må man løpe så fort man kan for å nå et teppe i tide. Helst plasserer man seg midt under bordet, slik at mennesket ikke får tak i deg. Vår pus pleier å "si i fra" når den må kaste opp. Det kommer et temmelig ynkelig, veldig gjenkjennelig mjau. Da er det om å gjøre å få tak i dyret og hive den ut sånn at man slipper tepperensen...
Minya Skrevet 15. november 2011 #13 Skrevet 15. november 2011 Hahaha, så fantastisk enig! Men! Jeg er så heldig at jeg slipper oppkast på tepper! Hun flytter seg til og med vekk fra filleryene i gangen når hun spyr XD Lekre lyden som høres over hele huset; hørk hork. Har prøvd med sånn foringsball der jeg kan putte i kattepellets, tørrfor eller snacks, men hun er rett og slett for dum til å skjønne at hun må rulle på ballen for å få dem utav. Evt for lat. De blir ihvertfall ikke spist. Dessuten er det litt upraktisk med kokt fisk i en sånn en, da får heller matmor stå på kjøkkenet og gi en og en bit sei for å unngå fartsstripene på kjøkkengulvet. XD
Perelandra Skrevet 15. november 2011 #14 Skrevet 15. november 2011 Helt vanlig, og det kan være mange årsaker. Hvor ofte varierer fra katt til katt. Men enkelte ting har de felles: 1. Oppkast skjer alltid innendørs 2. Primært på et hvitt gulvteppe 3. Det er om å gjøre å rygge lengst mulig under øvelsen, slik at du sprer det godt utover. 4. Bonuspoeng dersom dette gjøres foran gjester. Godt sagt! Teppene må ikke bare være hvite eller lyse, de må også være av en lodden eller mykt type slik at oppkasten trekker godt inn i stoffet. Oppkast kan også foregå under en sofa, og særlig inn mot et hjørne, slik at det tar litt tid før man oppdager det. Da har oppkasten for det første fått tid til å feste seg godt til underlaget, og for det andre må man flytte på sofaen eller krype under den for å gjøre reint. Katter er noen utspekulerte kryp! 1
Aurora M. Skrevet 15. november 2011 #15 Skrevet 15. november 2011 Godt sagt! Teppene må ikke bare være hvite eller lyse, de må også være av en lodden eller mykt type slik at oppkasten trekker godt inn i stoffet. Oppkast kan også foregå under en sofa, og særlig inn mot et hjørne, slik at det tar litt tid før man oppdager det. Da har oppkasten for det første fått tid til å feste seg godt til underlaget, og for det andre må man flytte på sofaen eller krype under den for å gjøre reint. Katter er noen utspekulerte kryp! Litt OT, men det er der man bør legge byttedyr man ikke gidder å spise og. Event. innerst i kroken under senga. Hilsen katteslave som fant død mus under senga i dag... 2
Miss.AlwaysRight Skrevet 6. februar 2012 #16 Skrevet 6. februar 2012 Helt vanlig, og det kan være mange årsaker. Hvor ofte varierer fra katt til katt. Men enkelte ting har de felles: 1. Oppkast skjer alltid innendørs 2. Primært på et hvitt gulvteppe 3. Det er om å gjøre å rygge lengst mulig under øvelsen, slik at du sprer det godt utover. 4. Bonuspoeng dersom dette gjøres foran gjester. Heheheh! Den var fin! Ironisk nok, stod jeg bare for en time siden og tenkte på at: "Hvorfor skal han ALLTID spy på det forbaska teppet?! jeg er så lei av å skure det!!" Jeg tok han på det isted, da stod han å "hulket" seg over teppet, så jeg tok han ut på bart gulv, men ikke pokker!! han LØP bort til teppet igjen, og kastet selvfølgelig opp over alt, RYGGENDE, som du skriver! Festlig det, når man akkurat har vasket og renset det!
Perelandra Skrevet 8. februar 2012 #17 Skrevet 8. februar 2012 Oppkast kan også gjøres i en sofa. Det må helst være i en pensofa hvor det ikke er så lett å få vasket det bort igjen. I juleferien spydde min kjære pusegutt i mors pene røde sofa som står i bestestua. Stua brukes mest når det er gjester eller i høytider (gammelt hus på gård), og lite i bruk til daglig. sofaen er også av en type stoff som ikke er så lett å vaske og som ikke er spesielt egnet for nærkontakt med nysgjerrige puser.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #18 Skrevet 8. februar 2012 Stua brukes mest når det er gjester eller i høytider (gammelt hus på gård), og lite i bruk til daglig. sofaen er også av en type stoff som ikke er så lett å vaske og som ikke er spesielt egnet for nærkontakt med nysgjerrige puser. Men det er jo da den er ekstra spennende for en liten puselus jo...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå