AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #1 Skrevet 12. november 2011 Hei. Vi er i en sparefase for å spare til bolig, og vil begrense forbruket. Likevel vil vi ikke skrape oss helt, og tenker at 5000 pr person bør være bra til - telefon - gaver - personlig hygiene - kafe, byturer osv - treningsstudio - klær Hva sier dere? Vil heller bruke noen måneder til på å spare opp egenkapital enn å føle oss helt blakke hele veien. Er dette mye eller lite?
Compaq Skrevet 12. november 2011 #2 Skrevet 12. november 2011 5000 pr person er veldig mye vil jeg si, så det klarer dere å leve bra på altså 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #3 Skrevet 12. november 2011 Hadde jeg hatt så mye, og samtidig klart å spare masse, ville jeg vært evig takknelig. Jeg selv har mellom 1500-2000 kr til det jeg vil gjøre. Her snakker du om 10 000 kr for to personer, og det er nok de færreste som kan bruke så mye på seg selv hver måned. 7
Kladd Skrevet 12. november 2011 #4 Skrevet 12. november 2011 Hadde jeg hatt 5000 kr i måneden til "lommepenger" hadde jeg vært overlykkelig! Jeg bruker vel noen hundrelapper... :/ 5
Anglofil Skrevet 12. november 2011 #5 Skrevet 12. november 2011 5000 kr er veldig mye pr pers, synes jeg, men så er jeg vant til at 5000 kr (eller egentlig ganske mye mindre) skal være til to stykker.(..) Mvh Yvonne 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #6 Skrevet 12. november 2011 Det er jo supert om dere har råd til å ha så mye penger å bruke, samtidig som dere sparer. Kan jeg spørre hvor mye dere sparer hver måned da?Personlig har jeg under 2000 til sånt bruk+mat i måneden, og det fungerer fint. Så om dere vil komme raskere til målet så er det vel strengt tatt ikke nødvendig med 10 000 til forbruk. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #7 Skrevet 12. november 2011 Jeg har bare 3000 hver mnd til mat og klær og sosiale ting. 3
Gjest Cecilia L Skrevet 12. november 2011 #8 Skrevet 12. november 2011 Det er en helt grei sum. Hverken mye eller lite.
momo Skrevet 12. november 2011 #9 Skrevet 12. november 2011 Jeg synes det er mye penger. Så jeg hadde følt meg rik på den summen, men det kommer jo bare an på hva man er vant til. 2
HopelessFear Skrevet 12. november 2011 #10 Skrevet 12. november 2011 Syns det er veldig mye, hva med heller å gå ned til fem tusen for begge og legge de fem tusen i egenkapital sånn at dere kommer fortere i mål? 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #12 Skrevet 12. november 2011 åh, 5000 per person! Leste for to jeg. Da er det ganske mye.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #13 Skrevet 12. november 2011 5 000 i lommepenger hver måned per person syns jeg lukter veldig Luksusfellen. Det høres egentlig ut som penger til mye fjas. Treningsstudio, klær og telefon ville med et normalt forbruk ligge på 1500 eller under. Her i gården har vi rundt 1500 hver i rause måneder. Det inkluderer alt det du har listet opp, minus treningsstudio da vi trener hjemme. 3
lowercasecaps Skrevet 12. november 2011 #14 Skrevet 12. november 2011 Det sier litt om hvor latterlig godt vi har det når man på "sparebluss" tar seg råd til kafe-besøk, klær, treningsstudio, gaver, byturer og liknende. Samtidig sier det vel også noe om at dere ikke er overivrige sparere. Om dere virkelig hadde ambisjoner om å spare penger kunne dere klart dere på langt mindre enn 10 000 kroner i måneden. Hvorvidt dette er mye er lite er det ingen andre enn dere to som kan si noe om; det er dere som skal leve med det. 6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #15 Skrevet 12. november 2011 5 000 i lommepenger hver måned per person syns jeg lukter veldig Luksusfellen. Det høres egentlig ut som penger til mye fjas. Treningsstudio, klær og telefon ville med et normalt forbruk ligge på 1500 eller under. Her i gården har vi rundt 1500 hver i rause måneder. Det inkluderer alt det du har listet opp, minus treningsstudio da vi trener hjemme. Luksusfellen er det vel strengt tatt bare om man ikke har råd til det, er du ikke enig? Et forbruk man kan finansiere fra egne penger er aldri Luksusfellen. TS; det kommer vel an på hva slags forbruk dere har og hva dere synes er greit å slutte med? Hvis dere kommer i mål sparemessig på det dere synes er ok tid og synes det forbruket 5000 kroner gir dere er viktig for dere, er det helt ok å sette av så mye penger. Klarer dere dere med mindre, er det også fint. 1
Tingo Skrevet 12. november 2011 #16 Skrevet 12. november 2011 Det er mye, og særlig til sparefase å være. Vil virkelig mindre enn det gjøre at du føler deg "helt blakk", altså? Da tror jeg ikke du noen gang har opplevd å være blakk. (Ikke ment som kritikk, bare en konstatering.) Tar dere opp et stort boliglån kommer dere til å oppdage at budsjettet ser helt annerledes ut, så da ville det nok vært lurt å legge seg til litt andre vaner nå først som sist. Med mindre dere har svært høy inntekt.
Gjest Solsmil Skrevet 12. november 2011 #17 Skrevet 12. november 2011 Legg på mat også, så synes jeg summen høres grei ut. Kanskje transport også, kommer ann på hvor dere bor og hvilket transportmiddel dere bruker. Ellers kan jeg ikke fatte hvordan dere klarer å bruke 10 000 til sammen på 2 pers til det der, det må jo være cafe hver dag i lunsjen, venninnegaver hver uke og shoppingrunder et par dager i uka. Ikke langt ifra ihvertfall.
Gjest badeand1 Skrevet 12. november 2011 #18 Skrevet 12. november 2011 Ville heller spart de penga jeg eventuelt skulle brukt på klær. med mindre man MÅ ha noe.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #19 Skrevet 12. november 2011 5000 pr pers pr mnd til kun forbruk er mye synes jeg. Det er det vi, 2 pers, har til mat/bensin/forbruk pr mnd. Men om dere tjener meget bra, og kan allikevel spare masse, så hvorfor ikke. Men dere kommer raskere til målet om dere modererer forbruketog sparer enda mer. Det virker litt rart å "sløse" 10 000 pr mnd når man sparer til bolig.
Gjest Illiya Skrevet 12. november 2011 #20 Skrevet 12. november 2011 Det spørs jo på hvor god inntekten deres er. Men skal dere spare, bør dere kutte ned til langt mindre enn 5000 i lommepenger pr pers pr mnd. Så kommer dere fortere i mål med sparingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå