Gå til innhold

Tips til oppgradering av garderobe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått drømmejobben! Var ferdig student i vår, og har søkt masse jobber, og nå har jeg endelig fått napp. :)

Problemet er at jeg er veldig dårlig med klær og stil og sånt, og jobben jeg har fått er en kontorjob hvor man har mye møter og kundekontakt. Det meste av det jeg har av klær er ikke nytt, og hovedsaklig fra HM, Cubus, osv. Så nå har jeg bestemt meg for å gjøre et innhugg i sparekontoen, for å freshe meg opp litt og gi meg selv en god start på arbeidslivet.

Jeg tenker litt klassisk stil, dressbukser, kanskje litt skjørt, kjoler, finere olabukser med gensere og topper? Sko med litt hæler? Er ikke full dress på arbeidsplassen min, men folk kler seg pent, og olabukse som ser bra ut går helt fint. Fra før av har jeg en del skjerf og smykker. Har en vanlig slank kropp.

Noen som har noen tips til gode basisplagg, som er av god kvalitet, og som kan passe inn i en slik situasjon? Hvilke butikker handler man på når man ønsker kvalitet som ikke koster alt for mye (altså ikke tusenvis av kroner pr plagg, tenkte å kanskje bruke opp mot 10.000 på oppgraderingen)? Skal jeg se etter spesielle stoffer i klærne (har skjønt at akryl er no-no, gjelder dette alt kunstig)?

Jeg er som sagt veldig dårlig på klær og stil, så alle tips og råd mottas med stor takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes jo ganske fine kontorklær på H&M akkurat nå. Skjøpte flere bukser der selv ;) Men du behøver jo ikke forandre ALT pga jobben. Ville anbefalt deg og gå gjennom klærne dine, og se hva som kan brukes. (F.eks så ville ullgensere være ganske så praktiske over en vanlig hvit bluse under......sammme hvilket farge de er i)

Ønsker deg lykke til :gjeiper:

Skrevet

Jeg har fått drømmejobben! Var ferdig student i vår, og har søkt masse jobber, og nå har jeg endelig fått napp. :)

Problemet er at jeg er veldig dårlig med klær og stil og sånt, og jobben jeg har fått er en kontorjob hvor man har mye møter og kundekontakt. Det meste av det jeg har av klær er ikke nytt, og hovedsaklig fra HM, Cubus, osv. Så nå har jeg bestemt meg for å gjøre et innhugg i sparekontoen, for å freshe meg opp litt og gi meg selv en god start på arbeidslivet.

Jeg tenker litt klassisk stil, dressbukser, kanskje litt skjørt, kjoler, finere olabukser med gensere og topper? Sko med litt hæler? Er ikke full dress på arbeidsplassen min, men folk kler seg pent, og olabukse som ser bra ut går helt fint. Fra før av har jeg en del skjerf og smykker. Har en vanlig slank kropp.

Noen som har noen tips til gode basisplagg, som er av god kvalitet, og som kan passe inn i en slik situasjon? Hvilke butikker handler man på når man ønsker kvalitet som ikke koster alt for mye (altså ikke tusenvis av kroner pr plagg, tenkte å kanskje bruke opp mot 10.000 på oppgraderingen)? Skal jeg se etter spesielle stoffer i klærne (har skjønt at akryl er no-no, gjelder dette alt kunstig)?

Jeg er som sagt veldig dårlig på klær og stil, så alle tips og råd mottas med stor takk! :)

Jeg hjelper deg mer enn gjerne, men trenger litt mer informasjon enn som så :) Jeg vet allerede budsjettet ditt, men hvordan stil du ønsker, og ikke minst hvordan du vil at andre skal oppfatte deg. Klesstil sier mye om en person :)

Skrevet

Det finnes jo ganske fine kontorklær på H&M akkurat nå. Skjøpte flere bukser der selv ;) Men du behøver jo ikke forandre ALT pga jobben. Ville anbefalt deg og gå gjennom klærne dine, og se hva som kan brukes. (F.eks så ville ullgensere være ganske så praktiske over en vanlig hvit bluse under......sammme hvilket farge de er i)

Ønsker deg lykke til :gjeiper:

Vil helst unngå HM og lignende butikker, da jeg ikke synes noe særlig om kvaliteten på klærne man kjøper der. Vil heller ha klær med fin passform og kvalitet slik at det holder litt mer enn en sesong! Så veldige moteklær man ikke kan bruke flere ganger er nok heller ikke på ønskelisten. Har vært student, og selv om jeg egentlig har hatt penger, har ikke klær vært det store fokuset mitt de siste årene, så har mye gammelt og ting som begynner å bli slitt, ihvertfall de klærne som en gang har vært veldig fine, siden jeg har brukt de veldig mye.

Jeg hjelper deg mer enn gjerne, men trenger litt mer informasjon enn som så :) Jeg vet allerede budsjettet ditt, men hvordan stil du ønsker, og ikke minst hvordan du vil at andre skal oppfatte deg. Klesstil sier mye om en person :)

Hehe nå spør du vanskelig... Jeg vet som sagt veldig lite om klær, og jeg er ganske dårlig på å sette sammen antrekk selv. Blir nok oppfattet som litt kjedelig (har som sagt en del skjerf og slikt, men har ikke brukt det noe særlig, det ønsker jeg derimot å begynne med nå!). Er ikke så flink til å bruke farger, så når jeg bruker ting med litt farger får jeg ofte kommentarer på at jeg ser fin ut. Rødt er visst en fin farge til meg. Ønsker å se litt stilig ut, men er som sagt en jobb med litt kundekontakt og møtevirksomhet, så må også se profesjonell ut. Litt usikker på hva mer jeg skal si, tror ikke jeg kan navnet på noen stiler... :sjenert:

Skrevet

Jeg har også kontorjobb, men skifter ut garderoben gradvis ;) et skjørt fra hm blir raskt mye bedre kombinert med en silkebluse. Jeg foretrekker bluser fremfor stive skjorter, men det er som nevnt ovenfor et spørsmål om hvilken stil du har.

Jeg har funnet fine plagg på Tiger og Filippa K. På Zara kan du også finne kontorklær til en litt rimeligere penge ( og litt dårligere kvalitet). Eller har jeg også funnet dyrere plagg på salg på f.eks. Ferner.

Slik du beskriver jobben din ville jeg unngått sterke farger på basisklærne, og heller slått til med farger på skjerf. I det minste i kundemøter. Med mindre du har et kreativt yrke hvor du skal presentere deg selv, vil fargerike klær ofte ta fokus bort fra det du snakker om.

Skrevet

Hvis jeg hadde kontorjobb, ville jeg nok handlet mye på Zara. De har veldig mye som er nok konservativt til å være passende i enhver profesjonell sammenheng, men samtidig mer spennende enn bare standard dressbukse/skjørt og jakker. Passformen og kvaliteten er etter min erfaring også veldig bra, prisen tatt i betraktning- klær fra Zara ser og føles mye mer eksklusive ut enn de fra f.eks. H&M. Asos har også en egen "avdeling" med klær beregnet på jobbsammenheng nå, der du nok kan finne en del spennende.

Invester i pene sko av god kvalitet, med nok hæl til å "heve" antrekkene litt, men ikke så høy hæl at du knapt kan gå- et par lekre ankelboots kan ta et antrekk til et helt annet nivå. Hvis du går mye i f.eks svart, vurder sko i f.eks burgunder for å gjøre det mer spennende.

Skrevet

Hvilken jobb har du da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...