Gå til innhold

Betaler jeg alt for mye i strøm? HJEEEELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er student, og har fått bolig gjennom studentsamskipnaden på stedet jeg bor. Bor i en treetasjers blokk med ca. 10 hybeler i hver blokk.

Hybelen min er på 18 kvm., og det inkluderer et lite kjøkken og bad. Og så over til spørsmålet:

Strømmen kommer i tillegg til husleien min, og er på en fast pris hver mnd. Hver mnd. betaler jeg 380 kr. i strøm, uansett om det er juli eller desember. Er ikke dette veldig mye for en hybel på kun 18 kvm?

Jeg er jo som regel på skolen fra 9-4 hver dag, og da har jeg slått av strømmen. Når jeg kommer hjem har jeg på to lamper, gradestokken står på 20 grader, og det er litt varme på badet. Også går det strøm til TV og data. Jeg syns det er veldig dyrt, jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du dusjer og lager deg mat også? Det er gjerne varmtvann som trekker mest strøm, ikke oppvarming. I tillegg går du vel gjennom fellesarealer, som gang, kjøkken, oppgang etc. Og her er det varme og lys?

Problemet når man deler strøm på mange er at man ikke kan ta hensyn til hvem som sløser og hvem som sparer. Det er sikkert de som fyrer med åpent vindu, og lar varmtvannet renne, bare fordi det er fastpris. Jeg regner med at samskipnaden har sett på totalkostnaden for bygget, og estimert fastpris pr enhet på bakgrunn av det.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Eller kan det være slik at det er akonto, og at det vil bli avregnet mot faktisk strømbruk f.eks. 1 gang i året?

Hvis ikke synes jeg det er rart at studentsamskipnaden ikke bare har lagt det rett inn i husleia i grunn!

Skrevet

Du dusjer og lager deg mat også? Det er gjerne varmtvann som trekker mest strøm, ikke oppvarming. I tillegg går du vel gjennom fellesarealer, som gang, kjøkken, oppgang etc. Og her er det varme og lys?

Problemet når man deler strøm på mange er at man ikke kan ta hensyn til hvem som sløser og hvem som sparer. Det er sikkert de som fyrer med åpent vindu, og lar varmtvannet renne, bare fordi det er fastpris. Jeg regner med at samskipnaden har sett på totalkostnaden for bygget, og estimert fastpris pr enhet på bakgrunn av det.

Dusjer hver dag eller annen hver dag, og bruker ca. 10 minutter på det. I tillegg bruker jeg kokeplatene nesten hver dag.

Det er ingen slike fellesarealer der jeg bor. Hver etasje ser på en måte ut som en stor lagerbygning med små hybler inni. Det er betongvegger og utelys på veggene som slår seg på når det kommer noen. Ingen oppvarming, så det som regel like kaldt der som det er ute. Når man skal inn går man opp trapper som er på utsiden av huset, og dermed inn gjennom betonggangene før man kommer inn på sin egen hybel.

Vi har også fellessvaskeri som ligger i en annen bygning, men der betaler man pr. vask, og det kommer i tillegg til annen husleie.

Du har nok rett i at det er noen som sløser mer med strømmen enn andre gjør, ja..

Skrevet

Eller kan det være slik at det er akonto, og at det vil bli avregnet mot faktisk strømbruk f.eks. 1 gang i året?

Hvis ikke synes jeg det er rart at studentsamskipnaden ikke bare har lagt det rett inn i husleia i grunn!

Det vet jeg ikke, men vil det si at vi får tilbake eventuelle ekstra penger da?

Ja, det er litt rart. Det er innlagt i husleiene på de andre studenthusene, men jeg har vært uheldig og fått hybel ved de studentblokkene som har strøm i tillegg. Jeg tenkte jo at det ikke ville være noe problem fordi man kun betalte for hva man selv brukte, men når jeg fikk strømregningen viste det seg jo at det var en fast pris hver mnd.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Det vet jeg ikke, men vil det si at vi får tilbake eventuelle ekstra penger da?

Ja, det er litt rart. Det er innlagt i husleiene på de andre studenthusene, men jeg har vært uheldig og fått hybel ved de studentblokkene som har strøm i tillegg. Jeg tenkte jo at det ikke ville være noe problem fordi man kun betalte for hva man selv brukte, men når jeg fikk strømregningen viste det seg jo at det var en fast pris hver mnd.

a-konto betyr at du betaler en viss sum hver måned ja, og så vil det bli avregnet mot faktisk forbruk, og du kan enten få igjen eller måtte betale ekstra. Det bør isåfall stå enten på strømregninga de eller i kontrakten.

Skrevet

I SiOs (Oslo) hybler som har fast pris på strøm inkludert (den er spesifisert på regningen) må man betale 750/mnd for strøm (alle mnd. i året, uavhengig av bruk), så nei, synes ikke 380,- er spesielt mye sammenlignet med det...

Skrevet

I SiOs (Oslo) hybler som har fast pris på strøm inkludert (den er spesifisert på regningen) må man betale 750/mnd for strøm (alle mnd. i året, uavhengig av bruk), så nei, synes ikke 380,- er spesielt mye sammenlignet med det...

De hyblene er på ca. 12 kvm + lite kjøkken og bad som deles med en annen.

Skrevet

Jeg betaler i snitt 2800 kr mnd i strøm, det er et rekkehus på 150 m2. Hvis jeg deler 2800 på 150 og x det med dine 18, kommer jeg til en mnd pris i strøm på 336. Da kan jo 380kr være ganske rimelig. Vi er en voksen og ett barn i husholdningen.

Skrevet

Hei. Jeg synes ikke det høres ut som om du betaler for mye. Husk at i tillegg til å betale for den strømmen du bruker, betaler du også for nettleia, og den er nok inkludert i summen på 380,-. :)

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det høres ille ut.

Siden du betaler et fast beløp går jeg ut fra at du ikke har din egen måler, men at studentsamskipnaden deler den totale kostnaden ut på leietakerne. Fordelt etter størrelsen på boligen (pr. kvm) eller lignende.

Da hjelper det lite om du er flink til å skru av lyset, sette ned temperaturen, osv. da andre helt sikkert gjør det motsatte.

• Liker 1
Skrevet

Jeg betalte drøyt 400 i måneden for strøm hos SiB, og det var for 13 kvadrat uten eget bad og kjøkken. Synes 380 høres helt greit ut, det går mye strøm til kjøleskap, komfyr, varmtvann, osv. I tillegg er gjerne ikke samskipnadhus de mest isolerte, så man fyrer litt for kråka.

Husk at fordelen din er at du til enhver tid vet hva du skal betale i strøm. Det høres sikkert mye bedre ut nå å betale mindre om sommeren og mer om høsten, men du er beskyttet fra enorme strømregninger når prisene går i taket om vinteren, og tro meg, de er ikke spesielt morsomme å komme ut for når man lever på studielån og deltidsjobb.

Skrevet

Hvis det er samme beløp sommer som vinter er det nok ikke så galt. Vi bor i en 50 kvm leilighet og fikk regning på litt over 600 kr nå (for 750 kWh?), vi har vaskemaskin, 2-3 panelovner som står på nå og lager mye mat, men varmtvannet går fra en fellestank. Men på en måte føles det kanskje litt som lureri å få en separat regning når det egentlig burde gått inn i husleia?

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det høres ille ut.

Siden du betaler et fast beløp går jeg ut fra at du ikke har din egen måler, men at studentsamskipnaden deler den totale kostnaden ut på leietakerne. Fordelt etter størrelsen på boligen (pr. kvm) eller lignende.

Det er sånn det vanligvis er ja. Jeg har bodd både i SiB- og SiO-boliger, og begge tok 400,- i strøm. Rommene var på henholdsvis 10 og 12 kvadrat. Jeg sløste ikke med strøm, men når man faktisk har fast pris kan man da ha en ok innevarme og dusje så mye man vil, ekstrem sparing hjepler lite når det går på felleskassa.

Skrevet

Jeg trodde ikke det var lov å ta strøm itillegg til husleie når det er snakk om en liten hybel?

Skrevet

www.stromvalget.no - der kan du finne den billigste strømleverandøren som passer din husholdning, beliggenhet og forbruk. Den bytter strømleverandør gratis for deg også. Kjempe enkelt og null skjulte gebyrer eller lignende. Lite tips

Skrevet

www.stromvalget.no - der kan du finne den billigste strømleverandøren som passer din husholdning, beliggenhet og forbruk. Den bytter strømleverandør gratis for deg også. Kjempe enkelt og null skjulte gebyrer eller lignende. Lite tips

TS er leier studentbolig, hun står ikke akkurat fritt til å velge strømleverandør som hun vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...