Gå til innhold

Mugg og fukt i ett nytt hus overalt langs vinduene.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte ett hus og tok over det 1.august. Nå ser jeg masse mugg på vinduskarmen inne spesielt på hovedsoverommet. Det er mye fukt og dråper innvendig og hvitt mugg som ser ut som snø langs vinduet. Er det noe erstatning på dettè? rettigheter? Hva bør jeg gjøre nå? Siden det er veldig mye og jeg er usikker på om jeg skal ta en klut og tørke det av fordi ekkelt å ha det sånn her. Men da mister jeg all bevis også. Det stod ingenting om vått og mugg og vann ved vinduet og huset er ganske nytt bygd 1997. Hva gjør jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør kanskje ikke vaske det bort før du har tatt bilde av det for å dokumentere det? Der trengs det tydeligvis nye vinduer...

Skrevet

Du har et stort problem.

Kontakt advokat på mandag morgen!

• Liker 1
Skrevet

Du må først få vurdert omfanget av fuktproblemene. Så har du da svart på hvitt hvor omfattende skadene er og hvor mye det vil koste å utbedre dem. Deretter kan du se på om det er omfattende nok til å begynne på erstatningskjøret med tidligere eier, eventuelt eierskifteforsikringen.

• Liker 1
Skrevet

Vær også klar over at muggen i vinduene kommer av at man ikke er flink nok til å lufte! Gardiner må alltid trekkes fra på dagtid (spesielt rullegardiner!) og det må luftes. Når det er kaldt ute blir det alltid fukt på vinduene om natten. Om vinteren går jeg meg ofte en runde gjennom huset om morgenen og tørker av vinduer og vinduskarmer nettopp for å unngå dette problemet!

Men så spørs det jo om det er du som ikke har vært flink nok eller forrige eier. Tenker kanskje at de før deg ikke har passet godt nok på. Sikkert lurt å sjekke litt slik som de andre nevner.

Ender du opp med å skifte vinduer så må du i alle fall passe på at du tar godt vare på dem og alltid lufter nok!

Skrevet

Har ingen problem her jeg bor, så det spørs på om huset er gammelt/nytt og om vinduene er gamle/nye?

Husker det var mye mugg i vinduene i gamlehuset til bestemor og bestefar. De passet godt på vinduene i det gamle huset.

Skrevet

Vi har samme problemet i leiligheten vår, her er det veldig fuktig. Det ble fort mugg på ytterdør og vinduer. Det har forsvunnet helt etter vi har blitt flinkere til å lufte, samt at vi har på varme i rommene der problemene er størst. Der det allerede var godt med mugg vasket vi med salmiakk og vann, og etter det har det ikke kommet tilbake. :)

Skrevet

Jo nyere et hus er, jo tettere er det. Det er mange som ikke er klar over hvor mye man bør lufte i et nytt hus, da de ikke er vant med dette hjemmefra - som gjerne var et eldre hus. Er det ikke ventilasjonsanlegg må du passe på å lufte hver dag, og det må være varme på i rom hvor det er fuktig. Regner med du har vifte på badet som brukes hver gang du dusjer? Og når du tørker klær, lufter du ut da? Det er jo veldig mye vann som fordamper. Samme om du har mye besøk, er menneske produserer noen liter vann om dagen bare ved å puste.

Du kan jo kjøpe deg en liten avfukter i tillegg, da blir du nok kvitt problemet (men lufting i tillegg er viktig!)

Skrevet

Prøv som andre sier, å lufte bedre en periode. Dersom det ikke blir bedre, kontakt forsikringsselskapet ditt, så sender de evt. en takstman til deg.

Ta bilder og ha som dokumentasjon.

Dersom ikke forsikringsselskapet ditt hjelper til ville jeg tatt kontakt med en fukttekniker/takstmann for å fine ut hvor dette kommer fra.

Eierskifteforsikring?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...