Gå til innhold

Hva gjør jeg...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt terassedøren åpen helt siden i vår. Ikke om natten eller mens jeg er borte, men mens jeg er våken og hjemme. Dermed har katten blitt vant til at døren ER åpen, og kan komme og gå ut og inn som den vil.

Nå er det jo som sagt kaldere ute, og jeg merker at det er på tide å lukke igjen døren mens katten er ute. Og... Hvordan vet jeg at katten vil inn? Er det slik at katten stikker av fra meg om ikke døren er åpen, siden den er vant til at døren er det? :sjenert:

Håper på SERIØSE svar.

Hilsen bekymret katte-eier som håper på skikkelige svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest Nuppdupp
Skrevet

enten hører du et dunk eller så mjauer den?

Skrevet

Kattene mine pleier å gå til vinduet i stua, i og med at vi som regel er i stua. Hvis katta ikke ser oss der, går h*n rundt og hopper i karmen og sjekker alle rommene.. Hvis hun ser oss i et rom, mjauer h*n så vi kan åpne døra.. Er vi ikke hjemme setter katta seg på dørmatta, de har visst skjønt at det er der vi kommer inn når vi har vært ute.

Nå har vi også skaffet en sånn katteluke. Fungerer veldig bra, og den reagerer på microchip, så det er kun våre katter som har adgang :)

Skrevet (endret)

Jeg hadde det likt i fjor sommer med min pus, når hun slapp ut for første gang i sitt liv, jeg hadde åpent hver dag i en måned eller to. Men hun skjønte med én gang at hun bare måtte mase litt for å komme inn. Det går nok veldig fint, skal du se :)

Hvis du er nervøs, kan du jo være hjemme og følge med og "øve" sammen med din katt de første gangene du slipper den ut og lukker døra.

Endret av Snop
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Jeg er ikke bare litt nervøs, men kjempenervøs for at ikke katten skal forstå at jeg er inne, og at katten skal få komme inn til meg :sjenert:

Jeg håper bare jeg hører om det "banker" på døren, og at ikke katten går videre og ikke kommer tilbake... :( Jeg kan ikke skaffe katteluke siden jeg leier, men chip høres fenomenalt ut. Jeg har en sånn ringeklokke som blinker og lager lyd, for katter (som jeg fikk pga dette), men jeg er redd den plutselig ikke virker osv osv............

Jeg kan jo øve imorgen (huff, jeg gruer meg), og så kanskje skrive her på KG og kanskje dere kan hjelpe meg gjennom det visst dere er her da?

Huff.......

Ja jeg spurte om seriøse svar, for jeg føler meg ganske tullete. Men jeg er jo så glad i katten min, og vil aldri i verden at katten skal forsvinne.

Hilsen Ts

Skrevet

Du har sannsynligvis ingenting å bekymre deg for. Katten vet hvor den hører hjemme :) Men det kan være en ide å være hjemme og følge med litt når du begynner å ha igjen døra om du er nervøs. Dette går nok bra skal du se :)

Skrevet

Som de andre sier: Det går helt sikkert bra. De er ikke dumme skjønner du. :) Hvis du har vindu i verandadøra di, eller i vinduer som vender samme vei (og som du ser ut gjennom når du sitter i stua) så kan det jo være en idè å sette ut noe som når så høyt at han kan titte inn vinduet til deg, så ser jo du også han. Hvis det ikke er så brede vinduskarmer at han kan stå der da. Uansett, dette trenger du ikke engste deg for. Jeg bor oppe i etasjene i blokk, og pus må titt og ofte vente på å få komme inn da det ikke er alltid jeg ser henne, men hun vet godt hvor hun bor og venter tålmodig. :)

Skrevet

Det er ingenting å bekymre seg for. Katten vet hvor den bor og selv om den er ute, vet den ikke bare at du er hjemme, men også hvilket rom i huset du er i. En av mine hopper opp og henger etter fremlabbene utenpå vinduet i det rommet jeg befinner meg i når hun vil inn og den andre dunker med poten på verandadøren eller hylskriker utenfor soveromsvinduet, så de finner sine metoder!

Skrevet

Takker for flere svar :)

Da er pusen min ute, og jeg har døren inntil (håndtaket er ikke nede, men døren er så lukket som den kan bli) tør ikke lukke før neste tur :fnise:

Jeg har ringeklokken foran meg på bordet. Kattet så at jeg lukket døren inntil, men så ikke ut til å bry seg nei :sjenert:

Nå blir jeg sittende i rommet en stund, skal dusje og diverse, men ikke enda. Døren har såpass stort og langt vindu at den kan se meg her inne, og jeg ser ut også titt og ofte.

Gjett om nervene er spent nå.... :sjenert:

Hilsen Ts

Skrevet

Det går nok helt fint skal du se, katten vet hvor den bor. Her sjekker vi av og til om katten vil inn. Hvis hun ikke er rett utenfor, så tar vi dørhåndtaket opp og ned et par ganger slik at hun hører det. Da kommer hun løpende om hun vil inn. Hvis ikke, sjekker vi igjen om en liten stund. Hun har ikke vondt av å være ute 5 minutter lenger enn hun egentlig skulle ønsket.

Skrevet

Da var første tur med døren lukket inntil unnagjort :bolledeig:

Det gikk bra, bortsett fra nervene, og det blir samme med døren neste tur ut. Men.... Nå er jeg bekymret for når det blir mørkt ute. Da kan ikke jeg se ut, men alle se inn............. :sjenert:

Katten virket litt overrasket da jeg åpnet døren og slapp inn, og jeg verken så eller hørte den, hørte bare ringeklokken..

Men de stikker ikke av visst man ikke er på foten med en gang og åpner? Er det i såfall verst nå de første dagene? :sjenert:

Hilsen Ts

Skrevet

Men de stikker ikke av visst man ikke er på foten med en gang og åpner? Er det i såfall verst nå de første dagene? :sjenert:

Neida! De venter til du åpner eller tar seg en liten runde til. Mine er f.eks. ute hele dagen mens jeg er på jobb hvis været er bra og da kommer de som regle løpende når jeg kommer hjem.
Skrevet

Neida, de stikker ikke av. De venter pent eller går seg en tur.

Neida! De venter til du åpner eller tar seg en liten runde til. Mine er f.eks. ute hele dagen mens jeg er på jobb hvis været er bra og da kommer de som regle løpende når jeg kommer hjem.

Nettopp :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Vi bor sånn til at katten vår ikke kan mjaue rett utfor døra....jeg ser an været litt og går ut å ser etter han med jevne mellomrom. Plutselig sitter han bare der og vil inn :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...