Gå til innhold

Hvordan få en katt til å være mer inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ikke at katten skal bli innekatt altså, bare være litt mer inne. Forslag? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil du at den skal være mer inne?

Hvilket kjønn er det på katten? Er den serilisert/kastrert?

Hvor gammel er den?

Kjekt å vite litt før man kan komme med forslag.. :)

Skrevet

Hvorfor vil du at den skal være mer inne?

Hvilket kjønn er det på katten? Er den serilisert/kastrert?

Hvor gammel er den?

Kjekt å vite litt før man kan komme med forslag.. :)

Jeg synes det er forferdelig at katten reker ute i mangfoldige timer, nesten oppi et døgn av og til, og jeg er vil bare at den skal være mer "hjemmekjær" på en måte.

Det er en ho-katt, sterilisert/kastrert, og hun er ca 2 år :)

TS

Skrevet

Uff ja, det skjønner jeg godt. Er katten ute om natta? Katten jeg hadde før var ute hele natta, og da ville den helst være inne heeeele dagen og bare kose og sove. For da har den jo vært aktiv mye av natten og trenger å slappe av litt.

Katten jeg har nå er inne om natta, og har lyst til å være masse ute. Heldigvis har han kommet litt over det at han må ut hele tiden, for nå kjenner han nabolaget og de andre kattene så godt at han trives best på sofaen :)

Å leke masse inne fungerer også for min del. Min favorittleke er et tau/garn med en papirbit knyttet fast i enden. Da kan man løpe rundt huset med katten på slep, og den blir raskt sliten av dette :fnise:

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvilken ordning du har på ut/inn. Har du katteluke, eller står noe åpent sånn at pus kan komme og gå som den vil? Min erfaring er at de fleste katter som har det sånn, liker å ta endel svippturer innom for mat i løpet av dagen. Da kan det jo være en idè å holde henne inne om kvelden, f.eks fra i 8-9 tiden (alt etter når du legger deg selv) og så gjøre det attraktivt for henne med lek og kos før det er natta. :) Har den kattedo så trenger du heller ikke bekymre deg for at hun må ut i løpet av natten. Jeg foreslår dette også fordi jeg egentlig anbefaler alle å holde kattene inne om natten. De fleste katter som blir påkjørt og skadet, jaget av andre katter og blir borte, stengt inne o.s.v blir det på nattestid.

• Liker 1
Skrevet

Enig med Aurora M. Du må rett og slett gjøre det enkelt og attraktivt for katten å komme inn. Jeg har to som sjelden er borte mer enn et par timer og det jeg har gjort, er å gi dem en godbit hver gang de kommer inn. Når jeg roper på dem og de kommer, får de også en godbit. Resultatet er at jeg har veldig lydige katter. En av dem går forresten også stadig ut en dør og maser om å få komme inn igjen en annen etter fem minutter bare for å få godbiter... :fnise:

Skrevet

Når vinteren kommer og det blir kaldt, kommer den til å være myyyyye mer inne skal du se.

Mange katter elsker å sitte i vinduet og kikke ut. Spesielt hvis det er en varmeovn under.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...