AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #1 Skrevet 12. november 2011 Jeg har alltid feiret alle høytider med familien, noe jeg har gjort de siste 30 årene. Føler at siden jeg er blitt så "gammel" og har passert 30, så burde jeg skape mine egne tradisjoner? Burde jeg feire jul, påske og nyttår alene iblant? Eller er det greit å feire hjemme så lenge man er singel? 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #2 Skrevet 12. november 2011 Jeg feirer julaften med mine foreldre og det er en selvfølge. Lilebror, som og er voksen og har samboer, kommer hjem hvert år og feirer med oss. Samboeren hans feirer med sine. Jeg har vurdert å ta meg en ferie de gangene jeg ikke har barna i jula men til nå har ikke økonomien tillat det. Jeg synes det er fint å feire julaften med familien og mine foreldre ønsker at jeg skal være der, med eller uten barn. Det er i grunnen nyttårsaften jeg sliter mest med. Når ungene er hos meg feirer er det greitt nok men eller er nytårsaften ett sant h... Forsøker å lage god mat, se en god film og ta et glass vin men klarer bare ikke komme bort fra den ensomme følelsen. Ellers i året har jeg ikke problemer med å være alene, men den ene dagen...nei huff.. Så om du har noen gode ideer som ikke koster noe spesielt så hyl ut. Her finnes ikke åpne barer el andre tilstelninger som er åpne for alle, jo det er jo relgiøse arrangementer men det er absolutt ikke noe for meg.
Knirke Skrevet 12. november 2011 #3 Skrevet 12. november 2011 Jeg tror det kan bli kjipt å sitte alene, dersom familien likevel har selvskap og er innenfor rimelig avstand.. Derfor tenker jeg å feire i Karibien et år, bare for å ha prøvd det 1
*Sinnataggen* Skrevet 12. november 2011 #4 Skrevet 12. november 2011 Jeg feirer julaften med mine foreldre og det er en selvfølge. Lilebror, som og er voksen og har samboer, kommer hjem hvert år og feirer med oss. Samboeren hans feirer med sine. Jeg har vurdert å ta meg en ferie de gangene jeg ikke har barna i jula men til nå har ikke økonomien tillat det. Jeg synes det er fint å feire julaften med familien og mine foreldre ønsker at jeg skal være der, med eller uten barn. Det er i grunnen nyttårsaften jeg sliter mest med. Når ungene er hos meg feirer er det greitt nok men eller er nytårsaften ett sant h... Forsøker å lage god mat, se en god film og ta et glass vin men klarer bare ikke komme bort fra den ensomme følelsen. Ellers i året har jeg ikke problemer med å være alene, men den ene dagen...nei huff.. Så om du har noen gode ideer som ikke koster noe spesielt så hyl ut. Her finnes ikke åpne barer el andre tilstelninger som er åpne for alle, jo det er jo relgiøse arrangementer men det er absolutt ikke noe for meg. Er ikke det noen venner å oppdrive , Evt fest hos deg?
MissStiles Skrevet 12. november 2011 #5 Skrevet 12. november 2011 Så lenge jeg har familie å feire jul sammen med, så kommer jeg nok ikke til å være alene på julaften. Noe annet med nyttårsaften. Som singel synes jeg også at det hadde vært gøy å kunne samle en gjeng til middag og ha en hyggelig kveld sammen.
makkapakka Skrevet 12. november 2011 #6 Skrevet 12. november 2011 Julaften har jeg alltid feiret hos foreldrene når jeg har vært singel. Har ofte tenkt å dra til syden, men har funnet ut at akkurat den dagen blir så stusselig. Er liksom familiedag. Nå feirer jeg jul med eksen og sønnen så lenge det "går bra" og ingen finner nye tilhengere. Nyttårssaften, når jeg har sønnen, hos familie, men lurt på syden da også en og annen gang. Påsken har jeg feiret alene flere ganger, enten i syden eller bare hjemme, tar ikke den høydtiden så forbanna høytidelig lenger. Godt å ha fri noen dager.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #7 Skrevet 12. november 2011 Så det er ikke dumt å ha passert 30 og fortsatt feire jul, nyttår og påske hjemme? Er en fyr i slekten som sa at jeg kanskje burde tenke på få meg et liv snart ... ble litt såret da.. TS
MissStiles Skrevet 12. november 2011 #8 Skrevet 12. november 2011 Så det er ikke dumt å ha passert 30 og fortsatt feire jul, nyttår og påske hjemme? Er en fyr i slekten som sa at jeg kanskje burde tenke på få meg et liv snart ... ble litt såret da.. TS Hvorfor skulle det være dumt? Hvi du ikke stiftet din egen familie enda, så er det jo hyggelig å ha noen og være sammen med, i hvert fall på julaften. 1
Bex Skrevet 12. november 2011 #9 Skrevet 12. november 2011 Vi samles alltid hele familien til jul og påske, min bror med kone, barn og svigerforeldre, mamma og pappa og meg (singel 30 år). For oss er høytidene familietid, hvor alle samles for skikkelig kvalitetstid! Hadde nok ikke fått lov av mamma å sitte alene i jula, selvom jeg fremdeles er singel som 60-åring
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #10 Skrevet 13. november 2011 Jeg er også over 30 og lurer også hvor jeg skal gjøre av meg jul og nyttår. Er singel.. Har ikke lyst å være hos mine foreldre, føler meg så voksen nå. Men har vel ikke noe valg?
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #11 Skrevet 13. november 2011 Jeg blir skikkelig trist når jeg tenker på at folk skal feire julaften alene! Det stikker i hjertet mitt hvis jeg er å handler på julaften og noen kjøper den fjordland juletallerken med et ansikt som sier "jaja, så ble jeg alene i år også!" Hadde jeg hatt penger og mulighet hadde jeg invitert alle som sitter alene på julaften til meg! Julaften er og blir en familiedag. Tanta mi på snart 50, er singel og har i alle år feiret med oss. Mormor kommer også Syns det er koselig jeg. Om jeg er singel når jeg runder 30 så kommer jeg fortsatt til å feire med mamma og pappa. Skulle jeg sitte med mann og barn håper jeg vi kommer til å feire annethvert år med hver av foreldrene eller at vi kan samle alle hos oss! Jeg syns hvertfall ikke det er teit å feire julaften med foreldrene når man har runda 30. Påsken har jeg aldri hatt noe sånt forhold til, men er jo koselig med en litt større middag da også. Nyttårsaften har jeg heller ikke noe sånn at den må feires med familie, eller man må dra på fest.. Hvis man vil være med familien sin, så syns jeg man skal være det jeg. Det familiemedlemmet var sikkert bare sjalu:P
Gjest uAnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #12 Skrevet 13. november 2011 (endret) Jeg har mast i snart fem år på familien om at jeg gjerne vil feire alene, "uheldigvis" bor jeg fem minutter unna så dukker jeg ikke opp så kommer de til meg. Prøver igjen i år Endret 13. november 2011 av uAnonymBruker
Cata Skrevet 14. november 2011 #13 Skrevet 14. november 2011 Jeg vil faktisk anbefale deg å prøve det en gang eller to. Jeg startet forsiktig ut med å insistere på å feire påsken alene da jeg studerte i voksen alder (slutten av 20-årene). Senere fikk jeg meg jobb langt vekk fra min familie og det ble nesten mer slit enn kos å reise "hjem" i jula. Dessuten kunne jeg jo ikke belemre mine kolleger med alle julevaktene heller. Dermed ble det en del alenejuler etterhvert også. Ifjor døde min far rett før jul og jeg var veldig glad for å ha prøvd en del alenejuler slik at jeg ikke var opphengt i at "ting må være som de alltid har vært" i tillegg til sorgen. Tror nok det hjalp min mor litt også, selv om det ikke akkurat ble noen hyggelig jul. Tror det ville vært verre for henne om hun skulle vært nødt til å gi skinn av at ting var "normalt" for min skyld. Så der satt vi da med Fjordland'en vår. Ingen av oss hadde guts til å sette i gang med noe skikkelig matlaging.
*Vilje* Skrevet 16. november 2011 #14 Skrevet 16. november 2011 Så det er ikke dumt å ha passert 30 og fortsatt feire jul, nyttår og påske hjemme? Er en fyr i slekten som sa at jeg kanskje burde tenke på få meg et liv snart ... ble litt såret da.. TS Ikke i det hele tatt! Søsteren min og jeg er nærmere 40 enn 30 og begge feirer julen sammen med familien og ikke med sambo eller venner. De fleste av mine venner som er gift/sambo har fortsatt å ferie jula separat inntil de har fått barn. Påsken og nyttår er litt anderledes, noen ganger med familie og andre ganger med venner.
Gjest Purple Haze Skrevet 16. november 2011 #15 Skrevet 16. november 2011 Så det er ikke dumt å ha passert 30 og fortsatt feire jul, nyttår og påske hjemme? Er en fyr i slekten som sa at jeg kanskje burde tenke på få meg et liv snart ... ble litt såret da.. TS For en dust! En som liker å trykke andre ned for å føle seg bedre selv, kanskje? Jeg er også over 30 og lurer også hvor jeg skal gjøre av meg jul og nyttår. Er singel.. Har ikke lyst å være hos mine foreldre, føler meg så voksen nå. Men har vel ikke noe valg? Jeg har stort sett feiret jul sammen med foreldrene mine, og jeg er 44 år. Skulle det være noe galt i det? Julen er en familiehøytid, og noe av gleden må jo være å feire sammen med dem man er glad i Forutsatt at man selv ønsker å feire sammen med foreldrene sine, kan man gjøre det hele livet, mener jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #16 Skrevet 16. november 2011 Jeg har i en alder av over 40 år feiret de fleste julaftener med den nærmeste familien. Synes det bare har vært kos. Nå har jeg hatt min første julaften alene og flere blir det. Nyttårsaften har jeg feiret både med venner og alene. Påsken er bare fridager. Hva med å skape noen nye tradisjoner i sammen med venner uten barn og partner? Vi er flere i min situasjon så vi har fått på plass flere tradisjoner i førjulstiden som fellesbaking, feirer 1. advent på en utecafe med rødvin, pubtur på lillejulaften med levende musikk og allsang og bare helt rolig og en utrolig fin stemning.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #17 Skrevet 16. november 2011 Så det er ikke dumt å ha passert 30 og fortsatt feire jul, nyttår og påske hjemme? Er en fyr i slekten som sa at jeg kanskje burde tenke på få meg et liv snart ... ble litt såret da.. TS Merkelig kommentar. For meg handler jul, nyttår og påske nettopp om familie! Jeg er for tiden singel, men kommer allikevel til å feire høytider med familie, også når jeg får "egen" familie.
Rainbow Skrevet 16. november 2011 #18 Skrevet 16. november 2011 (endret) Jeg er 30, og det kunne ikke falle meg inn å feire med andre enn foreldre og søsken. Det er å komme dit og oppleve alle tradisjoner som ER jul! Jeg er ikke singel, men har kun vært sammen med min kjære på én julaften hittil. Da dro vi til hver våre foreldre. Det blir kanskje feiring hos hverandres etter hvert, men ikke foreløpig. Siden vi ikke skal ha barn kommer vi nok til å feire hos foreldrene våre så lenge det er mulig. Jeg hadde dessuten følt det veldig stusselig å spise en halvstekt og halvsvidd ribbe helt alene. "Alle" er jo med familiene sine! Glemte å si at påsken feirer jeg ikke, det er bare fridager. Nyttår feires med venner. Endret 16. november 2011 av Rainbow81
en kompis Skrevet 17. november 2011 #19 Skrevet 17. november 2011 I en alder av 35 feirer jeg fremdeles jul med foreldrene mine. Selv de årene jeg har vært i forhold så har jeg feiret med foreldrene mine. Nå ser ikke jeg foreldrene mine så ofte, 1-4 ganger pr år. Så for meg er det viktig å tilbringe julen sammen med dem. Mulig jeg en gang i fremtiden samler noen venner og drar på ferie i julen, har tenkt på dette noen ganger etter at jeg ble singel. Men pr nå, så er mamma og pappa første prioritet. Kan nesten ikke forestille meg at jeg skal feire jul alene mens mamma og pappa er hjemme i huset uten meg:p I tillegg setter foreldrene stor pris på at man feirer sammens med dem. Gleder meg allerede til julaften:D 1
Cata Skrevet 17. november 2011 #20 Skrevet 17. november 2011 Jeg er for tiden singel, men kommer allikevel til å feire høytider med familie, også når jeg får "egen" familie. Det betyr jo i praksis at du kommer til å frata dine barn gleden ved deres familiefeiring, så de går glipp av det du husker med slik glede . Men du mener kanskje å invitere dine foreldre hjem til dere i stedet for at dere drar dit. I så fall blir det mer fornuft i det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå