AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #1 Skrevet 11. november 2011 Jeg har nylig, pga. små barn, gått ned i stillingsprosent fra 100 til 80. Burde jeg da kunne få nytt skattekort slik at jeg betaler mindre skatt? Virker logisk i alle fall, men er det så enkelt?
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #2 Skrevet 11. november 2011 Det er jo bare å gå inn på skatteetaten sine sider. Legg inn inntekt hittil, skatt hittil og forventet inntekt ut året. Siden det er under 2 mnd igjen av dette året så hadde jeg ikke gjort noe som helst.
eitrande Skrevet 11. november 2011 #3 Skrevet 11. november 2011 (endret) Ja, sørg for at du hvertfall får nytt skattekort neste år, spesielt hvis du skatter med tabelltrekk. Jeg fikk skattesmell etter å ha gått ned til 80 % stilling, da jeg ikke endret skattetrekket mitt. (tenkte ikke at det var nødevendig.....) Endret 11. november 2011 av eitrande
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #4 Skrevet 11. november 2011 Ja, sørg for at du hvertfall får nytt skattekort neste år, spesielt hvis du skatter med tabelltrekk. Jeg fikk skattesmell etter å ha gått ned til 80 % stilling, da jeg ikke endret skattetrekket mitt. (tenkte ikke at det var nødevendig.....) Hvordan i all verden går det an å få skattesmell når du går ned i stilling(og da lønn) og samtidig betaler samme skatteprosent???
Drizzt Skrevet 11. november 2011 #5 Skrevet 11. november 2011 Ja, sørg for at du hvertfall får nytt skattekort neste år, spesielt hvis du skatter med tabelltrekk. Jeg fikk skattesmell etter å ha gått ned til 80 % stilling, da jeg ikke endret skattetrekket mitt. (tenkte ikke at det var nødevendig.....) Det er ikke mulig å få skattsmell med mindre inntekt enn du har informert da du bestilte skattekortet. Med mindre du har betalt for lite skatt hele tiden.
smilo Skrevet 11. november 2011 #6 Skrevet 11. november 2011 Man får skattesmell på tabelltrekk fordi skatten er regnet ut etter et viss bruttobeløp. Hvis du tjener mindre enn dette blir du skattet for lite, men om du tjener mer blir du skattet hardere. (ikke prosentvis)
eitrande Skrevet 12. november 2011 #7 Skrevet 12. november 2011 (endret) Det er ikke mulig å få skattsmell med mindre inntekt enn du har informert da du bestilte skattekortet. Med mindre du har betalt for lite skatt hele tiden. Jo, tydeligvis. Jeg gikk ned i 80% fra og med mai, og da skattet jeg ca 3% mindre hver måned resten av året uten at jeg tenkte over det. I januar fikk jeg nytt skattekort og ny tabell, og nå trekker de meg 1000 kroner mer i måneden med samme lønn. Tenkte ikke på å endre skattekortet mitt i mai, hadde andre ting som stod i hodet på den tiden. Endret 12. november 2011 av eitrande
Drizzt Skrevet 12. november 2011 #8 Skrevet 12. november 2011 Det høres veldig rart ut. Men det jeg vet er at når det skjer noe endring med inntektene, må man informere Skatteetaten og eventuelt få justert skatten. Det som skjedde med deg er at Skatteetaten ikke viste at du har gått ned i % og har ikke justert tallene for deg angående forventet inntekt, osv. Så ja, du har betalt for lite skatt for den tabellen du hadde. Hver gang det skjer en endring i min forventet inntekt, bestiller jeg nytt skattekort. Da vet jeg at noen i Skattetaten passer på at jeg blir skattet riktig.
Gjest Nuppdupp Skrevet 12. november 2011 #9 Skrevet 12. november 2011 neida, man får ikke skattesmell av å betale for mye skatt. da får man igjen på skatten. dere har sikkert regnet feil på skattekorte en tid før det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå