Gå til innhold

Betaler dere dersom dere ødelegger noe i butikken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker da ikke på meny f.eks, men hvis dere knuser en tallerken eller en pyntegjenstand osv. Tilbyr dere å betale den, evt sier ja når de ansatte spør? Eller driter dere i det evt setter dere på bakbeina om de ansatte spør?

Grunnen til at jeg spør er at jeg kun i dag har hatt to tilfeller med kunder som ikke vil betale for det de ødelegger. Jobber i en dyrebutikk. Kom først inn en kunde med en hund i 7meter langt flexibånd/snellebånd. Bikkja tisset to ganger på veggen, og jeg sa at hun nesten må ta hunden ut, eller korte inn båndet så hunden ikke tisser igjen. Hun gjør det, i ca to sekunder, før hun slepper hunden "fri" igjen. Hunden løper bort å tisser på et refleksdekken, som jeg ber damen pent om å betale for. Noe hun klikker totalt for..

Senere kom det en mann med to unge barn. Han lot barna herje rundt og leke mens jeg ordnet fisk til han. Ungene sto å lekte med akvariepynt, og jeg spurte han om han ikke kunne passet på så de ikke knuste noe, da pynten fort går i stykker. Han trekker på skuldrene, sier ingenting, og det går ikke et minutt en gang før barna har knust to ting. Når han skal betale sier jeg ifra at han må betale for disse to, og han også setter seg helt på bakbeina.

Det er ikke det at det er store beløp det er snakk om. Men det skjer OFTE, og det blir dyrt for en selvstendig dyrebutikk. Folk stjeler som ravner, og ødelegger ting og lar bikkjene pisse på ting og driter i andres eiendom. Og det er ikke noe særlig at ting for 500kr er enten stjålet eller ødelagt på en dårlig dag.

Såklart, uhell kan skje. Da slipper de (som hvis de f.eks dulter borti noe og det knuser og det ikke er for dyrt). Men som som idag, hvor dama lar bikkja pisse på ting, og faren ikke gidder å snakke med ungene sine, så blir jeg mektig irritert.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dessverre hendt at jeg av og til har dulta borti noe så det har deisa i gulvet og knust eller bitt ødelagt på andre måter. Forteller alltid betjeningen om hva som har skjedd og tilbyr meg å betale, det er leit for meg. De har alltid takket nei, men satt pris på at jeg sa i fra.

I de tilfelle der så burde folk virkelig betale for seg. En ting er jo at uhell skjer, det hender, men når de nærmest prøver å få uhellene i gang, ja da kan de gjøre opp for seg og.

• Liker 4
Gjest D_flatmajor
Skrevet (endret)

Folk er så frekke. Ja, jeg betaler/sier fra om jeg ødelegger noe. Hadde blitt skikkelig flau om jeg så en annen kunde lage et opptrinn som det du beskriver om jeg var i samme butikk også.

Endret av D_flatmajor
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Dette skjedde faktisk med meg i London i høst. Jeg dultet borti en pyntegjenstand på en svær kjedebutikk og så at den kostet litt over 50 pund, altså rundt en 500-lapp. Jeg fikk fullstendig panikk (spesielt siden jeg allerede sleit med pengene), og stod der en stund og kikket rundt meg for å se om jeg fant noen ansatte jeg kunne si fra til samtidig som jeg tenkte "shitshitshitshitshitshitshit" men når det ikke var noen i den etasjen bestemte jeg meg til slutt for å bare gå derfra i stedet for å lete etter noen i de andre etasjene.

Så jeg skulle ønske jeg kunne si at jeg ville betalt for meg, men det kan jeg ikke :(

Edit/PS: Jeg hadde betalt for det om en ansatt så meg og sa at jeg måtte det, uten å lage noe oppstyr.

Endret av Snop
Skrevet

Jeg har tilbudt meg å betale, men har alltid fått avslag fra betjeningen. Men har aldri ødelagt noen dyre ting heller. :)

I butikken hvor jeg jobber lar vi kundene slippe å betale. Er som regel ikke dyre ting å ødelegge i nærheten. Så klart blir dette dyrt i lengden (vi sliter også med mye nasking osv.), men jeg tror bare det er noe man må regne med når man driver butikk. Jeg synes selvsagt at det er høflig å betale for seg, men i serviceyrket må man nesten belage seg på å ikke møte høflighet overalt. Det man heller kan gjøre er å være litt preventiv, ikke sette knuselige ting på utrygge plasser, holde et øye på barn og dyr og ikke gå blindt ut i fra at eier/forelder passer så nøye på...

• Liker 2
Skrevet

Hvis en kunde hadde ødelagt noe i butikken, og vært skikkelig frekk etterpå, tror jeg egentlig jeg hadde sagt "Men dette må du erstatte, desverre". Hadde kunden lagt seg flat, beklaget og tilbudt og betalt hadde jeg sagt at det var greit. Er så drittlei kunder som er sure på meg uten grunn..

• Liker 2
Skrevet

Men skal ikke butikken ha forsikring på ting som faktisk er litt dyre? Og innenfor jusen så er jo det snakk om "risikoens overgang". I og med at kunden ikke har hatt intensjoner om å kjøpe det som blir ødelagt så ligger risikoen fremdeles hos butikken.

Jeg var uheldig å knuste noen glass i en møbel/interiørbutikk. De ansatte smilte som noen soler og kostet opp etter meg. Det ble aldri nevnt erstatning, og jeg hadde helt ærlig aldri regnet med at jeg skulle måtte betale heller.. :sjenert: Jeg tenker at dette er en risk man må ta som butikkeiger og kunde. Jeg trodde aldri man ble krevd for noe om man var uheldig. Da kan jeg jo aldri gå i en butikk igjen.

Om jeg er tøff nok så skal jeg spørre kjøpsrettforeleseren min ved en passende anledning.

• Liker 9
Skrevet

Men skal ikke butikken ha forsikring på ting som faktisk er litt dyre? Og innenfor jusen så er jo det snakk om "risikoens overgang". I og med at kunden ikke har hatt intensjoner om å kjøpe det som blir ødelagt så ligger risikoen fremdeles hos butikken.

Jeg var uheldig å knuste noen glass i en møbel/interiørbutikk. De ansatte smilte som noen soler og kostet opp etter meg. Det ble aldri nevnt erstatning, og jeg hadde helt ærlig aldri regnet med at jeg skulle måtte betale heller.. :sjenert: Jeg tenker at dette er en risk man må ta som butikkeiger og kunde. Jeg trodde aldri man ble krevd for noe om man var uheldig. Da kan jeg jo aldri gå i en butikk igjen.

Om jeg er tøff nok så skal jeg spørre kjøpsrettforeleseren min ved en passende anledning.

Hvis en kunde hadde ødelagt noe i butikken, og vært skikkelig frekk etterpå, tror jeg egentlig jeg hadde sagt "Men dette må du erstatte, desverre". Hadde kunden lagt seg flat, beklaget og tilbudt og betalt hadde jeg sagt at det var greit. Er så drittlei kunder som er sure på meg uten grunn..

Må legge til at jeg var veldig ydmyk og blid da jeg knuste de glassene, og beklaget meg, så det var ikke slik at jeg stod og forventet at de skulle komme og rydde etter meg og var skikkelig sur og sånn. Men jeg tenkte aldri tanken om at jeg skulle erstatte varene.

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
Skrevet

Om jeg er så uheldig å ødelegge noe tilbyr jeg meg alltid å betale. Men hvis ekspeditrisen sier at det ikke er nødvending INSISTERER jeg heller ikke.. :)

Skrevet

Her har du nok misforstått litt. Akkurat det med risikoens overgang har ingenting med saken å gjøre i slike tilfeller.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er stor forskjell på å uheldigvis dulte borti noe, slik mange her beskriver, og å la ting bli ødelagt fordi man ikke gidder å passe på, som er det TS beskriver. Jeg synes stort sett kunder skal slippe å betale når noe knuser ved et uhell - slikt skjer. Men når TS her faktisk hadde bedt faren passe på ungene og sagt fra at visse ting lett kunne ødelegges, og faren fremdeles ikke tar ansvar - da mener jeg han skal betale. Det samme gjelder hundeeieren. Det er tross alt forskjell på hendelig uhell og uaktsomhet.

• Liker 8
Gjest Nuppdupp
Skrevet

har ikke betalt noe selv om jeg alltid tilbyr det.

Skrevet

Jeg knuste en gjenstand på en butikk for ikke så veldig lenge siden, og trengte ikke betale for den, Tilbydde meg ikke heller, fordi jeg rett og slett glemte det av når jeg skulle betale. Gjenstanden kostet ikke mer enn 15 kr, så jeg hadde nok ikke hatt noe problem med å betale, om det hadde kommet opp. Hadde det vært en gjenstand til 2-300 kr, hadde jeg rett og slett ikke hatt råd. Hva gjør man om betjeningen vil ha betalt for den da?

Skrevet

Hvis jeg har knust noe ved et uhell så sier jeg som regel ifra og beklager, men har ikke tilbudt meg å betale. Har heldigvis ikke vært i situasjonen hvor barna eller hunden har ødelagt noe enda, så er usikker på hva jeg ville gjort da. Tror jeg ville sett an om det var et rent uhell, eller om det var "med vilje" (kaster ting i et trassanfall, jeg som burde ha skjønt at dette kom til å skje osv)

Rent juridisk så kan ikke butikken kreve at kunden erstatter varen (uten at jeg finner noen lov på det akkurat nå), og jeg er usikker på hvor grensen går mellom uhell, og ødelegge med vilje.

• Liker 1
Skrevet

Knusing av gjenstander av voksne edru mennesker er en risk man tar når man har slike ting i en butikk. Ansatte knuser jo også en del, og mye er knust når man får det fra lager.

Å ødelegge gjenstander er noe annet. Jeg forventer ikke å betale for et glass jeg knuser, men jeg forstår hvis de vil ha penger hvis treåringen min tisser på et ullpledd fordi jeg ikke fulgte med.

• Liker 3
Skrevet

har ikke skjedd før, men jeg vet jeg hadde betalt for det. det hadde jo vært min feil:)

Skrevet

I dagligvaren hvor jeg jobber, så blir alt som faller i gulvet e.l tatt på vår regning. Selv om kundene tilbyr seg å betale.

Er rett som det er at ølflasker smeller i gulvet (pappen holder ikke folkens, hold under sixpacken også!!), og det er en helvetes jobb å tørke opp, men det er noe man må gjøre. De fleste blir helt forferdet og unnskylder seg, og tilbyr seg å betale. Fint det, men jeg ordner opp. Det er verre med de som ikke sier noen ting, bare "oi, jeg mista, har du papir så jeg får tørka av skoa mine?" :filer: Prinsippsak. Si beklager og spør om du kan hjelpe til, ren høflighet når det er DIN feil. Selv om jeg ordner opp alene :)

• Liker 7
Skrevet

Glemte å legge til at når det er situasjoner hvor hunder gjør fra seg over varer, barn river opp og spiser av varer, så er det derimot riktig å betale. Ærlige uhell slipper man å betale for.

Tror de fleste kjeder og butikker følger den policyen, men noen er kanskje litt strengere på det.

Skrevet

Jeg kan ikke huske at jeg har ødelagt noe i en butikk, men jeg tenker som en del andre her at det er stor forskjell på å la barn/hunder rase rundt og ødelegge ting, og det å dulte borti noe ved et uhell.

En del butikker er så overfylte og har ting stablet oppå hverandre sånn at det nesten er som om de ber om at folk skal rive ned noe når de går forbi. I sånne tilfeller synes jeg butikken har seg selv å takke. Men når ting blir ødelagt pga skjødesløs oppførsel, slik ts beskriver, så er det noe helt annet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...