AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #1 Del Skrevet 11. november 2011 Finnes det noen sider som tar for seg matvarer fra engelsk til norsk? Sitter her med en kakeoppskrift som sier noe om all-purpose flour og vegetable shortening. Aner ikke hva dette er på norsk. Jeg har aldri lagt noe hvor oppskriften står på engelsk, men ser at det kan være mye fristende der ute. Hvordan finner jeg hva de engelske ingrediensene er på norsk og hva de ev. kan erstattes med? Nettsider, ordbøker, KG? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #2 Del Skrevet 11. november 2011 http://www.lmgtfy.com/?q=hva+er+vegetable+shortening Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heloise Skrevet 11. november 2011 #3 Del Skrevet 11. november 2011 Kjæresten min er endelsk og lager myyye mat her med engelske oppskrifter og norske ingredienser. I england har de mel med heve-egenskaper, istedet for det bruker han vanlig mel og tørrgjær f.eks. Vi har ikke funnet oppskrifter vi ikke kan bruke enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #4 Del Skrevet 11. november 2011 Takk, AB. Jeg googlet, men fant ikke det samme som du gjorde. Uansett. Takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #5 Del Skrevet 11. november 2011 Noen sier smør eller margarin og noen sier delfiafett. Hva er riktig her? Avhenger det av type oppskrift? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anti Skrevet 23. august 2012 #6 Del Skrevet 23. august 2012 (endret) Shortening er en fellesbetegnelse for matfett. Margarin og delfiafett er begge eksempler på vegetable shortening. Hvis det skal være smør i oppskriften står det gjerne butter. Wikipedia har svaret på det meste: Shortening From Wikipedia, the free encyclopedia Jump to: navigation, search For shortened forms of words, see Clipping (morphology). Strutto, or clarified pork fat, a type of shortening common in Italy Shortening is any fat that is solid at room temperature and used to make crumbly pastry. The reason it is called shortening is that it prevents cross-linkage between gluten molecules. Cross linking gives dough elasticity. In pastries such as cake, which should not be elastic, shortening is used.[1] Although butter is solid at room temperature and is frequently used in making pastry, the term "shortening" seldom refers to butter but is more closely related to margarine. Fant denne tråden da jeg prøvde å finne ut hva det norske alternativet til all-purpose flour er, i forhold til high gluten/bread flour... Har enda ikke funnet svaret, men vanlig hvetemel funker bra uansett. Endret 23. august 2012 av Anti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå