AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #1 Skrevet 11. november 2011 Jeg blør/spotter i flere dager etter EL. Begynner ca en uke etter EL og varer i en uke. Det er ikke mye, men det er litt hver dag. Noen ganger rødt, noen ganger rosa, noen ganger brunlig.. Er det noe jeg kan gjøre for å få en slutt på dette? Må jeg til legen, eller finnes det naturpreparater jeg kan prøve? Vi har vært prøvere i 4-5 mnd, og jeg tenker at det kanskje er litt tidlig å dra til legen. Samtidig vil jeg gjerne bli kvitt denne spottingen i tilfelle den er årsak til at jeg ikke blir gravid. Noen tips?
Gjest Macaron Skrevet 12. november 2011 #2 Skrevet 12. november 2011 Jeg har slitt lenge med dette selv, og har nå forsøkt Vitex for å se om det kan løse det. Er bare på første periode med Vitex foreløpig, og venter fortsatt på mensen, men etter hva jeg har lest på nettet, er det mange som opplever at spottingen forsvinner når de går på det Kan prøve å huske å oppdatere her når jeg vet noe mer om det har virket!
Gjest Macaron Skrevet 13. november 2011 #3 Skrevet 13. november 2011 Jeg fikk mensen i dag, men nå etter bare en halv dag med lett spotting, mot 3-4 dager med mye spotting før. Så du kan jo prøve Vitex du også, kanskje det fungerer for deg og?
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #4 Skrevet 13. november 2011 Jeg fikk mensen i dag, men nå etter bare en halv dag med lett spotting, mot 3-4 dager med mye spotting før. Så du kan jo prøve Vitex du også, kanskje det fungerer for deg og? Hva er vitex? Er det reseptfritt? Skal sette med ned å google litt tror jeg. Hehe Takk
Gjest Macaron Skrevet 13. november 2011 #5 Skrevet 13. november 2011 Det er reseptfritt, ja, jeg har bestilt fra en side som heter helsekosten.dk. De leverte veldig fort, jeg bestilte en mandag morgen, og fikk pillene i posten onsdagen etter. Vitex inneholder ingen hormoner i seg selv, men den inneholder stoffer som kan påvirke hormonbalansen i kroppen din og "få ting på stell" igjen dersom spottingen for eksempel skyldes at man har et underskudd på progesteron
Athene Skrevet 13. november 2011 #6 Skrevet 13. november 2011 Vitex er omdiskutert. I Norge er det ikke anerkjent som legemiddel, i Danmark ligger det og vipper mellom naturmiddel og legemiddel, og brukes ofte i fertilitetsbehandling. Vitex kan nok hos enkelte gi et lite puff som kroppen trenger, dersom hormonubalanse er årsaken. Den fremmer progesteron og hemmer østrogen, og kan med det stabilisere syklusen. Imidlertid behøver de fleste med hormonforstyrrelser mye mer enn et lite puff, så man bør alltid oppsøke lege dersom man har syklusforstyrrelser. Mange opplever en viss effekt etter 1-3 måneder, samtidig bør man ikke ta Vitex for lenge sammenhende, jeg husker ikke hvorfor. Vitex skal aldri kombineres med andre hormonpreparater (som Pergotime), det kan virke forstyrrende. Før man tar denne typen midler bør man alltid sette seg godt inn i hvordan det bør tas i forhold til hva man forsøker å behandle, og hva man ikke skal kombinere middelet med. Til tross for stor skepsis til naturpreparater valget jeg å forsøke dette da det ligger såpass i grenseland, men hos meg hadde det ingen effekt. TS - Mye spotting kan tyde på lutefasedefekt, eller svak livmorslimhinne. Dersom dere har vært prøvere en stund og ikke lyktes kan dette være årsaken, men det behøver heller ikke å bety noe som helst. Jeg anbefaler deg i så tilfelle å oppsøke lege og få henvisning til gynekolog. Hos gynekolog vil du få riktig oppfølging og tilstrekkelig behandling med godkjente legemidler. Slike problemer du beskriver kan for eksempel behandles med progesteronstøtte i lutefasen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå