Gå til innhold

Rododendron og hjort; er busken utsatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg går en standard skogssti ganske regelmessig. Her er tett jungel og det trengs mye og regelmessig rydding. Med lavere vekster og mindre rydding hadde stien nok blitt brukt mer, og utsikten kan være fenomenal når man nå om høsten oppdager hva som skjuler seg bak trærne. Jeg har anledning til å ta mange rododendronstiklinger, og for tiden virker det som om de klarer seg fint hvis man bare stikker de ned i bakken. Er det noe vits i å prøve seg på å "pynte" skogsstien, eller vil hjorten bare gumle i seg stiklingene? Tanken er å rydde litt rundt benker og spesielle utsiktspunkt, og så gå ut fra at pynteveksten klarer seg sjøl.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rododendron er giftig, så hjort og andre dyr spiser den ikke.

Link

Skrevet

Rododendron er giftig, så hjort og andre dyr spiser den ikke.

Link

Spesielt på de brittiske øyer har det vært endel tilfeller av at sau og geit har omkommet som følge av å ha spist denne planten. Der sprer den seg lett, og fortrenger annen vegetasjon. Når det blir mangel på annet å spise, har husdyra spist rhododendron... med dødelig utgang.

Skrevet

Tusen takk for svara! Jeg tenkte jo på det der at jeg ikke vil fortrenge opprinnelig vegetasjon, og det regner jeg ærlig talt heller ikke med. Håpet er at det blir en litt parkaktig sti, ikke verre enn det. Det går litt beitedyr ikke så veldig langt unna, men det er på ingen måte mangel på mat i området. Åssen formerer den seg da? Rotskudd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...