Gå til innhold

Gjeldsordning - må man slå seg konkurs for å få?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man være eller bli slått konkurs for å få innvilget gjeldsordning, eller kan man drive sin egen virksomhet videre og få gjeldsordning basert på det?

Om man ikke kan drive sin egen næring, så tjener man ikke penger, noe som gjør at man får lavere betalingsevne, så det ville vært logisk å få drive videre, men jeg finner ikke noe på nettet om dette. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med namsmannen i kommunen du bor i, de kan svare deg på dette.

Skrevet

Gjeldsordning gjelder fysiske personer, ikke virksomheter.

Gjeldsordningsloven, dekningsloven og konkursloven finner du på Lovdata.

Skrevet

Såvidt jeg har skjønt så har du ikke lov til å eie noe av særlig verdi på gjeldsordning. Jeg ser derfor for meg at virksomheten og utstyr knyttet til denne må selges for å dekke inn mest mulig gjeld. Du kan antakelig heller ikke eie hus, bil eller annet av verdi. Alt skal selges for å dekke mest mulig gjeld. Det du står igjen med er møbler og klær, og du må satse på å leie et sted å bo istedet for å eie.

Ta det jeg sier her med en stor klype salt, men undersøk om det stemmer. Sånn har jeg i hvertfall hørt det fra en jeg kjenner som håper å få gjeldsordning. Ventetida er imidlertid lang. Det er to år siden han startet prosessen, og ting er fortsatt ikke i boks.

Skrevet

Såvidt jeg har skjønt så har du ikke lov til å eie noe av særlig verdi på gjeldsordning. Jeg ser derfor for meg at virksomheten og utstyr knyttet til denne må selges for å dekke inn mest mulig gjeld. Du kan antakelig heller ikke eie hus, bil eller annet av verdi. Alt skal selges for å dekke mest mulig gjeld. Det du står igjen med er møbler og klær, og du må satse på å leie et sted å bo istedet for å eie.

Ta det jeg sier her med en stor klype salt, men undersøk om det stemmer. Sånn har jeg i hvertfall hørt det fra en jeg kjenner som håper å få gjeldsordning. Ventetida er imidlertid lang. Det er to år siden han startet prosessen, og ting er fortsatt ikke i boks.

Jeg er ikke ts, men, to år? Kan det ha noe å si hvor i landet man bor? En bekjent av meg har også levert søknad, og går nå bare å venter på svar... Huff, to år... Lurer på hva som egentlig skal ta så lang tid.

Og det med å eie bil kan jeg svare på. Altså, han bekjente jeg har eide en bil, og ble rådet til å selge den, for å nettopp dekke inn den gjelden han kunne på egenhånd.

TS: har du snakket med en økonomisk rådgiver? Om det er vanskelig å finne ut av selv, så kan de hjelpe deg. Da kan du få klare svar :)

Skrevet

Du kan eie bil på gjeldsordning, dersom den er under en viss verdi, og er nødvendig for å gjennomføre arbeid. Man kan også eie bolig, dersom det er gunstigere økonomisk, og den er realtiv nøktern. Nykjøp er mindre aktuelt.

Skrevet

Jeg er ikke ts, men, to år? Kan det ha noe å si hvor i landet man bor? En bekjent av meg har også levert søknad, og går nå bare å venter på svar... Huff, to år... Lurer på hva som egentlig skal ta så lang tid.

Det har nok mye å si hvor man bor jeg. Her jeg bor er det sånn at man må via gjeldsrådgiver i kommunen (NAV) for å få søkt om gjeldsordning, og reglene sier at max ventetid for å komme til gjeldsrådgiver er ett år, mens i virkeligheten så er det over to år bare for å komme til denne rådgiveren. Og så skal rådgiveren hjelpe deg og få oversikt over gjelda, ta kontakt med kreditorer for å prøve å få til en minnelig løsning, vente på svar fra alle kreditorer (er jo lettere om det er bare en å forholde seg til) og så søke om gjeldsordning dersom ingenting annet fungerer. Så ting tar tid ja. Får håpe du ikke bor i samme kommune som meg. ;)

Skrevet

Det har nok mye å si hvor man bor jeg. Her jeg bor er det sånn at man må via gjeldsrådgiver i kommunen (NAV) for å få søkt om gjeldsordning, og reglene sier at max ventetid for å komme til gjeldsrådgiver er ett år, mens i virkeligheten så er det over to år bare for å komme til denne rådgiveren. Og så skal rådgiveren hjelpe deg og få oversikt over gjelda, ta kontakt med kreditorer for å prøve å få til en minnelig løsning, vente på svar fra alle kreditorer (er jo lettere om det er bare en å forholde seg til) og så søke om gjeldsordning dersom ingenting annet fungerer. Så ting tar tid ja. Får håpe du ikke bor i samme kommune som meg. ;)

Aha, ble litt lettet nå, for han jeg kjenner har vært gjennom gjeldsrådgivning og det du snakker om. Alt av papirer ble levert til namsmannen som må ta den endelige avgjørelsen i juli i år. Bare håper han får svar innen jul.

Og takk for at du tok deg tid til å svare :)

TS: beklager at jeg lånte tråden din litt.

Skrevet

gjeldsordning via namsmann er på trynefaktor. i min kommune hvertfall. jeg har ca 900 000 kr i gjeld og har 26 tusen i fast trekk på lønna mi. så jeg sitter igjen med 10 000 kr selv hver mnd som skal dekke bo/strøm og mat. umulig omtrent. lever på ris i 14 dager hver eneste mnd.

søkte om gjedsordning .og den første namsmann sa jeg var langt innenfor grensene så jeg skulle ha gjeldsordning sånn var det. men før han godkjente det så ble han pensjonert, så da kom det en ny en. desverre for meg så har han ei tøs av ei kone som jeg klarte å ligge med. hun sa aldri hun var gift. men hun inrømmet at hun var utro, så han nye namsmannen ga meg avslag uten grunn . men sa til meg på to mans hånd han ønsket meg alt vondt.

så jeg får ikke det gitt.pga det får man ikke andre steder om man har søkt og fått avslag.da må jeg flytte og forværre situasjonen min.

Skrevet

gjeldsordning via namsmann er på trynefaktor. i min kommune hvertfall. jeg har ca 900 000 kr i gjeld og har 26 tusen i fast trekk på lønna mi. så jeg sitter igjen med 10 000 kr selv hver mnd som skal dekke bo/strøm og mat. umulig omtrent. lever på ris i 14 dager hver eneste mnd.

søkte om gjedsordning .og den første namsmann sa jeg var langt innenfor grensene så jeg skulle ha gjeldsordning sånn var det. men før han godkjente det så ble han pensjonert, så da kom det en ny en. desverre for meg så har han ei tøs av ei kone som jeg klarte å ligge med. hun sa aldri hun var gift. men hun inrømmet at hun var utro, så han nye namsmannen ga meg avslag uten grunn . men sa til meg på to mans hånd han ønsket meg alt vondt.

så jeg får ikke det gitt.pga det får man ikke andre steder om man har søkt og fått avslag.da må jeg flytte og forværre situasjonen min.

Du kan søke namsmannen i en annen kommune og påberobe deg innhabilitet hos namsmannen i din kommune. Men da må du også oppgi grunn for innhabiliteten.

Skrevet

:skratte::skratte::skratte:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bare sett på random tråder fordi jeg sitter sliten foran PC'en, og det er helt forjæwlig du har, det er jeg enig i. Men:

10k / måned er omtrent det en student (som har sommerjobb i sommerferien) har å rutte med. Just saying.

• Liker 1
Skrevet

TS her.

Det er ingenting å selge, bilen er i næring og den kan beholdes derfor. Leier allerede bolig, og eier ingenting av verdi - bare driver foretaket som skaffer inntekten. Selve saken er papirmessig ganske enkel.

Derfor er spørsmålet hvorvidt man må bli slått konkurs av namsmannen for å få gjeldsordning.

Det er bare én kreditor, og han samarbeider for å få til gjeldsordning. Han snakker gjerne med namsmannen dersom jeg går for gjeldsordning. Spørsmålet er hvorvidt det er noen vits i å gå for gjeldsordning dersom man likevel blir slått konkurs, da jeg helst vil unngå det siden det medfører mye ekstra styr administrativt. Om det da er bedre å få til en betalingsavtale selv om det blir veldig mange år. Kreditoren vil heller ha saken ut av verden enn å ha saken åpen i tjue år, så det er han som kom med forslaget.

Trenger ikke gjeldsrådgiver, har regnskapsfører som samarbeider med kreditor. Skulle bare gjerne visst om man må være konkurs, for da går jeg for en privat løsning i stedet.

Det er frister for hvor lang saksbehandlingstid namsmannen kan bruke på saker, så jeg forstår ikke helt hvordan dere kan være ute for to års behandlingtid. Da hadde jeg klaget på det og brukt en advokat eller liknende. Brukt Forbrukerrådet eller noe. Forvaltningsloven osv.

Skrevet

TS her.

Det er ingenting å selge, bilen er i næring og den kan beholdes derfor. Leier allerede bolig, og eier ingenting av verdi - bare driver foretaket som skaffer inntekten. Selve saken er papirmessig ganske enkel.

Derfor er spørsmålet hvorvidt man må bli slått konkurs av namsmannen for å få gjeldsordning.

Det er bare én kreditor, og han samarbeider for å få til gjeldsordning. Han snakker gjerne med namsmannen dersom jeg går for gjeldsordning. Spørsmålet er hvorvidt det er noen vits i å gå for gjeldsordning dersom man likevel blir slått konkurs, da jeg helst vil unngå det siden det medfører mye ekstra styr administrativt. Om det da er bedre å få til en betalingsavtale selv om det blir veldig mange år. Kreditoren vil heller ha saken ut av verden enn å ha saken åpen i tjue år, så det er han som kom med forslaget.

Trenger ikke gjeldsrådgiver, har regnskapsfører som samarbeider med kreditor. Skulle bare gjerne visst om man må være konkurs, for da går jeg for en privat løsning i stedet.

Det er frister for hvor lang saksbehandlingstid namsmannen kan bruke på saker, så jeg forstår ikke helt hvordan dere kan være ute for to års behandlingtid. Da hadde jeg klaget på det og brukt en advokat eller liknende. Brukt Forbrukerrådet eller noe. Forvaltningsloven osv.

Hvis du har en slik dialog med kreditor så ville heller jeg valgt en avbetalingsplan, da kan du også betale mer i perioder hvis du kan og bli ferdig med dette.

Skrevet

Formålet med gjeldsordning er jo nettopp å unngå en konkursbehandling. Er det åpnet konkurs er gjeldsordning utelukket, jfr. gol. § 1-2 (2), men gjeldsordning er ikke til hinder for at det åpnes konkurs i boet senere.

Mitt første spørsmål er om du i det hele tatt faller inn under gjeldsordningsloven. Er gjelden knyttet til næringsvirksomhet?

Når du bare har en kreditor som er villig til å inngå en avtale, skjønner jeg ikke helt problemet. Det er da ingenting i veien for å inngå en privat gjeldsordningsavtale.

Skrevet
Formålet med gjeldsordning er jo nettopp å unngå en konkursbehandling. Er det åpnet konkurs er gjeldsordning utelukket, jfr. gol. § 1-2 (2), men gjeldsordning er ikke til hinder for at det åpnes konkurs i boet senere.

Det er dette jeg tenker på, om man kan risikere en konkurs underveis. At de kan ombestemme seg. Mener du hensikten med gjeldsordning er å unngå konkurs så er det veldig gode nyheter.

Mitt første spørsmål er om du i det hele tatt faller inn under gjeldsordningsloven. Er gjelden knyttet til næringsvirksomhet?

Ja, enkeltmannsforetak.

Når du bare har en kreditor som er villig til å inngå en avtale, skjønner jeg ikke helt problemet. Det er da ingenting i veien for å inngå en privat gjeldsordningsavtale.

Gjelden er så stor at det vil kreve store beløp per måned i ti-tjue år for å komme over, og kreditoren (staten) vil på sin side ha saken ut av verden, og mener derfor jeg burde ta saken til namsmannen.

Jeg er bare usikker på om namsmannen kan velge å ikke gå med på det, selv om det er en ryddig og opplagt sak som ikke krever særlig ressurser.

Skrevet

Man får vel generelt ikke gjeldsordning på gjeld fra næringsvirksomhet.

Skrevet

Personer som driver næringsvirksomhet som enkeltpersonforetak, kan som hovedregel ikke få gjeldsordning. Bakgrunnen for dette er blant annet at man ikke kan vente at namsmenn eller andre medhjelpere skal ha nødvendige forutsetninger for å behandle saker som omfatter næringsgjeld. Til dette kommer at de virksomheter som det kunne ha vært aktuelt å ta inn under gjeldsordningsloven, i mange tilfeller ville ha vært underskuddsforetak hvor gjeldsordning ikke gir noen løsning på problemene. Gjeldende lov er således i prinsippet heller ikke tilpasset personer som driver egen næringsvirksomhet på tidspunktet for åpning av gjeldsforhandling.

I to tilfeller kan skyldnere som har gjeld knyttet til egen næringsvirksomhet, oppnå gjeldsordning etter loven. Dette gjelder for det første dersom næringsdriften er opphørt, jf. gjeldsordningsloven § 1–2 første ledd bokstav a. For det annet gjelder det dersom skyldneren ikke har mer enn en ubetydelig andel av sin gjeld knyttet til nåværende næring, jf. gjeldsordningsloven § 1–2 første ledd bokstav b.

Ved opphørt næring er det tale om personer som tidligere har vært selvstendig næringsdrivende, og som nå for eksempel er trygdet eller har lønnsinntekt. Men unntaket vil også gjelde personer som har startet opp på nytt som næringsdrivende, dersom den næringsdriften som gjelden knytter seg til, kan sies å være opphørt. Det spiller i utgangspunktet ingen rolle på hvilken måte næringsdriften er opphørt. Det kan ha skjedd ved konkurs, ved såkalt «styrt avvikling», eller på annen måte.

For skyldnere som omfattes av § 1–2 første ledd bokstav a (at næringsvirksomheten er opphørt), er det i tillegg et vilkår for å kunne åpne gjeldsforhandlinger at det ikke må knytte seg uavklarte forhold til næringsgjelden som i vesentlig grad vil vanskeliggjøre en gjeldsforhandling. Gjeldsordningsloven forutsetter at det kan oppstilles en (tilnærmet) spesifikk oversikt over skyldnerens gjeldsforhold. Dersom dette vanskeliggjøres av uavklarte gjeldsposter som stammer fra tidligere næringsdrift, må skyldneren regne med å få sin søknad avslått. Men det følger av lovens ordlyd at det må kunne aksepteres at forhandlingene kompliseres noe på grunn av næringsgjelden, jf. uttrykket «...som i vesentlig grad vil vanskeliggjøre». Prinsippet om at det ikke kan åpnes gjeldsforhandlinger dersom det foreligger uavklarte økonomiske forhold som i vesentlig grad vil vanskeliggjøre gjennomføringen av en gjeldsforhandling, gjelder i alle gjeldsordningssaker, ikke bare saker hvor det har vært en tidligere næringsvirksomhet, jf. gjeldsordningsloven § 1–4 første ledd annet punktum.

En skyldner med gjeld som er pådratt ved mislykket næringsvirksomhet, vil dermed fanges opp av gjeldsordningsloven dersom virksomheten er opphørt og vedkommende makter å få avklart gjelden i nødvendig grad til at gjeldsforhandlinger kan gjennomføres. Det stilles ikke krav om at næringsvirksomheten må ha opphørt for en viss tid tilbake. En toårsregel som var foreslått i Ot.prp. nr. 81 (1991–92), ble ikke vedtatt under stortingsbehandlingen av loven, jf. Innst. O. nr. 90 (1991–92).

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/otprp/20052006/otprp-nr-55-2005-2006-/18/4.html?id=402004

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...