Obelix Skrevet 11. november 2011 #1 Skrevet 11. november 2011 Nå er det jo nærmest blitt en epidemi i Norge.. voldtekter over alt.. Hva tenker dere jenter egentlig om alt dette? Har dere forandret væremåte? Gjør dere noe annerledes når dere er på byen/skal hjem nå?
Mononoke Skrevet 11. november 2011 #2 Skrevet 11. november 2011 Jeg tenker mye over det, men det er fordi jeg bor og lever midt oppi det hele, sentralt i Oslo. Er faktisk mer skeptisk til å gå ut alene på kvelden når det er mørkt. Om jeg får impulslyst på en joggetur etter kl 21 om kvelden, dropper jeg den (jogger i lite opplyste områder). Og er ekstra forsiktig når jeg skal hjem på kveldstid, tar alltid taxi eller får noen til å hente meg. Synes taxisjåførene er flinke til å ta hensyn, de siste gangene jeg har vært sent ute har de alltid tatt seg tid til å stå igjen utenfor til jeg er trygt innenfor min egen dør. 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #3 Skrevet 11. november 2011 Jeg har "forandret" meg ved at jeg har fått et meget skjevt blikk til våre nye landsmenn og til norsk politi- og rettsvesen. Jeg har også begynt å vurdere mitt politiske standspunkt.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #4 Skrevet 11. november 2011 Ja, det har gjort at jeg har blitt mer skeptisk og rasistisk. Dessuten er jeg redd for å gå ut alene om kveldene, lar være å feste dersom jeg ikke vet jeg blir hentet eller har følge.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #5 Skrevet 11. november 2011 jeg har alltid vært like 'redd' for voldtekter.... veninna mi ble voldtatt for noen år siden, og det er nok det som har prega meg mest..... og at jeg ble forsøkt voldtatt selv en gang da jeg var 15.... så det som står i media har ikke forandret så mye hos meg sånn sett... de bare bekrefter noe jeg har visst lenge liksom.
Gjest Kongsdatteren Skrevet 11. november 2011 #6 Skrevet 11. november 2011 Jeg syns det er ubehagelig med denne voldtektsbølgen, så jeg har skaffet meg en personlig alarm. De deler dem ut gratis på utesteder i Oslo. De kan også kjøpes på elkjøp. Det er denne: http://www.elkjop.no/product/hus-hjem/tilbehor-hus-hjem/annet/DUSK08/ila-dusk-personlig-alarm
Mononoke Skrevet 11. november 2011 #7 Skrevet 11. november 2011 Jeg syns det er ubehagelig med denne voldtektsbølgen, så jeg har skaffet meg en personlig alarm. De deler dem ut gratis på utesteder i Oslo. De kan også kjøpes på elkjøp. Det er denne: http://www.elkjop.no/product/hus-hjem/tilbehor-hus-hjem/annet/DUSK08/ila-dusk-personlig-alarm Sånn har jeg og gått til anskaffelse av! Men et stort OBS: Sjekk at den faktisk fungerer!! Er et par av venninnene mine som har kjøpt sånne, og så har de vært gamle eller noe, for de har ihvertfall ikke laget lyd når man har tatt ut splinten. Så nå ber jeg alle jeg kjenner om å ta en sjekk av de, og gjør det gjerne med jevne mellomrom. Den jeg har har nøkkelring på seg, og går gjerne med denne rundt fingeren, da har man kjapp tilgang til å rive ut splinten enkelt om det skulle være behov. 1
Gjest Kongsdatteren Skrevet 11. november 2011 #8 Skrevet 11. november 2011 Den ble testet ut med det samme jeg kom ut av butikken. Lyden er god, det kan jeg garantere Men veldig lurt å sjekke jevnlig!
The Kitten Skrevet 11. november 2011 #9 Skrevet 11. november 2011 (endret) Jeg bor i utlandet, men tillater meg til å svare uansett. Personlig blir jeg ikke påvirket av det, og hadde nok ikke blitt det om jeg fortsatt bodde i Norge. Når jeg er ute om natten, enten det er på en øde vei, i skogen eller i byen med mange folk, så føler jeg meg fri og trygg. Det betyr ikke at jeg ikke er klar over faren. Senest for halvannen uke siden var det en idiot som prøvde å dra meg inn i leiligheten sin i Brussel, og jeg tror neppe han ville drikke te. Har også blitt både misbrukt som barn, og voldtatt på fest, så jeg vet hva det kan gjøre med en. Likevel, er det for meg verre å vente og frykte at noe skjer, enn at det faktisk skjer. Endret 11. november 2011 av The Kitten
absinthia Skrevet 11. november 2011 #10 Skrevet 11. november 2011 Har alltid syntes det var litt skummelt å gå alene hjem frabyen, selv om jeg ikke bor i Oslo, da jeg flere ganger har fått uønsket selskap av en norsk mann, flere afghanske og/eller irakiske asylsøkere som ikke helt vet hvordan ting fungerer. Har både rømt inn til venninner og kompiser på tur hjem fra utesteder av denne grunn. Passet derfor på å gå hjem med noen jeg kjente eller tok taxi etter å ha blitt antastet noen ganger. Nå har jeg kjæreste, er gravid og er ikke ute på byen. Når jeg er ensom ute i mørke gater har jeg stort sett hatt hunden med meg og han synes at de fleste menn i mørket er tvilsomme - hunden min høres ut som en drage når han knurrer og er på høyde med en mann når han reiser seg på to - derfor går skumle menn i stor bue rundt oss ..men som oftest går jeg i skogen bak huset mitt, når det er mørkt og her er det for det meste bare elg, rev, sau, iblant litt rein, fugler og antagelig naboens katt, så jeg går rundt og synger så elgen skal ha vett til å flytte seg før jeg kommer og før hunden begynner å jage på den. Vi traff en bevæpnet fremmed mann en gang, som hunden sirklet inn, men det var en elgjeger som hadde trukket litt vel nært huset på leting etter en elgokse. (Beklager all digresjonen, men jeg kunne ikke la være.. )
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #11 Skrevet 11. november 2011 Jeg bor ikke i Oslo, men i en litt mindre by på Østlandet. Går egentlig aldri ute i mørket, om kvelden, uten samboeren min. Dermed føler jeg meg egentlig like trygg som før. Har ikke endret væremåte, men om jeg skulle ta meg en tur til Oslo hadde jeg IKKE gått alene i mørket der, særlig ikke beruset.
Fandenivoldsk Skrevet 11. november 2011 #12 Skrevet 11. november 2011 Jeg drar aldri hjem alene, så jeg føler meg nokså trygg.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #13 Skrevet 11. november 2011 Hvordan noen orker å leve et liv hvor de ikke kan gå ut alene i mørket er et under. 3
Noteknekk Skrevet 12. november 2011 #14 Skrevet 12. november 2011 Føler meg ikke så veldig påvirket nei. Bor i en mindre by på østlandet, og bor midt i sentrum så har kort vei hjem fra utesteder. Tok meg en joggetur tidligere i uken på kvelden uten at det var veldig ekkelt. Planen har en stund vært å flytte til Oslo neste år og voldtektsbølgen har ikke endret de planene.
Wildy Skrevet 12. november 2011 #15 Skrevet 12. november 2011 Bor i Trondheim; og har to tenåringsjenter. Og de er de jeg er mest redd for; her er det stående regel om at de går ikke alene hjem ( og venninner skal heller ikke gå alene hjem: vi kjører gjerne!) har to jenter på 14 og 16 år; og begge begynner nå på kampsport fra nyåret av. Først og fremst fordi det er god trening, og ja, det kan hjelpe å ha erfaring fra kampsport om det skulle oppstå noe. Har selv trent kickboksing i mange år, og har hatt god nytte at det. Kanskje aller mest i form av å hurtig avslutte hendelser som kunne blitt ubehagelige\farlige uten å måtte bli hardhendt.....
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #16 Skrevet 12. november 2011 Bor i Trondheim; og har to tenåringsjenter. Og de er de jeg er mest redd for; her er det stående regel om at de går ikke alene hjem ( og venninner skal heller ikke gå alene hjem: vi kjører gjerne!) har to jenter på 14 og 16 år; og begge begynner nå på kampsport fra nyåret av. Først og fremst fordi det er god trening, og ja, det kan hjelpe å ha erfaring fra kampsport om det skulle oppstå noe. Har selv trent kickboksing i mange år, og har hatt god nytte at det. Kanskje aller mest i form av å hurtig avslutte hendelser som kunne blitt ubehagelige\farlige uten å måtte bli hardhendt..... Har dere laget regler for venninnene deres?
makkapakka Skrevet 12. november 2011 #17 Skrevet 12. november 2011 vel nå er jo media flinke til å informere om voldtektene sånn at man ikke klarer å unngå å høre om det, dessuten så påvirker dette andre voldtektsmenn, det er blitt lett for dem. Jeg går ikke aktivt på byen så det er ikke problemet. Igår skulle jeg plukke opp en venninne, Jeg satt i bilen parkert utenfor en restaurant. Der dukket det opp en mørk mann som sannsynligvis bare skulle ta en sigarett. MEN måten sto og stirra på meg som satt i bilen, gjorde til at jeg krøyp litt sammen, følte meg ikke trygg.. og var glad når venninna dukka opp og vi kunne kjøre. og det er nok pga. at peset av voldtekter som skjer og blir informert om i media.
Faith- Skrevet 12. november 2011 #18 Skrevet 12. november 2011 Jeg er student og da blir det en del festing. Jeg bor ca 25 min gange unna sentrum og går alltid hjem, også stort sett alene siden vennene mine bor andre steder enn meg. Føler meg som regel ganske trygg og har enda ikke møtt på noe mer uhyggelig enn festglade gutter som har lyst å ha meg med på nachspiel (noe jeg alltid sier nei til om jeg er alene). Har verken på meg alarm eller spray, og skal jeg gå på steder uten noe særlig med folk tar jeg heller opp telefonen og ringer til en venn (evt. later som jeg snakker i telefonen om jeg må gå forbi en eller flere menn og jeg skulle føle meg litt utrygg når det ikke er noen å ringe til midt på natten). Jeg kommer ikke til å slutte å feste og ha det gøy med venner pga at enkeltmennesker ikke klarer å oppføre seg normalt. Da var klokken plutselig blitt mye og jeg skal på fest! Ha en fin lørdagskveld alle sammen!
Gjest norah Skrevet 12. november 2011 #19 Skrevet 12. november 2011 Ja, men ikke bare pga bølgen i det siste. Jeg ble obs på det egentlig fra jeg var barn da et nært familiemedlem opplevde en veldig grov voldtekt. Etter det var det jo alltids en fare, spesielt i studietiden. Ble allergisk mot gutter som var altfor påtrengende, men det var vel bare bra i den alderen Tar nok litt for mange forholdsregler - så ja, jeg føler meg begrenset. Både i Oslo og i hjembyen min. Kjenner alt for mange som er blitt voldtatt - så jeg har nok alltid visst at det kan skje også meg. Det jeg synes er mest skremmende er voldtekter som utføres av flere, det sier noe om en senket terskel for seksuelle overgrep. Er ikke lengre bare en enkelt syk fyr, men flere som finner hverandre. Kjøpte meg alarm idag for å si det sånn, men altså......jeg tenker det ikke hjelper særlig når folk går forbi jenter som blir voldtatt på trappa til Stortinget og bare sitter og ser på jenter blir kraftig antastet på Tbanen. Så, om man så blir voldtatt er ikke det nok, nei - da skal man måtte lese innlegg på blant annet KG om at man har skylda selv. Synes det er ganske trist når jeg vet hvor vondt ofrene har det i mange år etterpå, og har hørt dem fortelle om opplevelsen og ting de sliter med. Så svaret er vel ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå