Gå til innhold

Frokost


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i år blitt student, noe som fører til en ustabil hverdag med (relativt) uregelmessig spisemønster. I det siste har jeg rett og slett ikke hatt lyst på frokost, men tvinger i meg en tomat eller et eple eller noe liknende - er dette nok?

Og er det virkelig slik at vi trenger frokost for å "pangstarte forbrenninga" isåfall, hvor mye trenger vi?

Takker for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det med at frokost pangstarter forbrenningen er en myte, så den behøver du ikke tenke så mye på! :) Om du ikke orker mer frokost enn et eple eller en tomat er det ikke så farlig, så lenge du får i deg alt du skal iløpet av dagen ellers. Og at du ikke venter for lenge med å spise slik at du blir slapp og uopplagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at frokost pangstarter forbrenningen er en myte, så den behøver du ikke tenke så mye på! :) Om du ikke orker mer frokost enn et eple eller en tomat er det ikke så farlig, så lenge du får i deg alt du skal iløpet av dagen ellers. Og at du ikke venter for lenge med å spise slik at du blir slapp og uopplagt.

Hvordan vet du at det er en myte? Jeg for min del kommer ikke ordentlig igang før jeg har fått i meg frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at det er en myte? Jeg for min del kommer ikke ordentlig igang før jeg har fått i meg frokost.

Jeg er også et frokostmenneske, og trenger energipåfyll tidlig om morgenen. Men at det har noe å si for forbrenning er tilbakevist. Om man googler litt kommer det mye treff, for eksempel denne. Ikke akkurat vitenskapelig, men har vært mye om det i det siste, og det har vært utført studier som viser at det er det totale energiinntaket som teller, ikke når på dagen disse inntas.

Edit: En litt mer seriøs kilde, selv om antall deltakere var fryktelig lite, finner du her.

Endret av Mononoke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder frokost sier ekspertene litt forskjellig. Noen sier at det ikke har noe å si når man spiser maten og at det er det totale man får i seg i løpet av en dag som har noe å si. Man kan altså velge om man vil spise f.eks ett stort måltid eller 5 mindre. Andre sier at man bør spise 5 måltider og at frokost er viktigst.

Jeg synes ikke at man bør tvinge i seg mat. Så lenge du føler deg i form uten frokost, så er det like greit å la være. Det går jo heller an å ta seg en tidlig lunsj når du kjenner at du blir sulten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også et frokostmenneske, og trenger energipåfyll tidlig om morgenen. Men at det har noe å si for forbrenning er tilbakevist. Om man googler litt kommer det mye treff, for eksempel denne. Ikke akkurat vitenskapelig, men har vært mye om det i det siste, og det har vært utført studier som viser at det er det totale energiinntaket som teller, ikke når på dagen disse inntas.

Edit: En litt mer seriøs kilde, selv om antall deltakere var fryktelig lite, finner du her.

Takk skal du ha. Svært interessant :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her :-)

Takker! Da slipper jeg å bekymre meg om det! Spiser heller når jeg blir litt sulten ut over dagen, er mer et kveldsmat/middagmenneske.

Jeg tror myten har oppstått på grunn av at noen mennesker vil bli utrolig sultne utover dagen, og dermed hive i seg mye (og usunn) mat. Da er det lett å skylde på frokostmangel :-) Men det var da min teori

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror myten har oppstått på grunn av at noen mennesker vil bli utrolig sultne utover dagen, og dermed hive i seg mye (og usunn) mat. Da er det lett å skylde på frokostmangel :-) Men det var da min teori

Jeg skylder på det fordi det er sant for meg. Spiser ikke jeg størst mengde mat tidlig på dagen eier jeg ikke selvkontroll eller viljestyrke senere. Så det er viktig å se på sin egen kropp og reaksjonsmønster, for så å tilpasse seg etter seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skylder på det fordi det er sant for meg. Spiser ikke jeg størst mengde mat tidlig på dagen eier jeg ikke selvkontroll eller viljestyrke senere. Så det er viktig å se på sin egen kropp og reaksjonsmønster, for så å tilpasse seg etter seg selv.

Interessant det der! Jeg merker at selvkontrollen er bedre om jeg spiser ganske lite til frokost. Spiser jeg derimot mye blir jeg minst like sulten som jeg ellers blir, og gjerne oftere --> mer mat... merkelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg er stort sett heller ikke et frokostspise menneske, med mindre det er i helgen og jeg kan ta frokost kl 11 :fnise: Det er da jeg er klar for å begynne og spise, og jeg hater å presse i meg noe særlig før det.

Jeg tror folk må se det an selv jeg, for kroppen og psyken reagerer forskjellig hos folk når det gjelder mat. Jeg kan f.eks. spise to måltider om dagen og være fornøyd med det, mens noen absolutt må ha fem. Energiintaket kan jo godt være det samme allikevel!

Og jeg får absolutt mest lyst på godteri og usunne ting på kveldstid, og da er det en fordel å allerede være mett ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser frokost 5-10 ganger i ÅRET. Jeg trener, spiser sunt, har en fysisk hard hverdag, og er godt trent. Drit i mytene og tilpass hverdagen etter det som passer deg. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...