AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #1 Skrevet 11. november 2011 Jeg studerer nå og sparer litt i BSU. Har alt av kontoer i den lokale banken der jeg kommer fra. Om et par år er jeg ferdig med studiene og det vil bli aktuelt å søke om boliglån. Jeg er medlem i OBOS, og leste der at de gir 5,05% rente på BSU. Renten jeg har nå er 4,5%. Jeg vurderer å bytte bank, noe som vil gi med noen hundre ekstra i renter pr år, men er usikker på om det er så lurt med tanke på søknad om lån om noen år. Jeg har hørt at det er en fordel å kunne vise til et stabilt, godt kundeforhold når man søker om boliglån. Stemmer det? Hva ville dere gjort?
Østlandet Skrevet 11. november 2011 #2 Skrevet 11. november 2011 (endret) Jeg studerer nå og sparer litt i BSU. Har alt av kontoer i den lokale banken der jeg kommer fra. Om et par år er jeg ferdig med studiene og det vil bli aktuelt å søke om boliglån. Jeg er medlem i OBOS, og leste der at de gir 5,05% rente på BSU. Renten jeg har nå er 4,5%. Jeg vurderer å bytte bank, noe som vil gi med noen hundre ekstra i renter pr år, men er usikker på om det er så lurt med tanke på søknad om lån om noen år. Jeg har hørt at det er en fordel å kunne vise til et stabilt, godt kundeforhold når man søker om boliglån. Stemmer det? Hva ville dere gjort? Med forbehold om at du betaler lite, eller ingen skatt.... Om du ikke betaler nok skatt, så vent med sparingen i BSU til du gjør det. Det er da du virkelig får nytte av BSU. "Litt" høyere rente har liten betydning i forhold til skattefordelen. Da blir BSU sparing VELDIG mye mer lønnsomt. Det forundrer meg virkelig at så mange som skriver her ikke synes å være klar over dette..... Kundeforhold til banker har i dag lite eller ingen betydning, er min påstand. det er noe som hører fortiden til. Endret 11. november 2011 av Østlandet
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #3 Skrevet 11. november 2011 Med forbehold om at du betaler lite, eller ingen skatt.... Om du ikke betaler nok skatt, så vent med sparingen i BSU til du gjør det. Det er da du virkelig får nytte av BSU. "Litt" høyere rente har liten betydning i forhold til skattefordelen. Da blir BSU sparing VELDIG mye mer lønnsomt. Det forundrer meg virkelig at så mange som skriver her ikke synes å være klar over dette..... Kundeforhold til banker har i dag lite eller ingen betydning, er min påstand. det er noe som hører fortiden til. Jeg betaler vel rundt 20 000 i skatt, så BSU lønner seg. Jeg var klar over dette, men takk for at de skrev det i tilfelle jeg ikke visste det. Ville du byttet bank?
Østlandet Skrevet 11. november 2011 #4 Skrevet 11. november 2011 (endret) Jeg betaler vel rundt 20 000 i skatt, så BSU lønner seg. Jeg var klar over dette, men takk for at de skrev det i tilfelle jeg ikke visste det. Ville du byttet bank? Jeg ville vel ikke byttet bank, bare på grunn av BSU. Da ville jeg heller sett på tilbudene banken hadde forøvrig. Hva gjelder innskudd/utlånsrenter...osv. Men, som sagt kan du jo også bare bytte når lån...etc blir aktuelt. Selv har jeg forhold til 2 banker pr i dag. Men hovedbanken min har i over 10 år vært Skandiabanken, da jeg også sparer/handler jevnlig med aksjer og deres plattform når det gjelder dette, samt lån og innskudd har vært og er veldig bra. Ikke helt på topp, når det gjelder renter. Men bra nok og lite kåt på gebyrer. Men, det skal sies at jeg er nok noe eldre enn deg og hverken har BSU, lån, eller slike ting. Endret 11. november 2011 av Østlandet
Gjest Avocado Skrevet 11. november 2011 #5 Skrevet 11. november 2011 Jeg tror til og med at det kanskje kan lønne seg å ha en annen bank enn den man skal søke lån i. Bankene er veldig interesserte i å få nye kunder, så det kan potensielt være et kort å spille på
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #6 Skrevet 11. november 2011 Jeg ville ikke byttet bank. Har selv veldig god erfaring med å få lån i lokalbanken min nettopp på grunn av godt kundeforhold. Nå har jeg kontoer i andre banker også, men har beholdt BSU-en min i lokalbanken likevel.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #7 Skrevet 11. november 2011 Kundeforhold til banker har i dag lite eller ingen betydning, er min påstand. det er noe som hører fortiden til. Der er jeg delvis uenig med deg. Et langt og stabilt kundeforhold til en lokalbank eller en bank med lokal filial og "egen" kundebehandler har slått positivt ut for meg, mannen min og bedriften vår, både privatøkonomisk og i yrkessammenheng. Det samme gjelder etter hva jeg hører også for mange andre i vår omgangskrets. Med et slik forhold har jeg kunnet forhandle meg fram til gunstig rente i egen bank når jeg har fått lokketilbud fra andre.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #8 Skrevet 11. november 2011 Jeg vil si at det er lurt å ha et kundeforhold til flere banker. Om du alltid har fått inn lønna di på den lokale banken og har sparekonto der, så har du et godt forhold til dem. Om du samtidig har BSUkonto hos en annen bank, så får du jo et forhold til den banken også. Da kan det bli lettere å spørre om lån, og du vil få flere banker og velge mellom. Om det blir brukt mot deg at du har BSU hos en annen bank når du skal søke om lån i lokalbanken din, så sier du jo bare at du vil flytte BSU tilbake til dem om du får lån hos dem.
Alison Skrevet 11. november 2011 #9 Skrevet 11. november 2011 Kundeforhold til banker har i dag lite eller ingen betydning, er min påstand. det er noe som hører fortiden til. Dette er jeg uenig med deg i. Et godt kundeforhold til en bank har en god del å si i en lånesøknad. En bank er som regel villig til å strekke seg lenger, og gjerne også gi bedre vilkår, til kunder de har god historikk på. Spesielt for unge i etableringsfasen kan dette ha stor betydning. Et godt kundeforhold kan gjøre at en kanskje får lån selv om en ikke kan stille med nok egenkapital, eller hvis en ønsker å strekke lånesummen noe ut over de vanlige reglene. Siden jeg jobber med dette til daglig ser jeg dette i praksis. For solide kunder med ryddig og solid økonomi i tillegg til god sikkerhet vil det derimot ikke ha så mye å si.
Østlandet Skrevet 11. november 2011 #10 Skrevet 11. november 2011 (endret) Dette er jeg uenig med deg i. Et godt kundeforhold til en bank har en god del å si i en lånesøknad. En bank er som regel villig til å strekke seg lenger, og gjerne også gi bedre vilkår, til kunder de har god historikk på. Spesielt for unge i etableringsfasen kan dette ha stor betydning. Et godt kundeforhold kan gjøre at en kanskje får lån selv om en ikke kan stille med nok egenkapital, eller hvis en ønsker å strekke lånesummen noe ut over de vanlige reglene. Siden jeg jobber med dette til daglig ser jeg dette i praksis. For solide kunder med ryddig og solid økonomi i tillegg til god sikkerhet vil det derimot ikke ha så mye å si. Da går du så i så fall på tvers av det alle underøkelser sier. Og all min erfaring. (Hovedsaklig med hjelp til yngre og eldre bankunder) Dette har absolutt ingen betydning i dagens marked. Jeg tror faktisk det (som det sies lenger opp) ville være en ubetinget fordel å bytte bank i fobindelse med lånesøknader. En ansatt i Sp.banken øst ga meg også rett i dette, når jeg hjalp (ga rådgivning) til en yngre person jeg kjenner, i forb med en lånesøknad. Dette har ingen betydning. Enten det gjelder lån, strømavtaler, eller hva det måtte være. Vær en såkalt utro kunde. Endret 11. november 2011 av Østlandet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå