AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #1 Skrevet 11. november 2011 På formue på skattelistene, er det hva folk f.eks har i banken (altså PENGER), eller kan det også gå på huset hvis man har betalt ned alt av lånet?
*Frida* Skrevet 11. november 2011 #2 Skrevet 11. november 2011 Formue i skattelistene er pengar i banken + eiendeler (verdi av bolig/bil/anna) - gjeld Dei som har meir i gjeld (studielån, boliglån ++) enn på konto, og ikkje eier bolig, har negativ formue. Denne står oppført som 0 i formue i skattelistene.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #3 Skrevet 11. november 2011 Formue = eiendeler - gjeld La oss starte med gjeld, som er en negativ saldo (altså minus). Legg så til penger i banken, aksjer, ligningsverdi på bolig og bil, og eventuelt annen verdi som rapporterer på selvangivelsen. Dersom man da kommer opp på positiv saldo (altså pluss) så er dette formue.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #4 Skrevet 11. november 2011 Ang. bolig er det bare ca 25% av verdien som legges til ligningsformuen, så hvis man f.eks. har 15 mill. og låner 5 mill. til for å kjøpe et hus til 20 mill. vil man få 0 i formue.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #5 Skrevet 11. november 2011 Formue = eiendeler - gjeld La oss starte med gjeld, som er en negativ saldo (altså minus). Legg så til penger i banken, aksjer, ligningsverdi på bolig og bil, og eventuelt annen verdi som rapporterer på selvangivelsen. Dersom man da kommer opp på positiv saldo (altså pluss) så er dette formue. Dette kan ikke stemme. Da vil jeg tro de fleste vil stå med formue idag da lån oftest er mindre enn verdi av bolig. Selv har jeg aldri stått med noen nevneverdid formue selv om jeg har bolig som er verdt det dobbelte av mitt lån. Så så enkelt som dette kan det ikke være.
Østlandet Skrevet 11. november 2011 #6 Skrevet 11. november 2011 Dette kan ikke stemme. Da vil jeg tro de fleste vil stå med formue idag da lån oftest er mindre enn verdi av bolig. Selv har jeg aldri stått med noen nevneverdid formue selv om jeg har bolig som er verdt det dobbelte av mitt lån. Så så enkelt som dette kan det ikke være. Ligningsverdien er IKKE markedsverdien. Det er dette du misforstår.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #7 Skrevet 11. november 2011 Dette kan ikke stemme. Da vil jeg tro de fleste vil stå med formue idag da lån oftest er mindre enn verdi av bolig. Selv har jeg aldri stått med noen nevneverdid formue selv om jeg har bolig som er verdt det dobbelte av mitt lån. Så så enkelt som dette kan det ikke være. Jo, det kan stemme! Merk her at det er ligningsverdi som brukes, noe som absolutt ikke er det samme som markedsverdi/salgsverdi. Ligningsverdi skal utgjøre 25% av antatt markedsverdi for primærbolig. Les mer her: http://www.skatteetaten.no/boligverdi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå