Gå til innhold

Gynekologene sier imot hverandre..

Anbefalte innlegg

Gjest Pippi1979
Skrevet

Jeg var hos gyn spesialist på onsdag. Hun sa jeg hadde PCOs, og garantert ikke har EL. Dette synes jeg var så rart, for jeg har jevne sykluser på 28-29 dager, og finner EL ved både ELtester og temping.

Derfor dro jeg til en annen gyn spesialt i går. Hun sa at jeg absolutt ikke hadde PCOS. "Du har jo absolutt ingen symptomer, så PSCOS har du ikke" Hun mente jeg hadde litt PCO utseende eggstokker, men at eggene kom seg fint ut og at eggstokkene min var alt for små(dvs normale) til PCO. Hva skal jeg tro????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som jeg svarte deg i den andre tråden - du har nok ikke PCOS, men PCO.

De fleste kvinner har noen cyster (Det er det PCO står for), men det behøver ikke bety noe som helst. Syndromet har du først når du har andre kjennetegn i tillegg: overvekt/dårlig hud/mye hår, hormonforstyrrelser og lange/uregelmessige sykluser. Det er ikke en test som kan påvise PCOS helt sikkert, det er en samling av flere symptomer som gyn vurderer, derfor kan ulike gyn si ulike ting.

Mange gyn slenger rundt seg med PCOS diagnoser fort, andre bruker det skjeldnere. Og de fleste med PCOS diagnose blir gravide uten hjelp, da symptomene er milde. Så selv om man får diagnosen behøver det ikke å bety noe som helst.

Gjest Pippi1979
Skrevet

Som jeg svarte deg i den andre tråden - du har nok ikke PCOS, men PCO.

De fleste kvinner har noen cyster (Det er det PCO står for), men det behøver ikke bety noe som helst. Syndromet har du først når du har andre kjennetegn i tillegg: overvekt/dårlig hud/mye hår, hormonforstyrrelser og lange/uregelmessige sykluser. Det er ikke en test som kan påvise PCOS helt sikkert, det er en samling av flere symptomer som gyn vurderer, derfor kan ulike gyn si ulike ting.

Mange gyn slenger rundt seg med PCOS diagnoser fort, andre bruker det skjeldnere. Og de fleste med PCOS diagnose blir gravide uten hjelp, da symptomene er milde. Så selv om man får diagnosen behøver det ikke å bety noe som helst.

Takk! Da roer jeg meg ned og satser på at jeg faktisk har EL :jepp:

Gjest Pippi1979
Skrevet

Er det kun mangel på El som gjør det vanskelige å bli gravid med pco, eller er det også andre ting??

Skrevet

Noen kvinner har også kort lutealfase, altså lutealfasedefekt, i tillegg til PCO(S). Da hindres befruktede egg i å feste seg. Det er ikke nok tid for kroppen å produsere luteisernde hormon før signaler om mensblødning setter i gang.

Jeg har PCOS. Har blitt spontant gravid en gang og med Pergo denne. Jeg har en litt mild form for PCOS uten mye behåring, men med øvre symptomer som uregelmessig syklus, store cyster, uren hud. Storesøster har PCO. Hun har eggløsning annenhver syklus, okke som. Pergo eller ikke. Hun har heller ikke de samme symptomene som meg. Hun har kun litt cysteaktivitet, men ikke på nær lik en med PCOS. Hun ble undersøkt av en av landets beste leger på infertilitet, så regner med han visste hva han sa til henne. Hun har i tillegg litt kort lutealfase, men ikke kort nok til at den er defekt. At hun i tillegg er 40 gjør jo sjansen for graviditet mindre da, men hun prøver for det.

Gjest Pippi1979
Skrevet

Noen kvinner har også kort lutealfase, altså lutealfasedefekt, i tillegg til PCO(S). Da hindres befruktede egg i å feste seg. Det er ikke nok tid for kroppen å produsere luteisernde hormon før signaler om mensblødning setter i gang.

Jeg har PCOS. Har blitt spontant gravid en gang og med Pergo denne. Jeg har en litt mild form for PCOS uten mye behåring, men med øvre symptomer som uregelmessig syklus, store cyster, uren hud. Storesøster har PCO. Hun har eggløsning annenhver syklus, okke som. Pergo eller ikke. Hun har heller ikke de samme symptomene som meg. Hun har kun litt cysteaktivitet, men ikke på nær lik en med PCOS. Hun ble undersøkt av en av landets beste leger på infertilitet, så regner med han visste hva han sa til henne. Hun har i tillegg litt kort lutealfase, men ikke kort nok til at den er defekt. At hun i tillegg er 40 gjør jo sjansen for graviditet mindre da, men hun prøver for det.

Off, kanskje jeg har begge deler da.. dette blir jo bare mindre og mindre bra :tristbla:

Men jeg har jo ingen andre symptomer, normalvektig, heller mindre enn mye kroppshår og lite kviser..

Kjenner jeg begynner blir skikkelig deppa av dette her :tristbla:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...