Gå til innhold

Spørre samboers mor om hun kan strikke til meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid ønsket meg en "kopi" av en ullgenser min far har, han fikk den av sin farfar og jeg har alltid syntes den har vært veldig fin.

Har prøvd å lære meg å strikke selv for en stund siden og det er virkelig ikke noe for meg. Jeg syr mye og mestrer det, men strikking blir bare feil og frustrasjon :snurt:

Nå har jeg verdens herligste samboer, og jeg vet at moren hans strikker en del! Hun har strikket og strikket til sine barnebarn (samboers brors barn) og er veldig flink. Vi har en god tone men har ikke møttes mange ganger, da vi bor mange timer unna.

Jeg er sjenert og synes det er veldig ekkelt å spørre om slike ting, men kan jeg f.eks si at jeg ønsker meg en slik genser til jul/bursdag om jeg kjøper garn? Ville du syntes det var frekt eller ufint?

Evt. kan jeg spørre om hun vil gjøre det mot betaling men det hadde jeg syntes vært litt ekkelt selv om noen hadde spurt meg, og kanskje følt meg presset til å måtte si ja til å gjøre det gratis.

Huff synes dette er en teit ting å tenke på, jeg kan jo bare bruke de ullgenserne jeg har liksom men håper noen av dere kan dele meningen deres.

Jeg og min kjære har vært sammen i snart 3 år om det betyr mye :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør du, de jeg kjenner som strikker er som regel veldig stolt av det, og setter pris på å få "oppdrag".

• Liker 4
Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg spurt om hun tok på seg oppdrag å strikke for andre mot betaling. :) - Det kan jo være at hun har nok med å strikke til barnebarnene sine, men det kan jo også være at hun gledelig strikker til andre også. Men da vil hun kanskje ikke føle seg "presset" til at hun "må" strikke til deg, da genser er et ganske tidkrevende prosjekt. :)

• Liker 2
Skrevet

TS her, tusen takk for svar!

God ide å spørre om hun tar på seg oppdrag før jeg spør om noe mer. Hva er vanlig å betale for dette da? + hva koster garnet? Det er en "helt vanlig" ullgenser det er snakk om men det kan kanskje være mye. Den har 2 farger.

Dersom hun sier nei kan jeg kanskje finne noen andre som tar på seg slike oppdrag, det tenkte jeg ikke en gang på før :)

Skrevet

TS her, tusen takk for svar!

God ide å spørre om hun tar på seg oppdrag før jeg spør om noe mer. Hva er vanlig å betale for dette da? + hva koster garnet? Det er en "helt vanlig" ullgenser det er snakk om men det kan kanskje være mye. Den har 2 farger.

Dersom hun sier nei kan jeg kanskje finne noen andre som tar på seg slike oppdrag, det tenkte jeg ikke en gang på før :)

Vanlig pris er vel tre ganger garnpris, men da er garnet inkludert. For f.eks. for en vanlig Mariusgenser blir det rundt 1800 kr (ca 1200 for selve strikkejobben). Siden dette er familie, så vil jeg nok tro at hun ikke vil ta full pris, hvis hun i det hele tatt tar betalt.

Hva garnet koster kommer an på modell, garntype og størrelse, og det kan variere med flere hundre kroner mellom to gensere som ser ganske like ut.

Du bør vel også stille med oppskrift, i alle fall vite hvilken modell det er snakk om.

Hvilken modell er det snakk om?

:)

Skrevet

Jeg tipper hun synes det er stas å bli spurt av "svigerdatteren" om å strikke, men kan være lurt å tilby litt betaling også (selv om jeg vil tro at hun avslår betaling) :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet ikke hva typen heter, har kun sett den min far har. Finnes det noen side med modeller der jeg kanskje kan finne den? Den er ganske enkel og ligner en del på den forbrytelsensgenser tråden men litt annerledes mønster og farger. Jeg tenkte legge med genseren for noe å "gå etter", men den er alt for stor til meg så den må bli mindre - er det vanskelig å få til?

Skal få samboer til å spørre på telefon i dag uten å si at det er til meg, om hun sier hun kan ta på seg oppdrag er det greit å spørre uten å være pushy!

-TS

Skrevet

Jeg har alltid ønsket meg en "kopi" av en ullgenser min far har, han fikk den av sin farfar og jeg har alltid syntes den har vært veldig fin.

Har prøvd å lære meg å strikke selv for en stund siden og det er virkelig ikke noe for meg. Jeg syr mye og mestrer det, men strikking blir bare feil og frustrasjon :snurt:

Nå har jeg verdens herligste samboer, og jeg vet at moren hans strikker en del! Hun har strikket og strikket til sine barnebarn (samboers brors barn) og er veldig flink. Vi har en god tone men har ikke møttes mange ganger, da vi bor mange timer unna.

Jeg er sjenert og synes det er veldig ekkelt å spørre om slike ting, men kan jeg f.eks si at jeg ønsker meg en slik genser til jul/bursdag om jeg kjøper garn? Ville du syntes det var frekt eller ufint?

Evt. kan jeg spørre om hun vil gjøre det mot betaling men det hadde jeg syntes vært litt ekkelt selv om noen hadde spurt meg, og kanskje følt meg presset til å måtte si ja til å gjøre det gratis.

Huff synes dette er en teit ting å tenke på, jeg kan jo bare bruke de ullgenserne jeg har liksom men håper noen av dere kan dele meningen deres.

Jeg og min kjære har vært sammen i snart 3 år om det betyr mye :)

Jeg har en mor som strikker kofter og sånne ting, og jeg syns du gir henne urealistisk kort tid om du forventer at hun skal strikke ferdig en håndlaget genser til deg før jul i år.

Med mindre du vil hun skal strikke dag og natt og få senebetennelse i underarmen, såklart.

Det tar TID å strikke en hel genser til en voksen dame.

Men så lenge du spør pent om hjelp til å få laget en genser, og sier du leverer garnet selv, så er det sannsynlig at hun blir smigret over at du har sett at hun er flink til å strikke.

Men du må nok levere fra deg plagget hun skal kopiere også, dersom du ikke har et mønster.

Du må nok levere noen mål av kroppen din også, hvis du ikke har et ferdig mønster hun kan bruke.

Men det er nok helt greit å spørre pent om hun har tid og anledning.De fleste damer liker at man gir uttrykk for å syns de er flinke til håndarbeider.

Skrevet

Jeg vet ikke hva typen heter, har kun sett den min far har. Finnes det noen side med modeller der jeg kanskje kan finne den? Den er ganske enkel og ligner en del på den forbrytelsensgenser tråden men litt annerledes mønster og farger. Jeg tenkte legge med genseren for noe å "gå etter", men den er alt for stor til meg så den må bli mindre - er det vanskelig å få til?

Skal få samboer til å spørre på telefon i dag uten å si at det er til meg, om hun sier hun kan ta på seg oppdrag er det greit å spørre uten å være pushy!

-TS

Det er veldig mye ekstra jobb å strikke en genser uten oppskrift. Det gjelder både garnkvalitet, garnmengde, antall masker, finne riktig mønster, riktige proposjoner, riktig snitt, riktig størrelse osv. Du bør så absolutt finne et mønster, i det minste en modell som mønsteret skal tilpasses. Hun vil sikkert strikke genser til deg, men det er ikke sikkert at hun vil gjøre det uten oppskrift.

Du kan bla i kataloger hos mange produsenter:

- Sandnesgarn

- Rauma

- Dale

- Gjestal

- Du store alpakka

- Garnstudio/Drops (gratis oppskrifter)

- Ravelry ("Strikkesamfunn" med tusenvis av gratis oppskrifter)

Enkelte garnbutikker/Husfliden har også permer med eldre modeller (fra 50-/60-/70-/80-tallet) som man ikke finner på nett. Jeg så det i alle fall hos Husfliden på Glasmagasinet i Oslo for noen uker siden.

Skrevet

Du kan stikke innom en garnbutikk eller husfliden og forklare, eller ta med genseren, så hjelper de deg å finne mønster. Jeg ville ha stilt med mønster, det kan være vanskelig å bare kopiere utfra en gammel genser.

Enig med andre her som sier at du kan spørre din svigermor om hun tar imot oppdrag, og tilby deg å betale henne for det, og selvfølgelig for garn og mønster. Mest sannsynlig vil hun ikke ta betalt for det.....men da kunne du ha kjøpt henne noe (blomster, vin, abonnement på et ukeblad o.l) som takk, for det tar tid å strikke genser til en voksen.

Moren min strikker for andre, ikke sikker på hvor mye hun tar for det, så kan desverre ikke hjelpe deg med ca pris for en damegenser.

Men tror ikke du skal ha forhåpninger om å få den til julegave, det er litt kort tid til!

• Liker 1
Skrevet

-TS

Hvis denne svigermoren er en dreven strikker, kan det godt hende hun vet hvilken type genser det dreier seg om, om hun får se den selv. Da kan det hende hun kan fortelle deg hva denne typen genser kalles og anbefale hvor du kan gå for å skaffe garn og mønster.

Ellers kan du ta med genseren til Husfliden og spørre der om de har mønster til din fars type genser, og hva den aktuelle modellen kalles.

Ellers er det en bok man kan låne på bibliotek, som heter Norsk Strikk, fra Embla forlag, der de vanligste norske strikkegensermodellene er med.Du kan jo titte i den.

Et garnnøste kan koste alt fra 27; til 80 kroner pr. stykk, og man trenger flere nøster i hver farge for å få nok til en hel genser.

Sammenlign dine mål med målene til de ulike størrelsene for genseren, så finner du ut hvilken størrelse som må strikkes til deg.

Men det kan være litt mer komplisert å regne ut endring av masketall for å redusere en størrelse, dersom det ikke fins noe mønster å bruke. Så selv om hun er dreven i strikke, er det ikke sikkert hun er kjent med å lage egne mønstere etter en eksempelgenser som er for stor.

Men det kan jo aldri skade å spørre. :klemmer:

Skrevet

TS igjen, skal se gjennom all mønstrene!

Jeg mente ikke jul i år, jeg lager mye selv så vet det er tidkrevende. Men generelt som en jul/bursdagsgave med alle kostnader dekt, om det ville ha vært frekt å ønske seg var det jeg mente først!

Huff virker litt komplisert dette, men skal se om jeg finner den nå. Vil ikke være hun heslige svigerdatteren som driver å maser om at hun må gjøre ting for meg heller :sjenert:

Skrevet (endret)

Du kan også legge ut en tråd enten på hobbyforumet her eller på trådsnella med bilde. Kanskje noen har sett genseren og vet hvor du får tak i mønster eller hva det heter. Jeg vil også tro du eventuelt kan finne noen som tar på seg oppdraget om svigermoren din ikke kan/vil. Noen klarer ikke strikke store plagg om de sliter med armer eller nakke :)

Endret av VitaSana
Skrevet

TS igjen, skal se gjennom all mønstrene!

Jeg mente ikke jul i år, jeg lager mye selv så vet det er tidkrevende. Men generelt som en jul/bursdagsgave med alle kostnader dekt, om det ville ha vært frekt å ønske seg var det jeg mente først!

Huff virker litt komplisert dette, men skal se om jeg finner den nå. Vil ikke være hun heslige svigerdatteren som driver å maser om at hun må gjøre ting for meg heller :sjenert:

Jeg syns ikke du høres heslig ut. Du kan jo tilby deg å sy noe for henne om du vil. Gardiner eller en pen duk i lin til langbordet, om hun har et slikt.

Skrevet

Vet du TS; jeg elsker å strikke, og kjenner frutrasjonen bre seg i kroppen hvis jeg nærmer meg slutten på et prosjekt, uten å ha et nytt jeg kan starte med. Hvis min svigerdatter (den dagen jeg får en) hadde spurt meg om jeg ville strikke for henne, ville jeg vært fra meg av stolthet. For ikke nok med at du syns det hun gjør er fint, du vil i tillegg gi henne den tilitten med å strikke en genser som virkelig betyr no for deg... :) Hvis du syns det er ubehagelig så få samboeren din til å spørre henne i forbifarten på telefonen om hun tar i mot oppdrag... Få han til å forklare at du har en genser osv osv. Noen elsker å strikke på "frihånd" (altså uten mønster), andre får rett og slett ikke til... :)

• Liker 1
Skrevet

De fleste jeg kjenner med strikkedilla synes også det er supert å få nye oppdrag, er liksom begrenset hvor mange prosjekter hun kan strikke til seg selv og barnebarna.

Og ang et svar over her ang betaling: Det er IKKE vanlig å ta betaling 3-4 ganger garnprisen, da hadde det lønt seg å kjøpte direkte av husfliden. Men garnprisen og kanskje noe hyggelig ved siden av, vin etc, vil bli satt stor pris på.

Tror nok svigermor bare blir glad for spørsmålet, hvis ikke finnes det mange ivrige strikkere som vil ha oppdrag. :)

Skrevet

De fleste jeg kjenner med strikkedilla synes også det er supert å få nye oppdrag, er liksom begrenset hvor mange prosjekter hun kan strikke til seg selv og barnebarna.

Og ang et svar over her ang betaling: Det er IKKE vanlig å ta betaling 3-4 ganger garnprisen, da hadde det lønt seg å kjøpte direkte av husfliden. Men garnprisen og kanskje noe hyggelig ved siden av, vin etc, vil bli satt stor pris på.

Tror nok svigermor bare blir glad for spørsmålet, hvis ikke finnes det mange ivrige strikkere som vil ha oppdrag. :)

Dersom man hadde leid/betalt noen fremmede til å strikke for seg, så er faktisk ca 3 ganger materialprisen vanlig pris. Det gjenspeiler uansett ikke arbeidsmengden som ligger i det ferdige produktet.

Kjenner man den som man strikker for, er det selvsagt ikke vanlig å ta så mye betalt, hvis man i det hele tatt tar betalt. Jeg tror svigermor hadde blitt kjempeglad hvis TS hadde spurt henne om å strikke en genser, og jeg tviler på at hun vil ta imot noe mer enn en vinflaske. :)

Gjest Strikkedilla
Skrevet

Jeg strikker mye. Hadde kjæresten til sønnen min kommet til meg å spurt om jeg ønsket å strikke på bestilling fra henne hadde jeg blidt veldig glad for det :-)

Er helt vanlig å ta ca 3 ganger garnprisen. Jeg bruker gjerne faste priser selv, så kan de jeg strikker for selv bestemme garnet. Eks. damegenser str M 1200,-kr Litt ekstra om det er uten mønster og flere justeringer målene på plaggene og/eller endring av fargene.

Dette siden garnprisene varierer fra 10,-kr for 50gr for det billiggarn på eks. Sparkjøp/nille, til 50/60kr for 50gr for kvalitetsgarn som Dale og Sandnes.

Koster en del, men jeg er nøye og pirkete og leverer aldrig fra meg noe jeg ikke er 110% fornøyd med selv.

For de som strikker mye tar det 2-4 uker på en genser i den størrelsen (mønster ala Marius med luser nede) Men er det mønster på hele genseren går det fort 2 mnd. Men da har en strikking mer som en jobb en bare en hobby.

(til familie som ønsker seg strikking, er det ikke uvanlig at det heller blir julegaver/bursdagsgaver ut av det :sjenert: Spessielt til alle tantebarna :jepp: )

Skrevet

Jeg ville spurt om hun kunne hjulpet meg med noe... Si det som du skrev her - du har så lyst på en slik genser som faren din hadde, men vet ikke hvordan du skal få det til selv.

Skrevet

TS her, tusen takk for alle svar!

Skal spørre henne om 2 uker når vi skal besøke dem for å levere julegaver!

Har funnet en genser som ligner, en hallingstjerne genser, men den jeg har lyst på er full av border og prikker mellom radene med stjerner om det gir mening så den ser helt dekt ut av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...