AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #1 Skrevet 11. november 2011 Ja, hvordan syns dere det funket best å få valpen stueren?
Leo Skrevet 11. november 2011 #2 Skrevet 11. november 2011 Det er bare en ting som fungerer og det er å ta den med ut når den har spist, drukket, sovet, lekt og generelt når den ser ut som den mister interessen for det den holder på med. Pluss noen ganger innimellom. Alt i alt ca. 114 ganger i døgnet. Jo mindre erfaring valpen får med å gjøre fra seg inne, jo bedre! Og så må man selvfølgelig rose masse når ting havner der de skal, altså ute, og og bare overse det og tørke opp når det skjer uhell inne. Det er også viktig å bli ute lenge nok til at valpen faktisk gjør fra seg før man går inn igjen. Og hvis du lurer på om man tilbringer mye tid utendørs, tidvis i absurde antrekk, når man har valp, så er det helt korrekt! 7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #3 Skrevet 11. november 2011 Ja, har flydd ut i alt fra bare tskjorte til morgenkåpe til halvveis påkledd juleantrekk og diverse... Hehe. Har hatt valp tidligere. Vi gjorde det som du sa, bare at vi også løftet den ut når den hadde tisset inne (noe drit hvis den plutselig vil tisse mer!)
applecider Skrevet 11. november 2011 #4 Skrevet 11. november 2011 Jo mindre den gjør fra seg inne jo bedre selvsagt. Jeg har kjøpt Pottetrening for valp, valpe trenings matter fra hundepoter.no, koster 139 kr. til bruk feks. om natta.
Roo Skrevet 11. november 2011 #5 Skrevet 11. november 2011 Mener du tissematter applecider? Det ville jeg ikke brukt, det forsinker hele prosessen. Her var vi ute hele døgnet, dag som natt. Og etterhvert greier valpen å holde seg natten igjennom. Støtter Leo's innlegg, gå ut etter mat, drikke, lek og søvn.
applecider Skrevet 11. november 2011 #6 Skrevet 11. november 2011 Mener du tissematter applecider? Det ville jeg ikke brukt, det forsinker hele prosessen. Her var vi ute hele døgnet, dag som natt. Og etterhvert greier valpen å holde seg natten igjennom. Støtter Leo's innlegg, gå ut etter mat, drikke, lek og søvn. Ja, disse her : Min lenke Synes uansett det er greit å ha helt i starten, feks. når vi skal hente valpen og kjøre 2 timer hjem i bil. For sikkerhetsskyld både for tiss/bæsj og bilsyke. Men det er jo logisk at det forsinker prosessen hvis man bruker mattene i stedet for å gå ut.
absinthia Skrevet 11. november 2011 #7 Skrevet 11. november 2011 Vi gikk også ut rett etter mat, drikke, søvn og når vi så at hunden begynte å bli litt urolig i kroppen,rett før vi skulle legge oss, samt når den begynte å pipe på natta og om vi merket at den hadde hatt luftavgang. Det funket veldig godt! Han var 9 uker da han kom til oss - da han var 10-11 uker var det slutt på å stå opp om natta og etter 14 uker hadde han bare noen svært få uhell (som i bunn og grunn var vår feil, da vi var for opptatt av andre ting eller sov for godt om morgenen). Hunden løp av seg selv til døra når han ville ut etter første uka hjemme hos oss. Jeg tror at vi hadde litt flaks med tissetreningen vår og at det var mye derfor han var så lettvint, men har også spekulert i om kanskje gigantstore hunder blir litt lettere "tørre" om natta fordi de har større blære (selv om de jo selvfølgelig drikker etter denne også) - bare et inntrykk jeg har, da de fleste jeg har hørt om som var vanskelige å få rene var småhunder og de som jeg har hørt vært lettvinte har i stor grad vært de med en voksenvekt over 40 kg. Kan tenkes at det er litt tilfeldig, eller man naturlig blir litt mer påpasselig når den nusselige lille valpen er 8 uker og 12-13 kilo ved ankomst i forhold til hvalper på 1-2 kilo som naturlig nok gjør fra seg mye mindre.
challenger Skrevet 11. november 2011 #8 Skrevet 11. november 2011 Som de andre sier her: ut etter soving, spising osv. Men valpen min gjorde aldri noe om natta(lå i bur om natta), ikke en eneste gang måtte jeg ut med henne, så akkurat den nattedelen varierer nok en del fra hund til hund. Var heller ikke ute med henne sånn kjempemange ganger i døgnet pga etasje laaangt oppe uten heis:s. Var vel sånn ca. hver 2. time i starten og økte gradvis etterhvert. Hun ble vel ikke helt 100% husrein før etter hun ble 4mnd, men mellom den 3-4mnd perioden så var det sjeldne uhell(var mest gledestissing ved besøk).
Redbull Skrevet 11. november 2011 #9 Skrevet 11. november 2011 (endret) Vi er ute hvert 45 minutt. Har klokka på. Vekker han ikke om han sover da. Og han sover heldigvis natta igjennom uten do turer. Han er 4 mnd og har ikke vært på do inne på 6 uker Endret 11. november 2011 av Redbull
bittelura Skrevet 11. november 2011 #10 Skrevet 11. november 2011 Har en hund som absolutt skal ut hver time... I begynnelsen tisset og dreit hun ikke noe annet sted enn på altanen i blokka vi bodde i... Når valpen tisser inne, burde man rolig løfte hunden opp, (si rolig nei). feks. holde halen forsiktig inn mellom beina.. Løfte hunden ut og si tisse?? Ellers.. repetisjon, repetisjon, repetisjon og repetisjon;) Lykke til:)
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #11 Skrevet 13. november 2011 TS her. Samme som en nevnte her, så hadde vi den første hunden vår i bur om natten og da skjedde det ikke noe, men hunden som kommer får nok ikke plass i bur
Redbull Skrevet 13. november 2011 #12 Skrevet 13. november 2011 TS her. Samme som en nevnte her, så hadde vi den første hunden vår i bur om natten og da skjedde det ikke noe, men hunden som kommer får nok ikke plass i bur What?! Du finner gigantiske bur på nett...
Sugerøret Skrevet 13. november 2011 #13 Skrevet 13. november 2011 Hvorfor planlegge å fikse valpetissing og få hunden husren med burbruk? Eller oppfatter jeg feil nå? (Trøtt )
Leo Skrevet 13. november 2011 #14 Skrevet 13. november 2011 Men valpen min gjorde aldri noe om natta(lå i bur om natta), ikke en eneste gang måtte jeg ut med henne, så akkurat den nattedelen varierer nok en del fra hund til hund. Å tvinge en liten valp til å holde seg ved å stenge den inne i et bur, synes jeg er på grensen til dyreplageri! Gidder man ikke nattlige doturer, så får man heller la være å skaffe seg hund. Selv pleier jeg å sove sammen med valpen når den er så liten at dette er aktuellt og da merker man fort om den våkner og må på do. Min erfaring er at trygge valper som sover dypt heller sjelden må ut midt på natten og når de er 11 - 12 uker klarer de fleste å holde seg en vanlig natt. 2
Gjest Bobler Skrevet 13. november 2011 #15 Skrevet 13. november 2011 (endret) Å tvinge en liten valp til å holde seg ved å stenge den inne i et bur, synes jeg er på grensen til dyreplageri! Gidder man ikke nattlige doturer, så får man heller la være å skaffe seg hund. Selv pleier jeg å sove sammen med valpen når den er så liten at dette er aktuellt og da merker man fort om den våkner og må på do. Min erfaring er at trygge valper som sover dypt heller sjelden må ut midt på natten og når de er 11 - 12 uker klarer de fleste å holde seg en vanlig natt. Pluss til deg. Endret 13. november 2011 av Bobler
challenger Skrevet 13. november 2011 #16 Skrevet 13. november 2011 Å tvinge en liten valp til å holde seg ved å stenge den inne i et bur, synes jeg er på grensen til dyreplageri! Gidder man ikke nattlige doturer, så får man heller la være å skaffe seg hund. Selv pleier jeg å sove sammen med valpen når den er så liten at dette er aktuellt og da merker man fort om den våkner og må på do. Min erfaring er at trygge valper som sover dypt heller sjelden må ut midt på natten og når de er 11 - 12 uker klarer de fleste å holde seg en vanlig natt. Det er jo ikke for å ikke ville gå ut om natta, hunden klarer fint å si ifra selv om hun ligger i buret. De første nettene var jeg mye våken for å følge med om hun måtte ut, men hun sov som en stein om natta og det gjør hun fortsatt! Vi ble anbefalt av oppdretter å bruke bur om natta fram til hunden blir stor nok til å ligge i ro om natta. Nå skal det sies at min hund ligger på rommet sammen meg. Og det er jo mange som ikke har hundene på rommet og da blir det kansje litt annerledes med tanke på at hundene kan begynne å mase hvis de ligger i samme rom. Men ligger de i et annet rom har de jo ikke mulighet til å dulte borti/mase på menneskene.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #17 Skrevet 14. november 2011 What?! Du finner gigantiske bur på nett... Altså, den kommer nok ikke til å få "soveplassen" sin i et bur var det jeg mente. Og vi har heller ikke plass til bur på den str., men vi ønsker helst ikke å bruke bur. Syns også det er greiere å ha de løs for da kan de jo gi beskjed ved å komme og dulte i meg på sengekanten. Å stå opp hvert 45. minutt på natten f. eks. kommer IHVERTFALL til å bli dyreplageri hvis jeg skal ha SÅ utrolig lite søvn, så da er det bedre med en bæsj og en tiss på gulvet, men ja, helst da at hunden sier ifra til meg. Noe kommer vel sikkert uansett på gulvet uansett hvor kjapp og ofte man er ute (snakker av erfaring).
Malenebk Skrevet 24. november 2011 #18 Skrevet 24. november 2011 Jeg fant ut at det var like greit å ta hun med ut hver time jeg. Hvis ikke hver 30 min, da skjønte hun det fort at det var ut man skulle gå for å tisse og gjøre fra seg ) Stå gjerne opp om natten også ellers får du kjøpt disse såkalte tissemattene da, men da tviler jeg på om hun noen gang blir husren.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #19 Skrevet 25. november 2011 Vi har hentet henne nå, kun tisset inne en gang idag (med en gang vi var fremme)... Har vært ute med henne ofte, ikke hver time kanskje men etter lek/spising/soving og hvis det har gått en stund siden sist. Men når hun sover vekker vi henne ikke for å gå ut, det står det jo også alle steder om valper at man ikke skal. Virker som hun skjønner hva hun skal for når vi åpner døren går hun bare ut og tisser og kommer inn igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå