Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på aap, og får utbetalt minstesats på rundt 8000 kr i mnd. Itilegg er jeg ringevikar et sted, og det er jo ikke alltid jeg orker og jobbe når de ringer, men noen mnd er ebdre enn andre, og denne mnd jobbet jeg egentlig ganske mye (3 dager den ene uka og 4 dagen er andre) skriver dette opp når jeg fyller meldekortet og sender avgårde, men får mindre penger enn normalt utbetalt av de den mnd da?

Stememr dette ? Skal man tape på og jobbe ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går på aap, og får utbetalt minstesats på rundt 8000 kr i mnd. Itilegg er jeg ringevikar et sted, og det er jo ikke alltid jeg orker og jobbe når de ringer, men noen mnd er ebdre enn andre, og denne mnd jobbet jeg egentlig ganske mye (3 dager den ene uka og 4 dagen er andre) skriver dette opp når jeg fyller meldekortet og sender avgårde, men får mindre penger enn normalt utbetalt av de den mnd da?

Ja regner med det. Jo mer du jobber, jo mindre aap penger har du rett til å få. Hørte et ellr annet sted at hvis man jobber under 50%, får man fortsatt like mye fra aap. Men er nå ikke helt sikker, så vet ikke. Men det skal være riktig at man får mindre fra aap når man jobber ved siden av.

Skrevet

Men får du ikke lønn de dagene du jobber da? Du blir jo såklart trukket når du jobber, men du får jo likevel penger, men du kan vel ikke få utbetalt hele aap'en og få lønn i tilegg.. Tenker jeg? Korriger meg noen?

Skrevet

ts her: joda, jeg får penger for de dagen jeg jobber, men da lønner det seg ikke for meg og jobbe da? Sliter nok med og få endene til og møtes, om jeg ikke plutselig en 14 dagers periode nesten ikke får noe fra nav fordi jeg de uke før orker og jobbe litt mer. Og lønningen for jobben får jeg jo mnd etter, mens aap utbetales hver 14 dag (ca 4000 til vanlig)

Skrevet

Jo det skal vel lønne seg og jobbe likevel, da "timelønnen" på aap vel er lavere enn den der du jobber?

Skrevet

Timeønnen min er ikke så stor, har regnet på dette. Skal ringe saksbehandleren min og høre, så håper jeg får et svar der.Hvis jeg får tak i den pe :gjeiper: rsonen da :kjefte:

Skrevet

Jeg er egentlig sjokkert over hvor lite informerte NAV-brukere er, når jeg leser spørsmålene som stilles her. Dette er basic ting folk bør få informasjon om fra saksbehandler enten muntlig eller skriftlig, folk har jo ikke peiling på hvilke muligheter og begrensninger de har. Men alt dette kan du forøvrig lese om på NAV.no, ts. Jeg skriver fra mobilen nå så det er litt vanskelig å skrive utfyllende, men det stemmer at du trekkes i AAP når du jobber. Men så lenge du har mer enn 70-80 kr i timen på jobben din, går du i pluss (hvis du har minstesats).

• Liker 2
Skrevet

Du taper jo ikke på å jobbe?

Jeg går på samme ordningen som deg (har forsåvidt ikke fått noe fra nav siden før sommeren siden jeg har jobbet for mye). Nå jobber jeg såpass mye at jeg ikke får noe fra nav, og har ca 18000 utbetalt i måneden. På nav fikk jeg kanskje 12000. Jeg vil kalle det himmel og hav i forskjell. Med mindre du er en polsk jordbærplukker som tjener svarte 50 kr timen, så tjener du jo på å jobbe.

• Liker 2
Skrevet

Regn ut timesatsen din på AAP. La oss si den er på 80 kroner. Hvis du da har en jobb der du tjener 150 kroner så mister du de 80 fra NAV men får fortsatt mer enn det fra arbeidsgiver. Så du vil gå 70 kr i pluss pr time, brutto.

Jeg skjønner problemstillingen med at du blir trukket i AAP mens du må vente i en mnd eller to på lønn. Det er trøblete. Jeg går selv på dagpenger og opplever det på samme måte. Det man må gjøre er å være hard med seg selv og spare noen kroner over tid sånn at man har en reserve å ta av i mellomperioden. Eventuelt kan man søke sosialstønad i mellomperioden. Det finnes krisehjelp som skal kunne gis uten å måtte vente tre uker som er vanlig saksbehandlingstid.

Skrevet

Timeønnen min er ikke så stor, har regnet på dette. Skal ringe saksbehandleren min og høre, så håper jeg får et svar der.Hvis jeg får tak i den pe :gjeiper: rsonen da :kjefte:

1. Du er sikkert ikke så god i matte.

2. Du overser en god del fordeler med jobbing vs. AAP. Du får en rutine, du føler du er en del av samfunnet i stedet for å sitte hjemme, du får kontakter, en jobb kan av og til føre til andre jobber, og hvis du gjør et godt inntrykk kan du jo eventuelt være vikar igjen neste gang du er i samme situasjon, hvis det skjer.

Skrevet

Regn ut timesatsen din på AAP. La oss si den er på 80 kroner. Hvis du da har en jobb der du tjener 150 kroner så mister du de 80 fra NAV men får fortsatt mer enn det fra arbeidsgiver. Så du vil gå 70 kr i pluss pr time, brutto.

Hva får deg til å tro at en som får minstesats i AAP får en jobb som gir 150kr timen?

Skrevet

Hva får deg til å tro at en som får minstesats i AAP får en jobb som gir 150kr timen?

Eh... tidligere arbeidserfaring (om man har jobbet deltid, feks ved siden av studier eller familieliv, for å nevne noe), eventuelt noe kontorarbeid, eller noen butikker som gir god timelønn.

Skrevet

Jeg er egentlig sjokkert over hvor lite informerte NAV-brukere er, når jeg leser spørsmålene som stilles her. Dette er basic ting folk bør få informasjon om fra saksbehandler enten muntlig eller skriftlig, folk har jo ikke peiling på hvilke muligheter og begrensninger de har. Men alt dette kan du forøvrig lese om på NAV.no, ts. Jeg skriver fra mobilen nå så det er litt vanskelig å skrive utfyllende, men det stemmer at du trekkes i AAP når du jobber. Men så lenge du har mer enn 70-80 kr i timen på jobben din, går du i pluss (hvis du har minstesats).

:enig:

Som jeg skulle sagt det selv..

• Liker 1
Skrevet

Tja, er du ufaglært lærervikar får du godt over 150 kr timen. Finnes sikkert andre jobber også med ok timelønn.

Jeg kjenner en 18-åring som har 120 kr timen for en "fillejobb" som ikke krever verken utdanning eller erfaring. Pluss tillegg på kvelder og i helgene. Da kan umulig 150 kr timen være helt uoppnåelig.

Skrevet

Lat som du ikke vet at du skal skrive det. Nav kan jo aldri oppgi noe som helst, så da kan du skylde på at de ikke har fortalt deg noe om dette heller ;) De er utrolig flinke på å oppgi rettigheter der du mister penger, men ikke penger du har krav på.

Jeg tjener iallefall ikke noe på å jobbe med 12o kr timen, skatt og mye bensin penger.

Skrevet

Det er så utrolig latterlig at vi skal bli trukket. Når vi klarer å jobbe litt innimellom skulle vi fått den ekstra bonusen, men neida.

Skrevet

Lat som du ikke vet at du skal skrive det. Nav kan jo aldri oppgi noe som helst, så da kan du skylde på at de ikke har fortalt deg noe om dette heller ;) De er utrolig flinke på å oppgi rettigheter der du mister penger, men ikke penger du har krav på.

Jeg tjener iallefall ikke noe på å jobbe med 12o kr timen, skatt og mye bensin penger.

Da skal du bruke MYE bensinpenger for at det ikke skal lønne seg? Men som jeg har nevnt i en annen tråd, NAV kan betale for transporten. Så dette er et elendig argument for å la være å jobbe, på så mange måter.

Det er så utrolig latterlig at vi skal bli trukket. Når vi klarer å jobbe litt innimellom skulle vi fått den ekstra bonusen, men neida.

Da kunne man tjent ganske fett på å få AAP og jobbe ved siden av. For fett.

• Liker 1
Skrevet

De fleste har da en timeslønn som er over det nav betaler. Ergo så får man mer inn en tidligere. Samtidig så teller det positivt at man faktisk er i jobb, det sosiale, det å gjøre noe fornuftig, få en struktur på hverdagen. Lettere også å få en ny jobb når man allerede er i jobb.

Hva skal jeg si da som jobber 50% uten å få betalt fordi det kalles praksis. Vet du, jeg er superfornøyd. Dette er et skritt i riktig retning til å få en ordentlig jobb. I tillegg så betaler nav reiseutgiftene mine.

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns egentlig det er ganske logisk at man blir trukket når man jobber. Når jeg er frisk nok til å jobbe, forventer jeg ikke at jeg skal få full "lønn" fra nav i tillegg til pengene jeg får fra jobb. Nav støtter meg til jeg kan jobbe, og når jeg kan jobbe deltid så plusser de på inntekta slik at jeg klarer meg selv om jeg bare orker å jobbe deltid. Jeg syns jeg er heldig som slipper å jobbe fulltid når jeg ikke orker enda :o)

• Liker 1
Skrevet

Nav har aldri nevnt at de kan dekke reiseutgifter selvsagt.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...