Gjest Gjest Skrevet 10. november 2011 #1 Skrevet 10. november 2011 Er det noe veldig galt med foreldrene våres og spesielt mamma? Helt siden jeg kom i puberteten så drev mamma og spurte masse spørsmål som, har du fått pupper, har du hår på tissen nå, har du fått mensen. Hun spurte også på en veldig flau og ekkel måten, nesten som hun gjorde narr av meg følte jeg. Dette fikk jeg problemer av senere. Nå er søstra mi snart 14 og mamma driver på samme måten med henne. Pappa også, men ikke så mye. Nå i dag rett etter middag så sa plutselig mamma, jeg ser du har fått pupper, til min søster. Så begynte hun i gjen å spørre og grave, har du hår da, skal du ta det vekk, og masse sånne spørsmål. Heldigvis så tar hun det penere enn meg, men jeg ser jo at hun blir flau og synes det er ubehagelig. I sommer så dusjet henne en dag, det var før hun hadde startet å utvikle seg, i hvertfall sånn man ser det så hun gikk helt naken ut. Det var første gangen mamma komentarte henne og sa noe sånt som, det er vel siste gangen vi ser deg naken nå, så sa hun, du har vel ikke merket noen tegnn til pupper og hår. Hvorfor holder mamnma på sånn? Er dette vanlig? Og hvordan får jeg henne til å slutte? Tror søstra mi tar det ganse pent, men er så redd for at hele synet på kropp og sex skal bli helt ødelagt. Jeg vet jo ikke hva hun gjør når hun er alene, om hun tenker på det eller skammer seg. Hun sier jo slutt og viser tegn til at hun ikke vil diskutere det og det gjorde jo jeg også, men hun bare fortsetter. Pappa kan sitte i et hjørne og le av det hele og si at nå må hun slutte med seg, til min søster når hun blir sur eller lei seg. Det virker som mamma er sykelig opptatt av puberteten.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #2 Skrevet 10. november 2011 Nei det er ikke vanlig. Moren din er rar og oppfører seg provoserende. Jeg syns du skal gjøre det riktige overfor søsteren din og ta en skikkelig alvorsprat med din mor. Ikke noe hyl og skrik, men en rolig, alvorlig samtale der du sier at dette ikke er akseptabel oppførsel fra verken henne eller din far. Gi grei beskjed om at verken du eller din søster finner dere i slik prat. 1
^me^ Skrevet 10. november 2011 #3 Skrevet 10. november 2011 støtter kommentaren over her, det har dine foreldre INGEN krav om og få vite, det er deres kropp!om dere har noen spørsmål om pubertet og slik velger DERE om dere vil snakke med foreldrene dine om det.
Gjest sulosi Skrevet 11. november 2011 #4 Skrevet 11. november 2011 Absolutt ikke normalt. Det ville aldri falt meg inn å spørre min datter om noe slikt. Ta en alvorsprat med de, snakk gjerne med en helsesøster først om du vil ha hjelp til å finne en fremgangsmåte på samtalen.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #5 Skrevet 11. november 2011 Nei, ikke normalt. Foreldrene mine var litt på samme måte, jeg skammet meg fryktelig og alt med puberteten ble ekstremt pinlig. Jeg føler meg fremdeles skamfull. Gruer meg til datteren min kommer i puberteten, vet ikke hvordan jeg vil takle det. Foreldre overfører sin egen skam på barna, det er dårlig gjort å ikke klare å være mer bevisst. Støtt søsteren din så godt du kan
smilo Skrevet 11. november 2011 #6 Skrevet 11. november 2011 Jegh ar selv en datter som er på tur inn i puberteten. Jeg har sett hun har begynt å få pupper, men jeg spør da ikke om slike ting. Heller ikke om hår verken her eller der..Hvis hun ønsker å snakke med meg om dette så er det helt greit, men jeg avventer hennes utspill. Jeg støtter svaret over her. Ta en prat med din mor og fortelle henne hvor vanskelig du syntes dette var og at hun bør være mer fintfølende for sin yngste datter. Støtt din søster. Svar gjerne din mor at hun ikke har noe med dette å gjøre om hun sier noe til din søster som du hører, slik at din søster vet hun har støtte i deg. En tenåring er ofte veldig sensitiv i forhold til sin kropp fra før og din mors kommentarer er absolutt ikke noe som gjør dette bedre. At din søster er 14 og såvidt er kommet i puberteten er sikkert ekstra vanskelig, siden hun sannsynligvis er en av de siste på trinnet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå