AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #1 Skrevet 10. november 2011 Noen som har god peiling på aksjer her? hvor det er lurt og kjøpe og ellers litt tips og slikt? Kjenner jeg har lyst til å prøve å investere i aksjer, bare for nysgjerrighetens skyld så tenker ikke noen kjempesummer til og begynne med Men jeg vet så og si INGENTING om markedet og hvordan det fungerer, hehe. Noen som vil dele noen erfaringer?
Tjukken Skrevet 10. november 2011 #2 Skrevet 10. november 2011 Jeg ville ha startet med å sjekke Nordnet sine kurs for nybegynnere viss du har lite erfaring med dette. For å redusere muligheten for å tape mye penger, kan det være lurt å kjøpe aksjer i store selskaper som betaler utbytte (noen selskaper betaler ut årlig/ flere ganger i året noen prosenter av overskuddet til aksjonærene). Eks Statoil, Orkla, Seadrill. Link til Nordnets kurssider : Min lenke 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #3 Skrevet 10. november 2011 Ikke dumt, det skal jeg sjekke ut! takk for tips
OliviaP Skrevet 10. november 2011 #4 Skrevet 10. november 2011 Jeg har hørt det går an å lage en "liksomportefølje" på Nordnet og liknende sider. Det er jo en idè å begynne med det, og se hvordan du klarer deg, bli kjent med hvordan ting fungerer og hvilke selskaper det er verdt å satse på før du går inn med "ordentlige" penger Ellers er det selvfølgelig lurt å følge med på hva som skjer i næringslivet og i verden generelt, kanskje lese DN og Finansavisen, E24.no, dn.no... Lykke til! Jeg synes aksjemarkedet er kjempespennende, men har ikke nok kunnskaper om det(ikke enda, men snart :gjeiper: ) til å gi konkrete råd 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #5 Skrevet 11. november 2011 Har du noe spesielt mål med å kjøpe aksjer? Hvis det er å få litt spenning i hverdagen (spekulere) kan du kjøpe små selskaper, verdien på dem går mye opp og ned. Hvis det er for å spare i aksjer (investere) bør du egentlig kjøpe fond, men det nest beste er å spre investeringen på de største aksjene og "glemme" dem. Sjansen for tape på å spekulere i aksjer er større enn for at man tjener på det. De som har flaks og tjener er imidlertid ganske mye mer høylydte enn de som taper, så man får et feil inntrykk av hvor lett det er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå