AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #1 Skrevet 10. november 2011 Hei KG, har noen spm jeg håper noen kan hjelpe meg med! Er ei jente på 22 som tar allmenn påbygg hos Sonans som provatist i år. Jeg har tidligere gått Grunnkurs Formgiving, VK1 tegning form og farge (Fikk aldri fullført 3 året). Dette pga vold i familie, selvmordstanker, og depresjoner som følge av et dårlig forhold. Jeg har alltid vært flink på skolen, men dette var en meget dårlig tid i livet mitt som gikk ut over skole desverre. Jeg er nå frisk og klar for å gro fast på skolebenken Jeg har regna ut ca på snittet mitt og det vil ligge på rundt 4,4. Tror jeg skal klare 5-6 i de fagene jeg har i år, men de gamle karakterene mine som ødelegger snittet. Jeg er enda ikke sikker på hvilke programfag fra de to årene jeg gikk som kommer på vitnemålet mitt (Grunnet sent svar fra tidl skole), men tror snittet vil ligge her ca. Jeg har alltid hatt lyst til å studere jus, og vet jo at jeg ikke vil komme inn hverken i Oslo, Bergen, eller Tromsø med dette snittet. Dermed lurte jeg på om noen har erfaring med Folkeuniversitetet i Tr. Heim? Evt hvordan det funker? Vurderer å prøve å søke meg inn på jus i utlandet også, for har hørt at man kun trenger å ta en privatisteksamen i norske lover hvis man evt vil bli jurist/advokat i Norge. Noen som har råd/tips til meg? På forhånd, takk for hjelp 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #2 Skrevet 10. november 2011 De som studerer i Trondheim tar eksamen som privatister ved UiO, denne muligheten er i ferd med å bli stengt. Mer info om dette finner du på www.jus.uio.no og www.jusstudent.com. Jeg regner med at du er kjent med at dette koster en del penger Jeg har aldri hørt om noen som har studert jus i utlandet for så å jobbe som jurist i Norge. De eneste jeg har vært borti er utlenninger som har giftet seg med nordmenn og derfor har tatt denne prøven. Skal du jobbe i Norge, er det først og fremst norsk rett som gjelder. Dette vil være en veldig dårlig løsning. Ta opp de fagene du trenger får å få opp snittet ditt. Sett deg inn i studieteknikk, det kommer godt med også senere. Det har blitt opprettet bachelor i juss flere steder, men da er du avhengig av gode karakter for å komme inn på master på et av universitetene. Hvordan arbeidsgivere vil se på et slikt studieløp er jeg usikker på, jurister er kjent for å være konservative. Lykke til:) 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #3 Skrevet 10. november 2011 De som studerer i Trondheim tar eksamen som privatister ved UiO, denne muligheten er i ferd med å bli stengt. Mer info om dette finner du på www.jus.uio.no og www.jusstudent.com. Jeg regner med at du er kjent med at dette koster en del penger Jeg har aldri hørt om noen som har studert jus i utlandet for så å jobbe som jurist i Norge. De eneste jeg har vært borti er utlenninger som har giftet seg med nordmenn og derfor har tatt denne prøven. Skal du jobbe i Norge, er det først og fremst norsk rett som gjelder. Dette vil være en veldig dårlig løsning. Ta opp de fagene du trenger får å få opp snittet ditt. Sett deg inn i studieteknikk, det kommer godt med også senere. Det har blitt opprettet bachelor i juss flere steder, men da er du avhengig av gode karakter for å komme inn på master på et av universitetene. Hvordan arbeidsgivere vil se på et slikt studieløp er jeg usikker på, jurister er kjent for å være konservative. Lykke til:) Dette har jeg ikke fått med meg, hvor får du informasjonen fra? Og hva skal studentene som går i Tr.heim (som ikke har sjans å komme inn på juss i oslo, bergen) gjøre? 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #4 Skrevet 10. november 2011 Dette har jeg ikke fått med meg, hvor får du informasjonen fra? Og hva skal studentene som går i Tr.heim (som ikke har sjans å komme inn på juss i oslo, bergen) gjøre? Den har jeg fra juridisk fakultet ved UiO. Dette har vært kjent lenge. Du finner som sagt mer info på nettsidene. Og som sagt, studentene i Trondheim er egentlig studenter ved UiO. De følger bare undervisningen ved Folkeuniversitetet, men har til nå tatt den samme eksamene som studentene i Oslo. For hver eksamen nå disse reise til Oslo for å ta eksamen, samt betale et privatistgebyr som jeg tror ligger på rundt 5000 per. avdelingseksamen. Endringene får ikke tilbakevirkende kraft, slik at de som har startet som privatister får mulighet til å fullføre. De jeg kjenner som har studert ved FU i Trondheim har bare vært sånn passe fornøyd. De fremtidige studentene må bare sørge for at de har høyt nok snitt til å komme inn i Oslo, Bergen eller Tromsø. Det er vel Tromsø som har det laveste snittet. 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #5 Skrevet 10. november 2011 Takk for svar! Vet du noe om når disse endringene vil ta sted? Skal evt studere neste år. Blir dette dekket av lånekassen? Har det noe å si hvor man tar en evt bachelor i juss, for å kunne ta en master etterpå? Igjen, takk!
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #6 Skrevet 10. november 2011 Det rekker du nok ikke, siste mulighet for å ta eksamen i JUR1000 (1. avdeling) er høst 2012. Hva mener du med dekkes av Lånekassen? I utgangspunktet ikke, men vet at enkelte studenter har kommet seg rundt dette ved å studierett til andre fag. Det er lenge siden man kunne få studielån som privatist og man har aldri fått særskilt støtte til å betale for privatistgebyret f.eks. Igjen, les på UiOs egne sider og det ligger også mange tråder som er aktuelle på jusstudent.com 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #7 Skrevet 10. november 2011 haha, Så da kan dubare glemme det basicly!! Prøv å finne noe annet!
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #8 Skrevet 10. november 2011 haha, Så da kan dubare glemme det basicly!! Prøv å finne noe annet! Nei, men da må TS ta opp fag. Har vært veldig vanlig blant dem som vil inn på medisin, så det er da ikke noe verre for de som vil inn på juss. Glemte forresten å svare på spm ang. bachelor i juss. Så vidt jeg har forstått må ihvertfall de som går på Lillehammer i utgangspunktet søke seg inn på master i Bergen, fordi de følger det samme opplegget i forhold til fag som UiB. Jeg ville ikke ha satset på dette, nå er det opprettet to nye bachelorstudier i juss, så det vil bli veldig mange som konkurerer om veldig få plasser. Og man er ingenting med en bachelor i juss.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #9 Skrevet 10. november 2011 Nei, men da må TS ta opp fag. Har vært veldig vanlig blant dem som vil inn på medisin, så det er da ikke noe verre for de som vil inn på juss. Glemte forresten å svare på spm ang. bachelor i juss. Så vidt jeg har forstått må ihvertfall de som går på Lillehammer i utgangspunktet søke seg inn på master i Bergen, fordi de følger det samme opplegget i forhold til fag som UiB. Jeg ville ikke ha satset på dette, nå er det opprettet to nye bachelorstudier i juss, så det vil bli veldig mange som konkurerer om veldig få plasser. Og man er ingenting med en bachelor i juss. Og ofte er jo opptakskravet til master B. Tror det er mange som blir sittende igjen med en ubrukelig bachelor og ikke kommer seg videre når den tid kommer.. 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #10 Skrevet 10. november 2011 Jeg er rimelig sikker på at du er nødt til komme inn via samordnaopptak, og deretter får du godskrevet de tre årene du har tatt som bachelor. Altså: Du søker ikke på master med karakterene du fikk på bacheloren, men karakterene på vgs. Så da er du like langt. Tidligere gikk det an å søke direkte til fakultetet, men det går ikke lenger, da det er integrert master og de som har fått plass første året skal være sikret alle 5 årene. Som regel tar studiestedene inn flere studenter enn de egentlig har plass til, fordi de regner med at så og så mange faller fra etter en viss tid. Siste sjanse for å gå opp som privatist (ved privatskole, folkeuniversitet osv) er i år. Så til neste år er det desverre forsent. Jeg begynte på folkeuniversitet i år så jeg kan ta alle 5 årene som privatist. Det å ta som privatist betyr at du finner en skole som tilbyr deg undervisning og kursing, deretter tar du eksamen sammen med jusstudentene i Oslo. Det gjøres en gang per år, om våren. Så du går altså opp til eksamen med de andre juss-studentene ved UiO. Men nå er jo dette uansett for seint. Dette med utlandet ville jeg sjekket NØYE. Det må jo være mye lovverk som vi ikke har som andre land har, og omvendt. Hvem har vel en lik forbrukerkjøpslov som oss, feks? Kanskje du skal sende en mail til jussakultetet på UiO?
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #11 Skrevet 10. november 2011 Og ofte er jo opptakskravet til master B. Tror det er mange som blir sittende igjen med en ubrukelig bachelor og ikke kommer seg videre når den tid kommer.. Spesielt i og med at jeg er rimelig sikker på at du må søke med vgskarakterene uansett. Håper de gjør fremtidige studenter skikkelig oppmerksomme på dette altså.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #12 Skrevet 10. november 2011 I Oslo er det eksamen både vår og høst, altså at det er to kull per år. Noen begynner vår og andre begynner høst. Det er en liten forskjell på karakterkravene på de to, men husker ikke nå hvilken som er lavest. Igjen, det står mye info om dette på forumet til jusstudent.com. Ellers kan man jo ringe Info.senteret på fakultetet; http://www.jus.uio.no/studier/tjenester/infosenteret/ http://www.uio.no/studier/program/jus/ http://www.uio.no/studier/program/jus/privatist/opphor-privatist.html http://www.uio.no/studier/program/jus/privatist/privatistordningen-i-jusstudiet-fra-2011.pdf
Loo Skrevet 10. desember 2011 #13 Skrevet 10. desember 2011 Det som er hvis man skal søke på master i Bergen med vgs karakterer, etter å ha tatt bachelor i Lillehammer er jo at man har fått en del alderspoeng + studiepoeng. Har man et okey snitt fra vgs i utgangspunktet, men samtidig ikke godt nok til å komme inn på integrert master i Bergen/Oslo i første omgang er det jo ganske sannsynlig at en del vil ha gode nok karakterer til å komme inn på master etter fullført bachelor. Det har dog vært diskutert om opptak i fremtiden skal skje på grunnlag av jusskarakterene, men dette er enda ikke bestemt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå