AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #1 Del Skrevet 10. november 2011 Hei, jeg tenker på å studere medisin og lurer på hvordan man kan samle opp mest mulig poeng. Hvordan får jeg flest mulig poeng?(slik tenker jeg: ) - ta opp fag fra vgs, lønner det seg mest å ta opp en fra 4 til 5 eller fra karakter 5-6, hva lønner seg mest på vitnemålet? Lønner det seg mer å ta opp nye fag, hvis man tenker litt lettere puggefag som man kan få 6 i? - studere noen på universitetsnivå: det studiet jeg går på nå gir 2 studiepoeng, etter et år. Dette lønner seg? - Jobbe med relevant praksis for å få studiepoeng? Ja, hvordan fungerer dette? Hva bør man jobbe med for å få poeng? hvor mange får man? - Alderspoeng: her får man 2 poeng f.o.m. man er 20 år? Har pr i dag ingen av disse. Noe annet man kan gjøre? Forøvrig er jeg 19 år, kom rett ut av videregående med en poengsum med realfagspoeng(4, har alle) på 57,0. Et rent snitt på altså 5,3. Har jeg mulighet til å komme inn, tenker mest på Oslo? Etter hvor lenge, tenker å gå dette studiet jeg går på nå for å få studiepoengene for det også. Hvordan ligger jeg an og hva er det beste for å komme inn? studerer som sagt noe på uni-nivå som gir meg 2 studiepoeng etter 1 året. Dette SKAL jeg klare! Er det noen fag jeg kan "fjerne" fra primærvitnemålet, slik at det snittet mitt øker litt. Jeg trenger tips! Og er evig takknemlig :) Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/604176-hva-m%C3%A5-gj%C3%B8res-for-%C3%A5-komme-inn-p%C3%A5-hardt-studium/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #2 Del Skrevet 10. november 2011 Hei, jeg tenker på å studere medisin og lurer på hvordan man kan samle opp mest mulig poeng. Hvordan får jeg flest mulig poeng?(slik tenker jeg: ) - ta opp fag fra vgs, lønner det seg mest å ta opp en fra 4 til 5 eller fra karakter 5-6, hva lønner seg mest på vitnemålet? Lønner det seg mer å ta opp nye fag, hvis man tenker litt lettere puggefag som man kan få 6 i? - studere noen på universitetsnivå: det studiet jeg går på nå gir 2 studiepoeng, etter et år. Dette lønner seg? - Jobbe med relevant praksis for å få studiepoeng? Ja, hvordan fungerer dette? Hva bør man jobbe med for å få poeng? hvor mange får man? - Alderspoeng: her får man 2 poeng f.o.m. man er 20 år? Har pr i dag ingen av disse. Noe annet man kan gjøre? Forøvrig er jeg 19 år, kom rett ut av videregående med en poengsum med realfagspoeng(4, har alle) på 57,0. Et rent snitt på altså 5,3. Har jeg mulighet til å komme inn, tenker mest på Oslo? Etter hvor lenge, tenker å gå dette studiet jeg går på nå for å få studiepoengene for det også. Hvordan ligger jeg an og hva er det beste for å komme inn? studerer som sagt noe på uni-nivå som gir meg 2 studiepoeng etter 1 året. Dette SKAL jeg klare! Er det noen fag jeg kan "fjerne" fra primærvitnemålet, slik at det snittet mitt øker litt. Jeg trenger tips! Og er evig takknemlig :) Tenker ikke på utlandet da jeg synes jeg har et ganske bruktbart snitt og synes det blir dumt å reise når jeg er så nære. TS. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/604176-hva-m%C3%A5-gj%C3%B8res-for-%C3%A5-komme-inn-p%C3%A5-hardt-studium/#findComment-9981692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #3 Del Skrevet 11. november 2011 Hvordan får jeg flest mulig poeng?(slik tenker jeg: ) - ta opp fag fra vgs, lønner det seg mest å ta opp en fra 4 til 5 eller fra karakter 5-6, hva lønner seg mest på vitnemålet? 4 til 5 er mest oppnåelig. Lønner det seg mer å ta opp nye fag, hvis man tenker litt lettere puggefag som man kan få 6 i? Hvis du mener det er større sjanse for at du får 6 i et nytt fag enn i et fag du allerede har hatt, ja. Jeg vet ikke hvilke fag du har for dårlige karakterer i, men det er jo bare programfagene du kan bytte ut, og programfagene matte, kjemi og fysikk må du jo ha. - studere noen på universitetsnivå: det studiet jeg går på nå gir 2 studiepoeng, etter et år. Dette lønner seg? Hvis du allerede går der og du vil ha de 2 poengene så lønner det vel seg, ja. I hvert fall sammenligned med 0 poeng. Du blander forresten begreper her. Skolepoeng/konkurransepoeng som man bruker for å søke på høyere utdanning er ikke det samme som studiepoeng. Et studie med minst 60 studiepoeng (1 år) gir 2 konkurransepoeng. - Jobbe med relevant praksis for å få studiepoeng? Ja, hvordan fungerer dette? Hva bør man jobbe med for å få poeng? hvor mange får man? Dette gir ingen poeng (bortsett fra ved visse lokale opptak, men det er ikke relevant for medisin). - Alderspoeng: her får man 2 poeng f.o.m. man er 20 år? Har pr i dag ingen av disse. Ja, 2 poeng hvert år f.o.m. det man fyller 20, maksimalt 8 poeng. Noe annet man kan gjøre? Nei, det er ingen flere ting man får poeng for, men de 60 studiepoengene som gir deg 2 poeng kan eventuelt erstattes med et år på folkehøyskole eller i militæret. Forøvrig er jeg 19 år, kom rett ut av videregående med en poengsum med realfagspoeng(4, har alle) på 57,0. Et rent snitt på altså 5,3. Har jeg mulighet til å komme inn, tenker mest på Oslo? Nei. Du ligger nok for langt under. De laveste grensene er vel i Tromsø etterfulgt av vårkullet i Oslo. Tromsø har dog en del kvoterte plasser. Et alternativ er jo utlandet, men det har jo sine egne utfordringer. De fleste fra Norge som studerer medisin gjør det i utlandet. Etter hvor lenge, tenker å gå dette studiet jeg går på nå for å få studiepoengene for det også. Hvordan ligger jeg an og hva er det beste for å komme inn? studerer som sagt noe på uni-nivå som gir meg 2 studiepoeng etter 1 året. Dette SKAL jeg klare! Vel, hvis du fullfører blir du vel 20 og ender på 61 konkurransepoeng (57 skolepoeng i førstegangsvitnemålskvoten). Dette er ikke nok til å komme inn noen steder. Du må opp på 66. Er det noen fag jeg kan "fjerne" fra primærvitnemålet, slik at det snittet mitt øker litt. Sannsynligvis ikke, siden du må oppfylle kravene til sammensetning i Kunnskapsløftet. De må nok eventuelt erstattes med noe annet. Jeg trenger tips! Og er evig takknemlig :) Det er mange som er oppe i midten av 20-årene når de begynner så det er bare å stå på hvis dette er drømmen din. Det er få plasser og mange om beinet! Medisin har vel flere tusen på ventelister, så det er ikke gitt at man kommer inn selv med greit med poeng. 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/604176-hva-m%C3%A5-gj%C3%B8res-for-%C3%A5-komme-inn-p%C3%A5-hardt-studium/#findComment-9982983 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fink Skrevet 11. november 2011 #4 Del Skrevet 11. november 2011 Hei, jeg tenker på å studere medisin og lurer på hvordan man kan samle opp mest mulig poeng. Hvordan får jeg flest mulig poeng?(slik tenker jeg: ) - ta opp fag fra vgs, lønner det seg mest å ta opp en fra 4 til 5 eller fra karakter 5-6, hva lønner seg mest på vitnemålet? Lønner det seg mer å ta opp nye fag, hvis man tenker litt lettere puggefag som man kan få 6 i? - studere noen på universitetsnivå: det studiet jeg går på nå gir 2 studiepoeng, etter et år. Dette lønner seg? - Jobbe med relevant praksis for å få studiepoeng? Ja, hvordan fungerer dette? Hva bør man jobbe med for å få poeng? hvor mange får man? - Alderspoeng: her får man 2 poeng f.o.m. man er 20 år? Har pr i dag ingen av disse. Noe annet man kan gjøre? Forøvrig er jeg 19 år, kom rett ut av videregående med en poengsum med realfagspoeng(4, har alle) på 57,0. Et rent snitt på altså 5,3. Har jeg mulighet til å komme inn, tenker mest på Oslo? Etter hvor lenge, tenker å gå dette studiet jeg går på nå for å få studiepoengene for det også. Hvordan ligger jeg an og hva er det beste for å komme inn? studerer som sagt noe på uni-nivå som gir meg 2 studiepoeng etter 1 året. Dette SKAL jeg klare! Er det noen fag jeg kan "fjerne" fra primærvitnemålet, slik at det snittet mitt øker litt. Jeg trenger tips! Og er evig takknemlig :) Hei! Jeg har selv vært gjennom en slik prosess, studerer medisin i Trondheim nå Jeg satte av to år til å ta 7 realfag (hadde ingen fra vgs) og forbedre 3 karakterer på vitnemålet, samt samle 30 studiepoeng. Det er absolutt mest effektivt å fjerne de laveste karakterene på vitnemålet for å heve snittet. Kvitt deg med alt under fem. Deretter forbedre enkelte fra 5 til 6. Dersom du har en lav karakter du absolutt ikke kan bli kvitt, må du nesten gjøre opp for det ved å ta nye fag. Enkelte valgfag kan erstattes med andre fag. Du har et brukbart utgangspunkt , men om du ikke forbedrer veldig mye, blir du nok avhengig av noen av alderspoengene. Vær tolmodig, alt er mulig :D Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/604176-hva-m%C3%A5-gj%C3%B8res-for-%C3%A5-komme-inn-p%C3%A5-hardt-studium/#findComment-9986804 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #5 Del Skrevet 14. november 2011 Tusen takk for utfyllende svar begge to! Fink: det er fint å høre det fra noen som har vært gjennom denne prosessen.: ) Er det slik at 30 studiepoeng gir et konkurransepoeng?(for et semester liksom?). Jeg har alle realfagene jeg trenger, men får se hvordan jeg kan samle opp mest. Vet dere om noen type rådgiver/karriere/utdanning-veileder som man kan henvende seg til angående dette? F.eks. spørre dem om hva som er best for meg med mitt vitnemål og mine karakterer? Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/604176-hva-m%C3%A5-gj%C3%B8res-for-%C3%A5-komme-inn-p%C3%A5-hardt-studium/#findComment-9999628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fink Skrevet 14. november 2011 #6 Del Skrevet 14. november 2011 (endret) Tusen takk for utfyllende svar begge to! Fink: det er fint å høre det fra noen som har vært gjennom denne prosessen.: ) Er det slik at 30 studiepoeng gir et konkurransepoeng?(for et semester liksom?). Jeg har alle realfagene jeg trenger, men får se hvordan jeg kan samle opp mest. Vet dere om noen type rådgiver/karriere/utdanning-veileder som man kan henvende seg til angående dette? F.eks. spørre dem om hva som er best for meg med mitt vitnemål og mine karakterer? Ja, 30 studiepoeng tilsvarer ett utdanningspoeng Dette med rådgiver er ikke så greit. Vet de har gratis rådgivning på sonans, men de har jo på sett og vis en agenda. jeg snakket en del med privatistkontoret, men de her jeg bor var helt HÅPLØSE! Ble feilinformert flere ganger, og endte opp med å finne ut av ting selv. Ha vitnemålet, notatblokk og kalkulator foran deg. Så er det bare å begynne å regne ut hva som lønner seg mest, og hva som burde forbedres. Jeg hadde en egen feit perm (!) med alle utregningene mine, mål og ulike planer, tidligere poenggrenser osv. Hehe Det står i tillegg en del på samordnaopptak.no om forbedring av karakterer, konvertering av vitnemål osv. Edit: Jeg sendte noen mailer til både utdanningsdirektoratet, skoler, privatistkontoret og fylkeskommunen. Det er egentlig veldig greit å sende mail, for da er du sikker på at du får spurt om alt du skulle, og du får skriftlig svar. Ofte er folk flinkere til å undersøke, og sørge for at svaret er riktig, når de må skrive svart på hvitt og undertegne. I tillegg kan jeg nevne at selv om privatistkontoret var uopplyste og sure, fant jeg god hjelp i privatistkontorets overordnede, fylkeskommunen, de hjalp meg også å skrive ut nytt vitnemål. Du er heldig som har tatt realfagene. Endte du opp med godt resultat i disse? Endret 14. november 2011 av fink Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/604176-hva-m%C3%A5-gj%C3%B8res-for-%C3%A5-komme-inn-p%C3%A5-hardt-studium/#findComment-9999981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #7 Del Skrevet 14. november 2011 En kamerat har forsøkt å komme inn ved UiO i noen år (han ville bare inn der) og kom ikke inn for tre år siden med 68 poeng. Han tok noen fler fag, så han kom inn i forfjor. Altså ganske vanskelig. Du bør ha 6 i de aller fleste fag, og i tillegg ta noen ekstra. Biologi etc. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/604176-hva-m%C3%A5-gj%C3%B8res-for-%C3%A5-komme-inn-p%C3%A5-hardt-studium/#findComment-10000315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fink Skrevet 15. november 2011 #8 Del Skrevet 15. november 2011 En kamerat har forsøkt å komme inn ved UiO i noen år (han ville bare inn der) og kom ikke inn for tre år siden med 68 poeng. Han tok noen fler fag, så han kom inn i forfjor. Altså ganske vanskelig. Du bør ha 6 i de aller fleste fag, og i tillegg ta noen ekstra. Biologi etc. I år var snittet 68 i ordninær kvote høst, og kun 66,1 for våren. Dersom man har alle tilleggspoeng, trenger man altså "bare" 5,4 i grunnsnitt for høsten, evt 5,21 for våren. Dette er langt i fra 6 i de aller fleste fag. De fleste vil jo gjerne begynne før de er 23, men jeg bare påpeker at man absolutt ikke må 6 i alle fag for å studere medisin. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/604176-hva-m%C3%A5-gj%C3%B8res-for-%C3%A5-komme-inn-p%C3%A5-hardt-studium/#findComment-10002513 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #9 Del Skrevet 21. november 2011 Ja, 30 studiepoeng tilsvarer ett utdanningspoeng Dette med rådgiver er ikke så greit. Vet de har gratis rådgivning på sonans, men de har jo på sett og vis en agenda. jeg snakket en del med privatistkontoret, men de her jeg bor var helt HÅPLØSE! Ble feilinformert flere ganger, og endte opp med å finne ut av ting selv. Ha vitnemålet, notatblokk og kalkulator foran deg. Så er det bare å begynne å regne ut hva som lønner seg mest, og hva som burde forbedres. Jeg hadde en egen feit perm (!) med alle utregningene mine, mål og ulike planer, tidligere poenggrenser osv. Hehe Det står i tillegg en del på samordnaopptak.no om forbedring av karakterer, konvertering av vitnemål osv. Edit: Jeg sendte noen mailer til både utdanningsdirektoratet, skoler, privatistkontoret og fylkeskommunen. Det er egentlig veldig greit å sende mail, for da er du sikker på at du får spurt om alt du skulle, og du får skriftlig svar. Ofte er folk flinkere til å undersøke, og sørge for at svaret er riktig, når de må skrive svart på hvitt og undertegne. I tillegg kan jeg nevne at selv om privatistkontoret var uopplyste og sure, fant jeg god hjelp i privatistkontorets overordnede, fylkeskommunen, de hjalp meg også å skrive ut nytt vitnemål. Du er heldig som har tatt realfagene. Endte du opp med godt resultat i disse? Jeg vet, det er mye surr med å spørre om rådgivdning og sånt. Jeg vurderer selv å snakke med bjørknes skole, jeg fikk høre av en annen at de var litt flinke. Jeg fikk 5 og 6 i realfagene, og en sur 4(!) i fysikk. Jeg vet jeg kunne bedre enn det, men jeg hadde en helt forferdelig lærer i det faget som rett og slett "drepte" interessen for det faget i meg. Burde jeg ta det opp, Gud, jeg tror jeg har glemt alt i det faget nå hehe. Får forberede meg på å regne ut hva som lønner seg best for meg osv. jeg også da. Men det er noe jeg lurer på: er det sånn at man får 30 studiepoeng = 1 konkurransepoeng for hvert semester man tar på en sånn studie. Hvis jeg f.eks. går på dette studiet jeg går nå i 3 semestre før jeg prøver å komme inn på medisin, får jeg da 1 1/2 konkurransepoeng? Det er vel ingen grense på hvor mange slike poeng man kan få, altså en maksgrense? Er nå litt usikker på hvilke fag jeg bør ta opp. Vet du/dere om en slags liste for alle fag man kan ta på vgs? Jeg gikk realfag så vet ikke selv hvilke andre fag som finnes, kanskje noen lette/greie fag jeg kan ta som privatist? Er det noe å anbefale? Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/604176-hva-m%C3%A5-gj%C3%B8res-for-%C3%A5-komme-inn-p%C3%A5-hardt-studium/#findComment-10033535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #10 Del Skrevet 21. november 2011 Men det er noe jeg lurer på: er det sånn at man får 30 studiepoeng = 1 konkurransepoeng for hvert semester man tar på en sånn studie. Hvis jeg f.eks. går på dette studiet jeg går nå i 3 semestre før jeg prøver å komme inn på medisin, får jeg da 1 1/2 konkurransepoeng? Det er vel ingen grense på hvor mange slike poeng man kan få, altså en maksgrense? Jo, det er en grense. Du får 1 poeng for 30-59 studiepoeng, og 2 poeng for 60+. Du får altså aldri mer enn 2 poeng og det går ikke an å få halve poeng. Disse poengene er forøvrig i samme kvote som folkehøyskole (2 poeng for 1 år) og militærtjeneste (2 poeng for fullført tjeneste), slik at man aldri kan få mer enn 2 poeng totalt uansett hva slags kombinasjon man har av disse tingene. 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/604176-hva-m%C3%A5-gj%C3%B8res-for-%C3%A5-komme-inn-p%C3%A5-hardt-studium/#findComment-10033707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #11 Del Skrevet 21. november 2011 Jo, det er en grense. Du får 1 poeng for 30-59 studiepoeng, og 2 poeng for 60+. Du får altså aldri mer enn 2 poeng og det går ikke an å få halve poeng. Disse poengene er forøvrig i samme kvote som folkehøyskole (2 poeng for 1 år) og militærtjeneste (2 poeng for fullført tjeneste), slik at man aldri kan få mer enn 2 poeng totalt uansett hva slags kombinasjon man har av disse tingene. Nei, det jeg mente var slik: hvis man har 60 poeng etter ett år = 2 poeng. Etter to år har man 120 poeng totalt = 4 poeng. Sånn må det jo være? Det er jo planlagte studiepoeng på alle studier? Halve poeng for man ikke, skjønte det. Hvis man f.eks. går en femårig master(noe kompisen min gjør) er det jo planlagt 300 studiepoeng i løpet av hele studiet som dermed gir 300/10 = 30 poeng hvert semester. Altså gir 300 poeng da 10 konkurransepoeng. Sånn må det jo være, eller? Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/604176-hva-m%C3%A5-gj%C3%B8res-for-%C3%A5-komme-inn-p%C3%A5-hardt-studium/#findComment-10034393 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #12 Del Skrevet 21. november 2011 Sånn må det jo være? Det er jo planlagte studiepoeng på alle studier? Halve poeng for man ikke, skjønte det. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan jeg kunne skrevet det noe tydeligere. Nei, det er ikke slik. Det absolutt meste du kan få er 2 konkurransepoeng. Dette får du for 60+ studiepoeng. For 30-59 studiepoeng får du 1 konkurransepoeng. Det er ikke slik at X studiepoeng tilsvarer Y konkurransepoeng, slik du ser ut til å tro. 2 poeng er altså det meste du kan få. Det er ikke mulig å få mer enn 2 poeng for høyere utdanning. Du kan ikke få mer enn 2 konkurransepoeng, uansett om du tar tre trilliarder studipoeng. 2 poeng er alt du kan få. 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/604176-hva-m%C3%A5-gj%C3%B8res-for-%C3%A5-komme-inn-p%C3%A5-hardt-studium/#findComment-10034560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #13 Del Skrevet 21. november 2011 Første bud når man skal igang med å forbedre karakterer for å komme inn på medisin: LES REGLENE PÅ SAMORDNAOPPTAK.NO! Ordentlig! Beklager at jeg roper, men det er viktig! Les alt som står der, og vær obs på hvilke regler som gjelder. Det er, som en annen AB har nevnt over, ikke noen vits i å studere i mer enn 1 år for å få mer enn 2 tilleggspoeng (for 2 tilleggspoeng er maksimalt uansett), og det er selvfølgelig heller ikke noe poeng å gjennomføre førstegangstjeneste, gå på folkehøgskole OG studere i ett år for å prøve å få flere poeng (for man får fortsatt ikke mer enn 2 poeng, for ett av disse årene). Jeg kjenner flere som har gått i denne fellen og som ikke har fått 100 % oversikt over hva de egentlig driver med, og det koster både tid og penger... Hvilke karakterer det lønner seg å ta opp, kommer veldig an på deg og ditt vitnemål. Hvis du har noen karakterer som er 4 eller mindre, er disse selvsagt lure å ta opp fordi man da har sjanse for å ta spranget fra 4 til 5 eller 6, altså potensielt opp to trinn på karakterskalaen. Tar man opp en femmer kan man jo uansett ikke komme høyere enn til 6. Men: hvis du virkelig har jobbet og slitt for å klare å få 4 i et fag, så kan det være at du har mer talent i et fag du har fått 5 i og derfor også vil klare å forbedre 5-faget lettere? Videre har du kanskje noen "enkle" fag som du mener du lett kan gå fra 5 til 6 i? Hadde jeg vært i den posisjonen at jeg måtte tatt opp karakterer for å komme inn på medisin, så hadde jeg definitivt tatt eksamen i matematikk 1T for å rette opp den sure, og totalt unødvendige, femmeren jeg fikk der. Det hadde jeg knapt trengt å forberede meg til engang, fordi matematikk 1T er så grunnleggende for all den matematikken jeg har lært senere (R1 og R2). Det samme gjelder andre enkle førsteklassefag, gjerne med lave timetall; feks. geografi. Videre kan du jo se litt på hvilke interesser du har. Selv synes jeg historie, religion osv. er veldig enkle fag, men jeg interesser meg heller ikke noe særlig for dem! Jeg hadde absolutt foretrukket å lese til fysikkeksamen enn til historie, og dermed ville det kanskje vært like lurt å ta de i utgangspunktet noe vanskeligere og mer arbeidskrevende fysikkfagene i stedet for enklere fellesfag. 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/604176-hva-m%C3%A5-gj%C3%B8res-for-%C3%A5-komme-inn-p%C3%A5-hardt-studium/#findComment-10035251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå