Gå til innhold

Lån om jeg tar 1 års ulønnet permisjon fra jobben?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei=)

Jeg ønsker å slutte imin nåværende jobb, som er 100% fast, for å jobbe som vikar med "løse vakter" i drømmeyrket mitt. Selvfølgelig ønsker jeg fast jobb i dette yrket, men det blir nok ikke aktuellt på noen år hvertfall da det er få stillinger.

Jeg og samboeren min ønsker etterhvert å kjøpe leilighet og jeg lurer på om dette er mulig om jeg slutter i den faste jobben min? Han tjener ca 400 000. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å si opp, men lurer på om vi kan få mer lån om jeg i første omgang bare tar et års ulønnet permisjon fra den jobben jeg har nå? Altså om banken da regner det som at jeg har sikker inntekt siden jeg har denne jobben å gå tilbake til?

Håper noen kan hjelpe meg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta lån før du går ut i permisjon/slutter og ikke si et pip til banken om planene dine eller vent til du får fast jobb i drømmeyrket ditt.

• Liker 1
Skrevet

Det kommer vel også litt an på hvor høyt lån dere ønsker?

Skrevet

Det er heller ikke alle arbeidsplasser som gir permisjon til folk som vil jobbe andre steder. ;)

Jeg vet at her jeg jobber, får man ikke permisjon for å prøve seg i ny jobb, man må søke om permisjon og det er ikke noe du har krav på. Det å gi deg permisjon, vil gjøre det vanskeligere for arbeidsplassen din, fordi de da ikke kan ansette en fast person i din stilling men kun kan ansette en vikar, dette er en veldig egoistisk forventning fra din side.

Skrevet

Takk for svar=)

Jeg har vært inne på tanken om å ta lån før jeg sier opp, men da må vi bestemme oss ganske raskt, og jeg hadde heller ikke vært trygg på at jeg tjente nok på vikarlivet før jeg har prøvd det en stund.

Er klar over at ikke alle gir permisjon, men tanken var dersom dette er et alternativ. Har også tenkt en del på dette om at det blir lettere for arbeidslassen å ansette en ny, om jeg sier opp fordi de da kan tilby en fast stilling. Men om det hadde hadde hjulpet meg å få lån om jeg bare tok permisjon så hadde jeg nok vært så egosistisk at jeg hadde hvertfall vurdert det likevell.

Størrelsen på lånet ville blitt ca 1,8 mill. Vi har heller ikke egenkapital, men trolig en kausjonist som kunne kausjonert for egenkapitalsdelen, selv om jeg ikke syns dette hadde vært en god løsning. Vil helst slippe å belaste noen med å være kausjonist. Har også hørt at husbanken kan være en mulighet:)

Men finnes det noen løsninger som gjør at kjæresten min får lånet siden han har fast inntekt, men at vi likevell eier like mye og betaler like mye?

Skrevet

Når samboeren din kun tjener 400.000 i året så får ikke han et lån på 1,8 mill alene. For å få et lån på 1,8 mill så må man ha minst 600.000 i årlig inntekt. I tillegg kommer jo det med egenkapital, og i dette tilfellet så må dere jo ha minst 180.000 i egenkapital.

Det å si opp jobben sin, skaffe seg og samboeren 1,8 mill i gjeld, ha null sparepenger og å satse på 100% belåning av bolig høre ut som en ekstremt dårlig idé.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...