AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #1 Skrevet 10. november 2011 Er det bare jeg som overreagerer? Ja, jeg hadde utviklingssamtale midt på dagen, og jeg så en vikar i barnehagen sitte og strikke mens barna lekte rundt. Er dette lov? Vikaren så veldig ung ut, ikke mer enn 21-22. Det var andre ansatte tilstede, som satt med hver sin unge på fanget (noen hadde to)
Leanne Skrevet 10. november 2011 #2 Skrevet 10. november 2011 Det er vel ingen lover mot det, men er jo ikke til å anbefalle Var det en helt ny vikar? Når man får inn vikarer i barnehagen (som faktisk ikke er så lett) så må man gå litt varsomt frem i forhold til veiledning og råd. En vikar er en vikar, og man kan ikke forvente det samme av de som av det øvrige personalet. En vikar må få veiledning på det meste, alle rutinene etc.. Kanskje de valgte å overse strikkingen i dag, og heller gi tilbake melding på dette i morgen... Det er forøvrig ikke alltid sånn at de voksne må ha barn på fanget heller, jeg sitter ofte ved bordet og lager plakater, kroner etc.. da sitter det ofte barn rundt og følger med.. Kanksje vikaren strikket noe til barnehagen?!
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #3 Skrevet 10. november 2011 Gjør du aldri på noe hjemme, så lenge du har ansvaret for barna? Jeg vil si at så lenge personen klarer å holde et øye med barna, har barna godt av å leke alene litt også. Barn må ikke læres opp til å bli aktivisert 100 % av tiden, for da lærer de ikke å tenke ut leker selv. Vil derfor si at jeg ikke hadde reagert på noe slikt, så lenge personen kunne gripe inn med en gang det eventuelt skjedde noe. 12
fruBeist Skrevet 10. november 2011 #4 Skrevet 10. november 2011 Jeg ser for meg at jeg skulle hatt tid til å sitte og stikke midt i arbeidstida i barnehagen :skratte: Om jeg hadde dratt fram strikketøyet første dagen min som tilkallingsvikar, så hadde det neppe gitt noe godt inntrykk, eller lyst til å bruke meg videre. 2
Commodore64 Skrevet 10. november 2011 #5 Skrevet 10. november 2011 Gjør du aldri på noe hjemme, så lenge du har ansvaret for barna? Jeg vil si at så lenge personen klarer å holde et øye med barna, har barna godt av å leke alene litt også. Barn må ikke læres opp til å bli aktivisert 100 % av tiden, for da lærer de ikke å tenke ut leker selv. Vil derfor si at jeg ikke hadde reagert på noe slikt, så lenge personen kunne gripe inn med en gang det eventuelt skjedde noe. Det er stor forskjell på å være hjemme med egne barn og jobbe med barn! Det holder ikke å holde et øye med barna og gripe inn hvis noe skjer når man jobber i bhg! Hadde det vært i en av barnehagene jeg jobber i hadde jeg sagt at hvis hun vil strikke så må hun ta med noen barn og gi dem pinner og garn og lære de å strikke. Når man jobber i bhg så er man der for å være sammen med barna. 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #6 Skrevet 10. november 2011 Det er stor forskjell på å være hjemme med egne barn og jobbe med barn! Det holder ikke å holde et øye med barna og gripe inn hvis noe skjer når man jobber i bhg! Hadde det vært i en av barnehagene jeg jobber i hadde jeg sagt at hvis hun vil strikke så må hun ta med noen barn og gi dem pinner og garn og lære de å strikke. Når man jobber i bhg så er man der for å være sammen med barna. Og jeg sier igjen, at barn har ikke vondt av å måtte leke litt på egenhånd, selv i barnehagen. De har rett og slett godt av å aktivisere seg selv litt. Jeg snakker ikke om hele tiden, men en liten stund har de ikke vondt av. 7
Minttu Skrevet 10. november 2011 #7 Skrevet 10. november 2011 Og jeg sier igjen, at barn har ikke vondt av å måtte leke litt på egenhånd, selv i barnehagen. De har rett og slett godt av å aktivisere seg selv litt. Jeg snakker ikke om hele tiden, men en liten stund har de ikke vondt av. Men du, det er forskjell på å sitte og være litt tilbake og observere barna, og å bare sitte der og gjøre noe helt annet og kanskje ikke få med seg det som skjer og ikke få med seg at noe negativt skjer. Og det er hvert fall ikke bra å sitte der og strikke og være i sin egen verden, når foreldre kommer inn i garderoben/avdelingen!! Hva slags inntrykk tror du de får?? Så klart skal barn leke på egenhånd, og finne på leker selv, uten voksne. Det har de jo så klart bare godt av. Man må ikke som ansatt sitte på gulvet og leke med barna hele tiden, man kan gjøre andre ting og man kan være litt utenfor liksom. Jeg har jobba i bhg i to år, jeg satt selvfølgelig ikke ofte å lekte med dem. Jeg observerte, passet på at alt gikk bra, lot barna komme til meg om de ville leke osv.. Ja. 3
Gjest Villanda Skrevet 10. november 2011 #8 Skrevet 10. november 2011 Jeg ser for meg at jeg skulle hatt tid til å sitte og stikke midt i arbeidstida i barnehagen :skratte: Om jeg hadde dratt fram strikketøyet første dagen min som tilkallingsvikar, så hadde det neppe gitt noe godt inntrykk, eller lyst til å bruke meg videre. Det lurer jeg også på... Når i all verden skal man ha tid til å strikke?! Hadde det vært en tilkallingsvikar hos oss, så hadde hun blitt tilsnakket, og det er usannsynelig at vi hadde ringt etter henne igjen. Det er greit at barna skal få leke alene, men det er jo tusen andre praktiske ting som må gjøres, og som vikarer fint kan hjelpe til med. Det er som noen andre i tråden sa, man kan ikke forvente like mye av en tillkalt vikar som av annet personell. Men jeg forventer at de viser engasjement for jobben, og at de spør om det er noe de kan hjelpe til med. 3
Gjest Solsmil Skrevet 10. november 2011 #9 Skrevet 10. november 2011 Men du, det er forskjell på å sitte og være litt tilbake og observere barna, og å bare sitte der og gjøre noe helt annet og kanskje ikke få med seg det som skjer og ikke få med seg at noe negativt skjer. Og det er hvert fall ikke bra å sitte der og strikke og være i sin egen verden, når foreldre kommer inn i garderoben/avdelingen!! Hva slags inntrykk tror du de får?? Så klart skal barn leke på egenhånd, og finne på leker selv, uten voksne. Det har de jo så klart bare godt av. Man må ikke som ansatt sitte på gulvet og leke med barna hele tiden, man kan gjøre andre ting og man kan være litt utenfor liksom. Jeg har jobba i bhg i to år, jeg satt selvfølgelig ikke ofte å lekte med dem. Jeg observerte, passet på at alt gikk bra, lot barna komme til meg om de ville leke osv.. Ja. Altså, de fleste som har strikket litt klarer da virkelig å observere barna samtidig som de strikker. Strikinga går av seg selv. Jeg mener ikke at hun burde ha strikket, konstanterer bare et faktum. For øvrig så synes jeg det høres litt rart ut. Jobber man i en barnehage har man en veldig aktiv jobb, noe som innebærer at man ikke har tid til å sitte så mye på ræva og sose med andre ting. Og jeg vet ikke om mange jobber der folk har tid til å gjøre andre ting, som strikking, i arbeidstiden - og ihvertfall da ikke når man jobber i en barnehage. Strikke er noe man gjører når man har fri, IKKE når man er på jobb og skal gjøre andre ting.
Commodore64 Skrevet 10. november 2011 #10 Skrevet 10. november 2011 Og jeg sier igjen, at barn har ikke vondt av å måtte leke litt på egenhånd, selv i barnehagen. De har rett og slett godt av å aktivisere seg selv litt. Jeg snakker ikke om hele tiden, men en liten stund har de ikke vondt av. Selvfølgelig har de ikke de fleste barn vondt av det. Men det kan de gjøre når de ansatte observerer eller er sammen med andre barn. Å sitte å strikke er ikke å observere. Jeg er enig i at barn har godt av å aktivisere seg selv litt, men det er veldig skjelden at alle barna på en avdeling aktiviserer seg selv i meningsfull lek samtidlig! Det har jeg ennå tilgode å oppleve. Hvis man har lyst å sitte for seg selv å strikke når man er på jobb kan man jobbe i en resepsjon eller lignende, men hvertfall ikke i en barnehage. Jeg mener ikke at denne vikaren er malplassert, men hun trenger hvertfall en arbeidsintruks og litt veiledning. Synes det er veldig rart at brukeren over her har jobba i bhg i to år, jeg satt selvfølgelig ikke ofte å lekte med dem Hadde det vært på min arbeidsplass hadde noen tatt seg en prat med deg om pedagogikk og holdninger til barn og det å jobbe i barnehage! Håper det ikke er mange barnehageansatte rundt omkring med slike holdninger...
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2011 #11 Skrevet 10. november 2011 Jeg er pedagogisk leder på en småbarnsbase og strikking i arbeidstiden hadde ikke blitt tolerert. Å holde på med mobilen er heller ikke lov, like lite som snusleppe og musikk på øret... Ja, noen assistenter finner på mye rart. Men det er kun unge mennesker som har kommet på min arbeidsplass med slike (u)vaner. En advarsel og problemet er løst. 2
absinthia Skrevet 10. november 2011 #12 Skrevet 10. november 2011 (endret) Jeg synes ikke du er rar som reagerer. Si gjerne i fra til pedleder e.l. at du har observert dette og fortell hvilket inntrykk det ga. De fleste barnehager jeg har vært borte i har regler på at de voksne skal være mer opptatt av barna enn av andre aktiviteter som ikke hører med til jobben. - Strikking kan man gjøre i matpausen! Endret 10. november 2011 av absinthia 1
Minttu Skrevet 10. november 2011 #13 Skrevet 10. november 2011 Altså, de fleste som har strikket litt klarer da virkelig å observere barna samtidig som de strikker. Strikinga går av seg selv. Jeg mener ikke at hun burde ha strikket, konstanterer bare et faktum. Jeg vet at det kan gå av seg selv, og folk kan være flinke og holde styr på andre ting også. Men tror du alle foreldre tenker på det? Jeg hadde ikke gjort det.
fruBeist Skrevet 10. november 2011 #14 Skrevet 10. november 2011 Det lurer jeg også på... Når i all verden skal man ha tid til å strikke?! Hadde det vært en tilkallingsvikar hos oss, så hadde hun blitt tilsnakket, og det er usannsynelig at vi hadde ringt etter henne igjen. Det er greit at barna skal få leke alene, men det er jo tusen andre praktiske ting som må gjøres, og som vikarer fint kan hjelpe til med. Det er som noen andre i tråden sa, man kan ikke forvente like mye av en tillkalt vikar som av annet personell. Men jeg forventer at de viser engasjement for jobben, og at de spør om det er noe de kan hjelpe til med. Bare et lite eksempel fra arbeidsdagen på min avdeling i dag. Oppvasken etter frokosten måtte vente til etter lunch. Plutselig sto vi der med 4 bæsjebleier samtidig, før seinvakta hadde kommet på jobb. Jeg skulle egentlig hatt en times planleggingstid i løpet av dagen i dag, noe det heller ikke ble tid til. Dette er desverre ikke unntaksdagene, heller regelen. Bare tanken på at jeg (eller en av de andre voksne) skulle finne på å sette seg ned med et strikketøy blir helt 2
SummerJoy Skrevet 10. november 2011 #15 Skrevet 10. november 2011 Kanskje det var en student ute i praksis, og som var der bare for å observere?
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #16 Skrevet 10. november 2011 Eller kanskje hun hadde pause, men ikke gadd å ta den sittende på en pinnestol på kjøkkenet helt alene. 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #17 Skrevet 10. november 2011 Jeg jobber på en småbarnsavdeling, og det hender at jeg sitter på avdelingen deler av pausen min. Dette synes ped.leder er helt greit, og jeg sier alltid ifra hvilket tidspunkt pausen min er over. Hovedsaklig hender det at jeg er på avdelingen når det allikevel er soving på gang, for da er det stille og rolig på avdelingen, og det er få våkne barn. Og jeg skal ærlig innrømme at en gang da jeg hadde pause og satt på avdelingen mens det var soving på gang, så tok jeg fram hekletøyet mitt og holdt på med det de siste 10 min. av pausen min. Da var det ikke noe problem for noen, for vi var 3 voksne(inkludert meg) på ett våkent barn. (Og jeg fikk dessuten vært med å diskutert leke-innkjøp) Men når det er sagt så hadde jeg aldri hverken hatt tid til å hekle/strikke iløpet av en dag utenom pausen, og jeg hadde aldri funnet på å kunne gjort det heller. Men som en person her sa, det kan hende det var noe som ble lagd til avdelingen. Har selv tenkt mye på at det hadde vært morsomt å strikke noen dukkeklær til avdelingen, men dette kommer jeg i så fall til å gjøre på min egen fritid. 1
SummerJoy Skrevet 10. november 2011 #18 Skrevet 10. november 2011 Vil derfor si at jeg ikke hadde reagert på noe slikt, så lenge personen kunne gripe inn med en gang det eventuelt skjedde noe. Litt skummelt at det ligger strikkepinner og slenger der det er barn tilstede egentlig. 1
Commodore64 Skrevet 10. november 2011 #19 Skrevet 10. november 2011 Kanskje det var en student ute i praksis, og som var der bare for å observere? Da burde hun lagt bort strikketøyet og brukt hele sin oppmerksomhet på å observere. Synes dere dette er greit i andre yrkesgrupper som sykepleiere, leger, lærere, vernepleiere f.eks? Jeg skjønner ikke hvorfor man skal sitte å strikke når men er der for å jobbe/studere/observere?? Det er da vel ikke snakk om strikkeavhengighet? 1
SummerJoy Skrevet 10. november 2011 #20 Skrevet 10. november 2011 Da burde hun lagt bort strikketøyet og brukt hele sin oppmerksomhet på å observere. Synes dere dette er greit i andre yrkesgrupper som sykepleiere, leger, lærere, vernepleiere f.eks? Jeg skjønner ikke hvorfor man skal sitte å strikke når men er der for å jobbe/studere/observere?? Det er da vel ikke snakk om strikkeavhengighet? Er enig med deg jeg.. Men jeg tenker at det kanskje var en forklaring iallefall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå