Gå til innhold

Skifte olje og tennplugger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag da jeg starta bilen min (peugot 307,noen år gml)så kom det ekkel røyk ut og den juksa litt før den blei varm. Litt rar motorlyd også. Ikke jevn,god surring, men litt mer hakkete enn den pleier. Det gikk greit etter å ha kjørt litt.

Jeg har ikke peiling, men magefølelsen min sier at det kanskje trengs nye tennplugger og ny olje? En god stund siden begge deler blei skiftet.

Noen bilgærne her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke bilgæærn jeg heller, men tenker at tennpluggene har gjort jobben sin når bilen har startet... eller?

Var det kuldegrader? Sjekke frostvæska.

Lite drivstoff? Kondens på tanken?

Skrevet

Det var nok et par minus i natt, men ikke når jeg startet. Ja, skal sjekke frostvæska.

I det hele tatt, sjekke en del ting nå før vinteren kommer er sikkert lurt.

Men jeg likte ikke den røyken som kom ut bak. :fnise:

Skrevet

Uaktuellt å sende den på verksted?

Skrevet

Nei, har en avtale neste uke, men jeg bare lurer på hva det kan være.

Skrevet

tennplugger slutter ikke og jobbe selv om bilen starter nei, det er diselmotorer som arbeider litt på den måten.

bensin:det sprøytes bensin og luft inn i sylynderen, stempelet presser det sammen og pluggen avgir en gnist som anntenner dette, eksplosjonen driver stemmpelet ned osv osv

disel: luft og disel inn i sylynderen, stemmpelet presser dette sammen og pga trykket vil dette eksplodere og drive stemmpelet ned igjen.

diselmotorere bruker også glødeplugger som forhondsvarmer kammeret for og fremskynne eksplosjonen ved kald motor, men når motoren er godt i gang vil glødepluggene ikke lengre være på.

fusking kan bety kondens, spes om du hadde lite bensin på den. har vel liten tru på at det er pluggene som plutselig har tatt kvelden, men det kan jo skje. prøv kondensfjærner først, kjør bilen en lang tur så den blir ordentlig varm (min 5 mil) og fyll tanken full så trur jeg det blir bra jeg.

Skrevet

Kondensfjerner må man IKKE brukes på biler med moderne innsprøytning. Det kan ødelegge komponenter i innsprøytninga.

Hvor lenge siden du har bytta olje og filter da? Skal gjøres senest hver 12mnd/15000km..

Skrevet

"Moderne innsprøyting?" - kremt, har jeg det? (2002 modell- Peugot 307)

Brukte kondensfjerner i hele fjor vinter hvertfall.

Ellers skal jeg skifte olje og filter neste uke, det er nok et godt råd. For lenge siden sist! Og fylle på med frostvæske.

Jeg kjører heller ikke så lange turer, må vel ta meg en langtur snart.

Takk for svar, forresten! Dere er greie.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...