Gå til innhold

Er det en sykdom at det lett blir leamus i leggene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er noe galt med nervene eller musklene når det blir leamus eller smårykninger i musklene, for eksempel etter en lang spasertur. Det skjer litt oftere nå jeg ikke har trent på en stund. Jeg har ikke trent så veldig mye, men er i normalt god form og ganske sprek, og kunne egentlig tenkt meg å trene mer. Slik det er nå så er det på en måte som at leggene ikke er helt normale.

Det kan også komme smårykninger i andre muskler, for eksempel hånden eller øyenbrynet, men jeg vet ikke helt om det har noen grunn til å være slik. Jeg føler meg litt stressa og rastløs nå det er slik, på en måte at det ikke skjer så mye.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leamus (fasikulasjoner) er ikke en sykdom i seg selv, men det kan være symptom på en sykdom.

Skrevet

Jeg var i ganske dårlig form og tror jeg må ha fått overbelastning eller ha vært i for lite fysisk aktivitet, slik at jeg ikke var noe særlig sterk i leggene, også er det som at leggene ikke er helt det samme som før.

Eller det er som at det er et behov for å trene endel, noe jeg egentlig ikke er så veldig interessert i. Kan leggmusklene på en måte ha blitt dårligere enn for to år siden, eller når jeg var litt yngre, og at jeg må trene masse for å få normal musklatur igjen?

Skrevet

Magnesium hjalp på meg. Om det hjelper deg er en annen sak, men ikke farlig og prøve.

Skrevet

Jeg har vært til lege og tatt blodprøve, og fysioterapeut og snakket om det, men da hadde jeg selvfølgelig ikke leamus-symptomer. Begge sa at det ikke var noe galt, og at alt var bra og at trening kunne hjelpe, samt å ikke sitte i ro for lenge for eksempel. Det er som at det smånapper litt i musklene, men det er ikke noe mer, men i leggene kan det krible endel. Men det er ikke bestandig jeg er interessert i å trene, så da blir det leamus hvis jeg går veldig langt uten å ha trent en stund for eksempel.

Skrevet

Man skal ikke spise magnesium uten å ha målt det hos legen først, det kan være farlig.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg har leamus under øyet 5-6 timer i strekk minst tre dager i uken, legen sa at "sånn er det bare" grrrr :tristbla:

Skrevet

Man skal ikke spise magnesium uten å ha målt det hos legen først, det kan være farlig.

Herstår det at for høyt inntak av magnesium er sjelden siden nyrene skiller ut overskuddet.

Men klart, alltid best å sjekke først. Men jeg har fått beskjed fra lege om å bare ta magnesium og da var det ikke snakk om å sjekke nivået først.

Skrevet

Stress kan gi leamus og andre nevrologiske symptomer. Men det skal ALLTID sjekkes av lege.

Skrevet

Men er det vanlig at leggene blir bedre med trening på trenings-senter, og endel sykling for eksempel?

Jeg har ikke noe arbeiderjobb, og det blir heller lite aktivitet, men leggene er litt på styr av og til, og det er småplagsomt.

Skrevet

Snakket med en lege om det,han sa at sink kunne hjelpe. Jeg spiser også b-vitamin og syns jeg har blitt bedre.

Jeg hadde for mye magnesium, ogseter visst noe vi ikke tåler å ha for mye av.

Skrevet

Pass på at du får i deg nok kalsium! Kalsium og magnesium samarbeider, og mangler du det ene så klarer ikke kroppen å utnytte seg av det andre. Har jobbet på helsekost i over tre år nå, men sink mot sitring i beina har jeg aaaldri hørt noe om! B-vitaminer hjelp for øvrig meg i et par år da jeg slet med leggkramper, for det virker avslappende på muskulaturen (litt på samme måte som magnesium) :)

Skrevet

Hva med leamus i hodet? Noen som har opplevd det?

Skrevet

Ja takk for tipsene.

Jeg har vel slått meg til ro med at jeg ikke er den typisk mest avlappede personen, og egentlig liker endel mer fysisk aktivitet enn det jeg har. Godt å komme seg på trening av og til. Tror ikke det er noe galt med meg :)

Skrevet

Hva med leamus i hodet? Noen som har opplevd det?

Har hatt leamus i øyenbrynet. Tror det kommer av lite bevegelse i musklene, og at det blir for statisk. Det er veldig mange muskler i ansiktet, og lite variasjon i en dataskjerm.

Kan vel ikke ha leamus inni hodet :skratte:

Skrevet

Har hatt leamus i øyenbrynet. Tror det kommer av lite bevegelse i musklene, og at det blir for statisk. Det er veldig mange muskler i ansiktet, og lite variasjon i en dataskjerm.

Kan vel ikke ha leamus inni hodet :skratte:

Det heter migrene...

Skrevet

Det heter migrene...

Det kan jeg også få, hvis jeg blir blendet av sterkt lys f.eks. Noe med øynene som skjer. Det setter seg liksom et par timer.

Ikke noe galt i det heller egentlig. Men det kan vel bli fremsilt i VG som en folkeplage da..

Skrevet

Jeg tenkte å komme med en oppdatering om føttene mine. Jeg har nå fått trent endel, og det har blitt bedre. Føler meg helt fin. Mengdetrening som spaserturer og sykling, kombinert med tåhev som er en enkel øvelse, gjør susen :)

Av en eller annen grunn har det vært slik at jeg gang på gang tror det er noe galt, men så er det bare å komme seg ut og være i fysisk aktivitet.

Skrevet

Ja, jeg har hatt leamus i hodet, tinningen, anus, rygg, nakke, lår, legg, tær osv... Og jo, sink er det eneste som har dokumentert virkning mot leamus sa legen min.

Skrevet

Jeg hadde alltid leamus før!!

Fysioen min spurte om jeg drakk mye Farris! Det gjorde jeg..

Så etter å ha slutta med Farris gikk det ikke lange tida før det ble borte:)

Nå har jeg kanskje leamus i øyelokket en gang i måneden, kontra leamus i hele kroppen flere ganger om dagen;))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...