Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har hatt innføring i sosialantropologi? Jeg har eksamen neste fredag og svetter litt.. Har det som et enkeltemne.

Noen beroligende ord kanskje, eller noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare husk; alt henger sammen med alt. :danse:

Skal dere ha hjemmeeksamen?

Skrevet

Ja, jeg har eksamen i det, går bachelor.

Har du sett på tidligere eksamensoppgaver og prøvd å løse disse? Har du kontroll på begrepene, og hvem som skriver hvilke artikler og hva de handler om? :)

Skrevet

Jeg har vanlig eksamen, ikke hjemme...

Begrepene har jeg kontroll på, og antropologene og tekstene deres også. Men jeg sliter veldig med dette med å trekke inn empiriske eksempler på alt mulig!

Hittil har jeg skrevet en begrepsliste og sammendrag av Thomas Hylland Eriksens Små steder - Store problemer (som er oppslags/hovedbok) og sammendrag av forelesningene. Også har jeg lest på dette. I tillegg har jeg alltid tatt notater når jeg har lest tekstene og monografien jeg valgte (Gypsys in Madrid) og Weiners Trobrianderbok. Har begynt på repitisjonsoppgaver fra forelesninger (som jeg ikke visste var lagt ut) og tidligere gitte eksamensoppgaver i dag, og det var da jeg møtte veggen...

Skrevet

Jeg forstår jo spørsmålene, og vet som oftes hva de spør etter, men klarer ikke nødvendigvis å formulere meg og ja, dette med empiriske eksempler da. Tror jeg har litt vanskelig med å linke begrep/spørsmål til situasjon, selvom jeg kanskje kan definisjonene og forstår kjernen i de fleste tekstene

Skrevet

Ser du går på samme studiested som meg :) (jeg er tidligere anonym)

Hvorfor møtte du veggen? Høres ut som at du har veldig mye inne. Hylland Eriksens bok skal man bruke for begrepene som man sammen med artiklene (som etnografi) bruker på kortsvarsoppgavene. Se på undervisningsplanen hva som er pensum på hva, f.eks er jo slektskap og ekteskap Weiner og EP's Nuer. Endring er Sharp (knallbra artikkel, digger den) og Archetti. Det er det beste tipset jeg kan gi om å koble artikler (etnografi) til temaene. Pugg på disse! Så når eksamensoppgaven spør etter si kaste, så vet du at du kan bruke HE's definisjoner og Berreman og Lewis som etnografi.

Langsvar skal du i hovedsak bruke monografi på, altså Gypsies in Madrid. Den ser ut til å handle om kjønn og identitet(skapning) såvidt jeg ser fra tittelen, hva mer på pensum hander om kjønn og identitet? Hva kan du trekke inn her? Langsvar er tilpasset monografiene, så du uansett skal få noe å skrive om på en av de to valgfrie oppgavene, det er bare om å gjøre å velge riktig :)

Det aller viktigste er å ikke bare gjengi pensum, men å også diskutere med deg selv og vise at du kan bruke stoffet litt kreativt. Ren gjengivelse gir en D, C hvis du er heldig :)

Si ifra om du lurer på mer, kan gjerne hjelpe mer over PM :)

Skrevet

Begynner å skjønne poenget ditt. Har også skrevet en liste over hvilke artikkeler som tilhører hvilket tema (altså: Sosial person - Goffmann, Slektskap - E-P, Økonomi - Bohannan etc etc)

Men f. eks så har vi en tekst av Whitaker om relativisme. Og en tidligere gitt eksamensoppgave som lyder som følger: Redegjør for relativismens betydning for antropologi og antropologisk feltarbeid.

Oppgaven i seg selv er jo grei nok den. Eller "Definer begrepene kulturrelativisme og etnosentrisme". Igjen grei, men skjønner ikke hvordan jeg skal legge inn eksempler fra pensum her? Føler da jeg bare siler av meg info om hva begrepet er, men klarer ikke knytte det opp til samfunnene.

Får ikke sendt personlig melding til anonyme brukere ser det ut som...?

Skrevet

Eksempel på svar til etnosentrisme delen av spørsmålet om definisjon av begrepet kulturrelativisme og etnosentrimse (med empirisk eksempel)

Etnosentrisme går ut på at man hever sin egen kultur over den som analyseres/forskes på, fordi man ser den observerte kulturen etter eget ståsted. En etnosentrist vil heletiden ha tanker om at det riktige og rasjonelle er det man selv gjør.

Evans-Pritchard skrver at det er klart at hekseri, som han skriver om under sitt ohold hos Azande, ikke eksisterer, men at det for dem er det rasjonelt fordi det inngår i en del av deres kosmologi.

Her beveger han seg på et mellomstadie mellom det kulturrelativistiske, det at han aksepterer at i den besøkte kulturen er det rasjonelt og en del av deres kosmologi, og det etnosentriske, der han avskriver muligheten for hekseriets eksistens.

Selvfølgelig kanskje ikke helt så kronglete formulert (?), men som du sikkert skjønner er det jo litt kaos i hodet og vanskelig for å uttrykke seg når man holder på med eksamenslesing. Spørsmålet mitt her er vel om det er slik jeg skal skrive inn eksempler og om dette er godt nok for å vise til noe?

Skrevet

Jeg har skrevet en PM til deg nå :)

Jeg skjønner godt det er vanskelig å forumlere seg, det er noe som kommer etterhvert. EP er et godt eksempel på at man har egne tanker som heller mot etnosentrisme i feltarbeid, men han er også flink på å prøve å forstå Azandene og kan derfor også kalles kulturrelativist. Jeg ville heller brukt Sharp som eksempel på etnosentrisme og kulturrelativisme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...