AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #1 Skrevet 10. november 2011 Skjønner ikke hvorfor man ikke kan skifte piercing etter å nettopp ha tatt. Jeg fikk en dobb, men vil bytte til en annen dobb. i nesa. Hva er greia her, så lenge det er sterilt. Den står jo ikke open i mer enn etpar sekund? :S
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #2 Skrevet 10. november 2011 Vel først av alt kan jeg fortelle deg at det er ingenting sterilt med å bytte en nesepiercing. Det er ikke aseptisk engang. Rent, kanskje, men egentlig ikke det heller. Jada, jada, småpirk, men det har stort betydning for infeksjonsforebygging. Når du penetrerer hud(uansett hvor denne huden er) så sendes en reaksjon rundt i blodet og blodplatene begynner å klebre seg sammen for å forhinde blødning. Samtidig dannes det innen kort tid en barriere som hindrer bakterier fra å trenge inn i kroppen gjennom den nye inngangsporten. Når du fjerner piercingen, lager du hull i denne hinna som ikke er spesielt sterk fordi den ikke har grodd skikkelig og åpner dermed muligheten for at bakterier trenger inn i kroppen via piercinghullet. Samtidig trekker du bakterier fra nesa UT igjennom hullet, så uansett hvor mye du vasker og renser er det ikke bakteriefritt på noen som helst måte. Men, tilbake til det konkrete spørsmålet ditt. Det er vel ingen som fysisk hindrer deg fra å bytte er det vel? Ergo betyr det at du KAN bytte piercing med en gang, det er bare ikke anbefalt fordi det kan føre med seg mange ulemper. 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #3 Skrevet 10. november 2011 Vel først av alt kan jeg fortelle deg at det er ingenting sterilt med å bytte en nesepiercing. Det er ikke aseptisk engang. Rent, kanskje, men egentlig ikke det heller. Jada, jada, småpirk, men det har stort betydning for infeksjonsforebygging. Når du penetrerer hud(uansett hvor denne huden er) så sendes en reaksjon rundt i blodet og blodplatene begynner å klebre seg sammen for å forhinde blødning. Samtidig dannes det innen kort tid en barriere som hindrer bakterier fra å trenge inn i kroppen gjennom den nye inngangsporten. Når du fjerner piercingen, lager du hull i denne hinna som ikke er spesielt sterk fordi den ikke har grodd skikkelig og åpner dermed muligheten for at bakterier trenger inn i kroppen via piercinghullet. Samtidig trekker du bakterier fra nesa UT igjennom hullet, så uansett hvor mye du vasker og renser er det ikke bakteriefritt på noen som helst måte. Men, tilbake til det konkrete spørsmålet ditt. Det er vel ingen som fysisk hindrer deg fra å bytte er det vel? Ergo betyr det at du KAN bytte piercing med en gang, det er bare ikke anbefalt fordi det kan føre med seg mange ulemper. Men det er jo "noe" sterilt om jeg dypper den i sprit og saltvannsløysing. Den blir jo helt grisete piercingen jeg har uansett, så jeg skjønner den ikke altså.. Forsto det du skrev her, men poenget mitt er at den jeg har i nå blir ekstremt skitten. Går ute i skitten luft, kommer borti, blod osvosv. Men den "hinna"..blir det nye bakterier da påenmåte når jeg setter i ny, som nesa må takle på nytt? Skjønner at man ikke bør gjøre det, men det ble seende ganske dumt ut med den jeg har nå. Den jeg bytter til er veldig fint å rense med, og mye bedre.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #4 Skrevet 10. november 2011 Altså, når man lirker og styrer på er noe. Hva med om man bare drar den lett ut og tar inn ny, blir da denne "hinna" brutt? Kan informere om at jeg tok for bare et par timer siden, og tenkte å gjøre det ikveld eller imårgen. Tidligst mulig da eller i dette tilfellet?
Minya Skrevet 11. november 2011 #5 Skrevet 11. november 2011 (endret) Du bør vente minst tre uker før du går tilbake til piercingstudioet og ber om å få bytte den der. Det er uhyre vanskelig å bytte piercing i nesa selv, når den er så ny. Bruk saltvannsløsning på q-tip til å rense utsiden og innsiden med, pell deg gjerne i nesa med q-tip'en også, så lenge du har saltvannsløsning på den. Men for all del, ikke prøv å bytt den selv. Det ender bare med mye blod, tårer, hoven nese og ødelagt nesepiercing. Sprit eller andre rensemidler annet enn saltvann skal du aldri bruke på piercinger, bare så det er sagt. Endret 11. november 2011 av Minya
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #6 Skrevet 22. november 2011 Du bør vente minst tre uker før du går tilbake til piercingstudioet og ber om å få bytte den der. Det er uhyre vanskelig å bytte piercing i nesa selv, når den er så ny. Bruk saltvannsløsning på q-tip til å rense utsiden og innsiden med, pell deg gjerne i nesa med q-tip'en også, så lenge du har saltvannsløsning på den. Men for all del, ikke prøv å bytt den selv. Det ender bare med mye blod, tårer, hoven nese og ødelagt nesepiercing. Sprit eller andre rensemidler annet enn saltvann skal du aldri bruke på piercinger, bare så det er sagt. Nå har jeg ventet 2 uker snart (har tenkt å gå tilbake på torsdag). Har renset flere ganger for dag, og hevelsen er NESTEN borte. Den nye ringen jeg har kjøpt vil få plass. Jeg klarer ikke å bytte selv nei Det er litt hovent, men hevelsen har gått betydelig ned og er nesten borte. Slik at ny ring vil få plass, men det er vanskelig selv for en dreven person å få den på, av tideligere erfaringer. Vil jeg rive veldig mye i hullet da?
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #7 Skrevet 22. november 2011 Du har vel tatt hos proff piercer? Med nål og sånn, ikke pistol? Har de ikke gitt deg noe informasjon. Nesepiercing har veldig lang grotid siden det er i brusk, og noen anbefaler faktisk å vente i såpass lenge som 6 måneder før du skifter. Og minimum 6 UKER! Du må ihvertfall gå til pierceren og få de til å gjøre det om du skal gjøre det så tidlig.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #8 Skrevet 22. november 2011 Du har vel tatt hos proff piercer? Med nål og sånn, ikke pistol? Har de ikke gitt deg noe informasjon. Nesepiercing har veldig lang grotid siden det er i brusk, og noen anbefaler faktisk å vente i såpass lenge som 6 måneder før du skifter. Og minimum 6 UKER! Du må ihvertfall gå til pierceren og få de til å gjøre det om du skal gjøre det så tidlig. Har tatt hos den mest proffe man kan finne her. Med nål ja. Har aldri fått et så rent og fint piercinghull som dette. Må dra et stykke for å gjøre det, så jeg forhører meg litt her. De sa at jeg muligens kunne skifte når hevelsen var borte?
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #9 Skrevet 22. november 2011 Har tatt hos den mest proffe man kan finne her. Med nål ja. Har aldri fått et så rent og fint piercinghull som dette. Må dra et stykke for å gjøre det, så jeg forhører meg litt her. De sa at jeg muligens kunne skifte når hevelsen var borte? Det er bra Hvilket studio (av ren nysgjerrighet, hehe)? Du KAN gjøre det, men det er jo ikke sikkert med tanke på at det er langt fra grodd og ikke veldig hygienisk. Så hvis du bare skal skifte fordi du ikke liker smykket så ville jeg ha venta litt Så er du sikker på at det ikke blir infeksjon og du får en stygg piercing. Ihvertfall når hullet er bra! Skal faktisk skifte piercing imorgen selv, septum, altfor tidlig. Fikk plutselig innkallelse til MR, så må ha plastsmykke den dagen. Kjenner jeg gruer meg allerede. Har en tendens til å svime av i sånne situasjoner Jeg har heldigvis piercingsjappa rett utenfor døra, så stikker bare dit.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #10 Skrevet 22. november 2011 Det er bra Hvilket studio (av ren nysgjerrighet, hehe)? Du KAN gjøre det, men det er jo ikke sikkert med tanke på at det er langt fra grodd og ikke veldig hygienisk. Så hvis du bare skal skifte fordi du ikke liker smykket så ville jeg ha venta litt Så er du sikker på at det ikke blir infeksjon og du får en stygg piercing. Ihvertfall når hullet er bra! Skal faktisk skifte piercing imorgen selv, septum, altfor tidlig. Fikk plutselig innkallelse til MR, så må ha plastsmykke den dagen. Kjenner jeg gruer meg allerede. Har en tendens til å svime av i sånne situasjoner Jeg har heldigvis piercingsjappa rett utenfor døra, så stikker bare dit. Nei, den stanga jeg har i nå er ganske vanskelig å rense i tillegg. Men jeg var helt nøtt å ha den i pga at hevelsen var så innmari stor med det samme. Får se hvordan det går. Når tok du septum?
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #11 Skrevet 22. november 2011 Ah, skjønner. Er det sånn snurrestang eller har du fått rett stang? Det ordner seg nok uansett Det er det som er litt kjipt med bytte tidlig, det er så jævlig å gjøre det selv. Du klarer det sikkert selv, bare du sitter ned og har godt lys og speil. Tok den for tre uker sida, så det går vel bra. Bare jeg som er pysete!
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #12 Skrevet 23. november 2011 Ah, skjønner. Er det sånn snurrestang eller har du fått rett stang? Det ordner seg nok uansett Det er det som er litt kjipt med bytte tidlig, det er så jævlig å gjøre det selv. Du klarer det sikkert selv, bare du sitter ned og har godt lys og speil. Tok den for tre uker sida, så det går vel bra. Bare jeg som er pysete! Ja, snurrestang, men den er umulig å rense inne i nesen. Da drar jeg altfor mye i hullet. Det legger seg så mye drittmaterie som jeg ikke får bort. Ja, har hørt at hinna blir brutt når man drar ut piercingen. Den som man må bygge opp. Så det som skjer da er nok at det blir noe betent og hovent, men det går over. Men det skal vi vell klare? Heller det enn å ta nytt hull senere. Vil gjerne høre hvordan det gikk Jeg skal gjøre det der jeg tok piercingen da det kreves en knipetang.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #13 Skrevet 23. november 2011 Ja, snurrestang, men den er umulig å rense inne i nesen. Da drar jeg altfor mye i hullet. Det legger seg så mye drittmaterie som jeg ikke får bort. Ja, har hørt at hinna blir brutt når man drar ut piercingen. Den som man må bygge opp. Så det som skjer da er nok at det blir noe betent og hovent, men det går over. Men det skal vi vell klare? Heller det enn å ta nytt hull senere. Vil gjerne høre hvordan det gikk Jeg skal gjøre det der jeg tok piercingen da det kreves en knipetang. Edit: vanlig stang Ikke ring, som jeg skal bytte til nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå