AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #1 Skrevet 10. november 2011 Jeg skrev ett innlegg her tidligere om sønnen til samboeren min, så kom fikk jeg tipset om at det kanskje kunne være Autisme. Men så finner jeg ikke så veldig mye på nettet om det, så lurte på om noen av dere vet noe om dette? Forskjellige symptomer etc.
^me^ Skrevet 10. november 2011 #2 Skrevet 10. november 2011 (endret) http://lmgtfy.com/?q=autisme http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/autisme-symptomer-og-tegn-11726.html Endret 10. november 2011 av ^me^
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2011 #3 Skrevet 12. november 2011 Jeg skrev ett innlegg her tidligere om sønnen til samboeren min, så kom fikk jeg tipset om at det kanskje kunne være Autisme. Men så finner jeg ikke så veldig mye på nettet om det, så lurte på om noen av dere vet noe om dette? Forskjellige symptomer etc. Har erfaring og kan fortelle mye om det å være foreldre til et barn som dette. men før jeg begynner er det greit å vite alder på barnet. Vil anta det er mellom siden 3 og 9 år ?
Gjest Emma Skrevet 13. november 2011 #4 Skrevet 13. november 2011 Barnet er 13 i følge den andre tråden.
kissmequick Skrevet 13. november 2011 #5 Skrevet 13. november 2011 Ofte problemer med øyekontakt og mellommennesklige relasjoner, tar ofte regler og instrukser svært bokstavelig og kan ha problemer med beskjeder med flere deler. Men alle autister er forskjellige, og alle mennesker har faktisk noen få autistiske trekk til en viss grad. Etter å ha lest den andre tråden må jeg bare si at jeg absolutt ikke kan skjønne at ingen har kontaktet BUP enda...
Gjest mann Skrevet 13. november 2011 #6 Skrevet 13. november 2011 Har erfaring og kan fortelle mye om det å være foreldre til et barn som dette. men før jeg begynner er det greit å vite alder på barnet. Vil anta det er mellom siden 3 og 9 år ? Hei. Er meg som spurte om alder på barnet. 13 år, det er da gått lang tid og det burde nok vært satt inn tiltak før. Når det gjelder mennesker med autisme er de like forskjellige som andre mennesker. Men generellt er de mer rigide og vil kontrollere situasjonen eller hele tiværelsen til alle rundt seg. De er søker ha stabiltet med de samme rutiner og avtaler. Dette kan trenes noe bort da en avbryter planen den dagen og sier en må gjøre noe annet. Det kan bli noe støy ut av det men det er bare jobbing som må til.Noen blir også sinte når en bryter deres rutiner. Videre er mange lett kontaktsøkende og dette er noe ne må være oppmerskon på da ikke alle mennsesker de kontakter skjønner situasjonen.Noen har ogs fobier for helt naturlige ting som dyr,trapper,høyde, forskejllige klær,egentlig alt mulig. Andre normalfungerende ungdommer kan utnytte dette med autister, få de til å gjøre ting de ikke burde. Autister har sine særemner ofte som de er utrolig flinke på.Eksempel er filmen "Raimman". Noen har tall, ander navn, datoer. De husker vanligvis detaljer av hendelser som andre glemmer. De har vanligvis en psykisk utviklingshemning, ikke alltid så stor men dette er stekt varierende. Regner med den er liten her siden dere ikke har gjort noen tiltak som foreldre. Skolen burde da også ha gjort noe. Enkelt fortalt er forskjellen på autisme og asberger utviklingshemningen. Asberger har ikke denne men ellers mye like trekk.Som rykninger i kroppen og kroppsdeler. Noen nedsatt motorikk,eller andre små avik i bevegelser i kropp og ansikt. Ungdommen trenger henvisnig fra lege, skolelege eller annen spesialist til habiliteringstjenesten. Barne og ungdomshabiteringen ligger vanligsvis på et sykehus og de utfører tester og setter diagnose. En diagnse er viktig for hjelpetiltak,spesialundervisning skole, slik er det bare. Vi har fått god hjelp hos habiliteringstjenesten som som har skrevet søknader til kommunen om hjelpetiltak som bestillerkontoret i kommunen har ansvar for å formidle videre til rette instans. Noen har nevnt BUP her, de kan kun bidra med hjelpetiltak noe som er noe annet enn en utredning hos habilteringstjeneste. Så ikke gi dere på å få en utredning hos habiliteringstjenesten (God erfaring). Har mange erfaringer men må stoppe innlegget en gang. Men mennsesker med autsime klarer mye med litt tilrettelegging.
Gjest Miapia Skrevet 13. november 2011 #7 Skrevet 13. november 2011 Jeg har en gutt med høytfungerende autisme, og jeg syns det er vanskelig å se sønnens vanskeligheter i beskrivelsene av autisme. De er på en måte så standardiserte, det handler alltid om at barnet feks snurrer på bilhjulet istedetfor å kjøre med bilen. Virkeligheten er litt mer nyansert enn som så.. Feks er min gutt tilsynelatende kjempesosial på skolen, han leker alltid med noen. Og hvis ikke hans beste venner er der, finner han alltid noen andre. Det lærerne ikke ser er at han gjør det fordi han er så redd for å ikke høre at det ringer inn, ikke huske at de skal møte opp et annet sted etc. Videre leker han ganske normalt med leker, men mer ensformig og uten den veldig store rolleleken. Ja, hvertfall, det er vanskelig å lese en beskrivelse av autisme å se at det passer akkurat inn på sitt barn. Oftere tror jeg man får kontakt med andre foreldre, og da ser at barna faktisk høres ganske like ut.. Når det er sagt, så er det kanskje mer aktuelt å lese om asperger enn autisme, hvis det gjelder et eldre barn. Høytfungerende autisme og asperger syndrom er ganske like diagnoser, mens autisme i seg ofte er en diagnose de "tyngre tilfellene" får..
Gjest Miapia Skrevet 13. november 2011 #8 Skrevet 13. november 2011 Nå har jeg skummet gjennom den andre tråden, og jeg vil anta at barnet har en mild grad av autisme ja. Det er veldig vanlig å ha litt annerledes interesser, som å leke i dusjen etc. Andre 13-åringer syns ikke en sprayflaske er så gøy Videre er det vanlig at barna er umodne, og at man lett kan tro det er foreldrene som gjør noe galt. Feks å ikke kunne smøre brød selv, ikke ordne gymtøy selv, ikke skifte på sengen etc. Nettopp fordi det er så utrolig vanskelig å motivere disse barna og siden de gjerne har endel andre utfordringer, så skipper man det som ikke er så viktig. For å skifte på senga selv er overhodet ikke viktig, sammenlignet med å slutte å bæsje på seg. Det som derimot er en helt enorm feil her, er jo at mammaen og pappaen ikke ber om henvisning til bup. DET er helt ufattelig!! Det kan da ikke finnes noen som helst tvil om at noe er alvorlig annerledes med den gutten...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå