Gå til innhold

Omplasseringshund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe en omplasseringshund. Hun er fire år, og vant med andre hunder. Tidligere eier høres snill ut, men hun har hatt en eier før det også. Det er snakk om en tibetansk spaniel. Jeg kjenner rasen godt fra før, men har ikke eid en selv.

Hun har vært alene i 8 timer hver dag. Jeg synes dette høres litt mye ut, og tenker da på om hun er godt nok sosialisert med mennesker. Hun har da vært sammen med en annen hund.

Hvilke utfordringer er det viktig å kjenne til med tanke på en omplasseringshund? Hva tenker dere om denne hunden? Hvordan reagerer en tibetansk spaniel på å bytte hjem to ganger i løpet av 4 år? Det er jo egentlig en veldig sosial hund. Redd hun skal sørge, også over å bli skilt fra den andre hunden.

Hva tror dere? Hvordan bør jeg gå frem med denne hunden? Har alltid hatt hunder fra valpestadiet, aldri en omplasseringshund, og jeg har nok hørt for mange skrekkhistorier om omplasseringshunder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er klart at det kan bli veldig tongt for hunden og bytte mange eiere, den kan føle at den bare blir gitt videre fordi folkene ikke er glad i den lengre.

Hunden kommer nokk til og sørge en liten stund.

Men hunden trenger tid til og venne seg til huset/leiligheten.

Hvis du bestemmer deg for og ta den så la den gå rundt i huse/leiligheten og se og snuse rundt sett deg gjerne ned på golve å la hunden komme til deg og ikke omvendt, den kan være veldig stesset av flyttingen og alt som er nytt.

Lykke til :)

Skrevet

Hun har vært alene i 8 timer hver dag. Jeg synes dette høres litt mye ut, og tenker da på om hun er godt nok sosialisert med mennesker. Hun har da vært sammen med en annen hund.

Min er alene hjemme 9 timer de dagene jeg jobber, ikke noe mindre sosialisert av den grunn!

Skrevet

Overtok en omplasseringshund som har hatt 2 forskjellige eiere tidligere.

Han er iallefall en engel på alle måter, gjør ikke noe galt, hører etter og gjør som jeg sier. Veldig glad i kos og elsker mennesker. Han jager katter men går bra sammen med andre hunder.

For en del år siden overtok jeg en annen gammel hund, det gikk også kjempefint, det eneste var at han var så gammel (11 år), at det ikke nyttet å lære ham noe nytt. Han kunne sitt og nei og det var det.

Bare positive opplevelser begge gangene, ingen spesielle utfordringer.

Tror det skal bra å bytte hjem 2 ganger på 4 år jeg.

Skrevet

Tusen takk for svar!:)

Andre som har fått omplasseringshund her?

Lurer også litt på hvordan dere gjorde det med kontrakt og sånn? Jeg bør vel skrive en kontrakt sånn at han ikke kommer og henter henne om han plutselig angrer?

Lurer også på hvor lenge jeg bør vente før jeg introduserer henne for andre hunder? (svigers har hund). Hvor lenge bør jeg vente før jeg lar henne være litt alene?

TS

Skrevet

Jeg har ikke hatt kontrakt på omplasseringshundene mine ihvertfall.

Men om du vil ha det, så er det bare å skrive en vel. Kan bruke en standard kontrakt med redigert innhold eller lage en egen med tilpasset innhold.

Hunden er 4 år og vant til andre hunder, at den har vært hjemme alene i 8 timer hver dag trenger ikke å bety at den er lite sosialisert i forhold til omgang med mennesker. Dette burde du forhøre deg om. La den bli trygg på deg først kanskje? Da vil den føle seg trygg også i nye situasjoner.

Tenker jeg da.

Gjest badeand1
Skrevet

Min er alene hjemme 9 timer de dagene jeg jobber, ikke noe mindre sosialisert av den grunn!

Må den gå å holde seg i mange timer før den får gå ut?

herregud.

• Liker 2
Skrevet

Takker igjen! :)

Det er vel mest jeg som kanskje bekymrer meg så mye og tenker for mye på alt som går galt. Tenker at uten kontrakt kan jo hunden godt være stjålet for alt jeg vet. Har tenkt litt mer på hva jeg bør spørre om, og da tenker jeg på:

-eventuell stamtavle

-eventuelle papirer fra NKK

-chipmerkingskode om hun har det

-vaksinasjonsattest

-eventuell sykdomshistorie

-hvilket hundefor hun har brukt

-om hun er vant med bur

-og andre lyter og vaner

Tror dere jeg har med det meste, eller er det annet jeg bør passe på å få med meg også?

Skrevet (endret)

Må den gå å holde seg i mange timer før den får gå ut?

herregud.

Han har aldri hatt noe problemer med det og vært husrein siden omtrent dag en.. Hvis jeg har fri sover jeg jo fort 10-12 timer, han sover med meg da..

Endret av Gjest
Skrevet

Jeg synes det er veldig vanskelig å skulle forutsi hvordan akkurat denne hunden er og vil reagere. Hunder er enkeltindivider og kan reagere veldig forskjellig, også innenfor samme rase. Du får basere avgjørelsen din på din oppfatning av hunden og tidligere eier.

Det er klart at det kan bli veldig tongt for hunden og bytte mange eiere, den kan føle at den bare blir gitt videre fordi folkene ikke er glad i den lengre.

En hund tenker nok ikke på den måten.

• Liker 2
Gjest badeand1
Skrevet

Jeg synes det er veldig vanskelig å skulle forutsi hvordan akkurat denne hunden er og vil reagere. Hunder er enkeltindivider og kan reagere veldig forskjellig, også innenfor samme rase. Du får basere avgjørelsen din på din oppfatning av hunden og tidligere eier.

En hund tenker nok ikke på den måten.

Nei, men det er ikke bra for en hund å bytte mange eiere.

Skrevet

Jeg kan bare snakke fra egen erfaring, men den er i alle fall positiv:

Jeg har en omplasseringshund som hadde to eiere før jeg fikk den som treåring. Det er ikke en tibetansk spaniel, men en annen rase som er skikkelig sosial. Hunden godtok glatt nye eiere og er superglad i menneskeflokken sin. Jo flere jo bedre ;)

Min erfaring med hunder som er vant til å være alene hjemme en hel dag er slett ikke at den er mindre glad i folk av den grunn.

Siden jeg har en jobbsituasjon som tillater at hunden er med er den ikke lenger hjemme alene hele dagen, men det går fint å reise fra den en hel kveld hvis jeg er bedt bort.

Hunden min har forresten skikkelig selskapsblære. Den kan gjerne sove hele natten og halve dagen i helgene før den ønsker å gå på do.

• Liker 2
Skrevet

Nei, men det er ikke bra for en hund å bytte mange eiere.

At det ikke er ideelt for en hund å bytte eiere ofte er jeg enig i, men noen hunder kan lett skifte eier noen ganger i løpet av livet uten å bli særlig preget av det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe en omplasseringshund. Hun er fire år, og vant med andre hunder. Tidligere eier høres snill ut, men hun har hatt en eier før det også. Det er snakk om en tibetansk spaniel. Jeg kjenner rasen godt fra før, men har ikke eid en selv.

Hvilke utfordringer er det viktig å kjenne til med tanke på en omplasseringshund? Hva tenker dere om denne hunden? Hvordan reagerer en tibetansk spaniel på å bytte hjem to ganger i løpet av 4 år? Det er jo egentlig en veldig sosial hund. Redd hun skal sørge, også over å bli skilt fra den andre hunden.

Hva tror dere? Hvordan bør jeg gå frem med denne hunden? Har alltid hatt hunder fra valpestadiet, aldri en omplasseringshund, og jeg har nok hørt for mange skrekkhistorier om omplasseringshunder.

Behandle hunden som om den skulle vært valp til å begynne med. Ta det veldig rolig den første uka, og ikke forvent noe særlig av den de første ukene. Ikke utsett den for mye nytt, la den venne seg til sitt nye miljø i fred og ro. Ta den med på tur i skogen, der det ikke er så mye å forholde seg til. Ikke ha mye besøk de første ukene, hunden har nok med å tilpasse seg dere, om den ikke skal forholde seg til mange andre også.

Å få et nytt hjem betyr jo en total omskiftning i miljø og nye mennesker å forholde seg til, så det tar tid før hunden ER trygg, selv om den ser ut til å være det. Det tar ca 3 mnd for en hund å omstille seg sånn sett.

Du kan fint begynne å trene den før den tid, men vær obs på at den trenger tid til alt det nye, og at det den er kjent med er forsvunnet.

Skrevet

Behandle hunden som om den skulle vært valp til å begynne med. Ta det veldig rolig den første uka, og ikke forvent noe særlig av den de første ukene. Ikke utsett den for mye nytt, la den venne seg til sitt nye miljø i fred og ro. Ta den med på tur i skogen, der det ikke er så mye å forholde seg til. Ikke ha mye besøk de første ukene, hunden har nok med å tilpasse seg dere, om den ikke skal forholde seg til mange andre også.

Å få et nytt hjem betyr jo en total omskiftning i miljø og nye mennesker å forholde seg til, så det tar tid før hunden ER trygg, selv om den ser ut til å være det. Det tar ca 3 mnd for en hund å omstille seg sånn sett.

Du kan fint begynne å trene den før den tid, men vær obs på at den trenger tid til alt det nye, og at det den er kjent med er forsvunnet.

Tusen takk for veldig godt og utfyllende svar! :)

Skrevet

Vi har en hittehund, men det blir jo hvertfall litt av samme greia. Han har vært hos oss i 6 måneder og har funnet seg veldig godt til rette. Vi var veldig nøye med at han i begynnelsen rett og slett fikk valpebehandling. Jeg hadde ferie da, så var sammen med han konstant i to uker. Skjermet han fra andre mennesker enn oss i husholdningen. Koste, lekte og gikk masse turer på litt øde steder. De første kveldene hadde han litt problemer med å finne roen, men det hjalp at jeg bare satt på gulvet uten å gjøre noe ut av meg. Etterhvert skjønte han at det var trygt å legge seg til rette. Han viste veldige tegn til separasjonsangst i begynnelsen, men dette løste vi ved å gradvis la han være mer alene(sammen med hunden vi hadde fra før). Den første uka hvor vi begynte denne type trening så var det f. eks. nok at han måtte være igjen inne mens jeg hentet klesvasken ute. Neste dag kunne jeg gå og kjøpe en kaffe.. Nå i høst har jeg jobbet fulltid, men fordi vi har forskjellige arbeidstid så er hundene kun "alene" maks. 6 timer om dagen.

Når det gjelder utstyrslista så burde du sjekke om det er noen spesielle typer leker hun liker. Etter mye prøving/feiling så fant vi ut at det eneste hunden vår liker er kosedyr. Får han kosedyr så roer han seg veldig.

Det å bytte flokk er ikke det beste for hunden, men jeg har tro på at man kan gjøre det så smertefritt som mulig om man bruker mye energi på overgangen. Ville for eksempel ikke overtatt en hund og så reist rett på jobb i 8 timer påfølgende dag. Når man har skapt et bånd og en viss trygghet så er saken en annen selvsagt.

Skrevet

Ville bare fortelle at det hittil har gått veldig fint!

Det virket som hun sørget litt de to første dagene. Da var det nesten som hun leita litt, og hun hverken spiste eller drakk noe særlig. Jeg ble veldig bekymret!

Men den tredje dagen begynte hun å spise, og virket generelt gladere. Så henne ikke logre i det hele tatt omtrent de to første dagene, og hun virket veldig usikker. Holdt ørene litt bakover, og var veldig "på" i øynene.

Virket generelt som en understimulert hund, og ble lett stresset.

Nå har hun begynt å finne roen, og blir veldig glad når hun skal på tur. Logrer ofte, og er glad når vi står opp om morgenen.

Jeg valgte å skrive kontrakt, og det er jeg glad for i ettertid. Fikk nemlig ingen papirer, hverken veterinærattest, stamtavle, reg.papirer, seng/teppe/utstyr eller noe.

Takk til alle dere som har gitt meg gode svar! :)

TS

Skrevet

Ville bare fortelle at det hittil har gått veldig fint!

Det virket som hun sørget litt de to første dagene. Da var det nesten som hun leita litt, og hun hverken spiste eller drakk noe særlig. Jeg ble veldig bekymret!

Men den tredje dagen begynte hun å spise, og virket generelt gladere. Så henne ikke logre i det hele tatt omtrent de to første dagene, og hun virket veldig usikker. Holdt ørene litt bakover, og var veldig "på" i øynene.

Virket generelt som en understimulert hund, og ble lett stresset.

Nå har hun begynt å finne roen, og blir veldig glad når hun skal på tur. Logrer ofte, og er glad når vi står opp om morgenen.

Jeg valgte å skrive kontrakt, og det er jeg glad for i ettertid. Fikk nemlig ingen papirer, hverken veterinærattest, stamtavle, reg.papirer, seng/teppe/utstyr eller noe.

Takk til alle dere som har gitt meg gode svar! :)

TS

Bruk tiden det trenger til at dere begge blir kjent med hverandre. Ikke stress, så kommer det til gå helt supert:-)

Siden du ikke fikk noe papirer på henne, ville jeg tatt turen innom dyrlegen å sjekket om hun er chippet, og eventuelt hvilken eier som er registrert. DET kan være at hun er stjålet eller noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...