Gå til innhold

Stort problem med huseier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Usikker på hvor jeg skulle legge denne.

Har havnet i en veldig kinkig situasjon.. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Greia er at jeg flyttet inn i en ny leilighet for ca to måneder siden. Da jeg skulle få tilbake depositumet fra gamleleiligheten, bestemte den gamle husverten å sette seg på bakbeina og holde tilbake hele depositumet. Jeg flyttet fra den leiligheten bare to uker ut i oppsigelsestiden, dette hadde vi muntlig avtale om at var greit, men så bestemte han seg for å bryte den.

Da måtte jeg plutselig få tak i pengene annet steds fra. Den nye husverten min var på dette tidspunktet utenlands, og jeg fikk derfor ikke informert henne om forsinkelsen i innbetalingen.

Samtidig ble det rot i utbetalingene mine fra nav, og jeg fikk heller ikke betalt husleien før en uke etter frist.

Jeg fikk sjefen på jobben der jeg jobber (attføringsbedrift) til å betale depositumet for meg, og gav han kontonummeret.

Så ringte søsteren til sjefen for å høre hvor det ble av husleien. Hun nevnte samtidig at depositum var "ok", noe jeg på det tidspunkt tolket som at depositumet var inne på konto.

Da huseieren min kom hjem fra ferie, gikk jeg på besøk til henne for å forklare igjen hva som hadde skjedd med husleien. Hun nevnte da også depositumet, og at det var i orden. Jeg tolket igjen som at hun mente depositumet var inne på konto, at alt var i orden.

Så fikk jeg plutselig en telefon fra henne i dag. Hun hadde fått en telefon fra banken, fordi det ikke var kommet inn noe depositum! De hadde prøvd å ringe henne lenge, men hun var jo utenlands en god stund.

Hun mener så at jeg har ført henne bak lyset, og forsøkt å unngå å betale depositum. Jeg fikk henne til slutt til å fortelle hva banken hadde sagt til henne, og fant ut utifra det at sjefen min måtte ha unnlatt å betale av en eller annen grunn.

Hun mente at jeg visste om at det ikke var kommet inn noen penger, og ville ikke høre da jeg prøvde å forklare at jeg har fått inntrykk av at pengene var der ved to anledninger, fra to forskjellige mennesker. Hun er ganske gammel, og sier bare "dette er mer enn det jeg kan forstå" når jeg prøver å forklare henne at jeg ikke prøver å lure henne.

Hun beskyldte meg gjentatte ganger for å unngå å fortelle henne at pengene ikke var der, jeg prøvde forgjeves å forklare at jeg trodde sjefen min hadde satt de inn på konto og at alt var ok. Det trodde jo hun også, helt fram til hun fikk telefon fra banken i dag! Hvordan skulle jeg kunne vite det, uten å ha fått beskjed om det?

For å gjøre en lang historie litt kortere, så endte det med at jeg begynte å gråte, og hun fortsatte å beskylde meg for å lure henne. Hun sier at jeg prøver å utnytte henne fordi hun er gammel, noe som er så fjernt i fra sannheten at jeg blir helt kvalm.

I tillegg dro hun opp det at jeg var en uke for sen med den andre husleien, og også en episode hvor husleien hadde kommet fra en konto som også blir disponert av saksbehandleren min, og dermed hadde saksbehandlerens navn på seg. Alt dette mener hun er beviser på at jeg prøver å lure henne.

Da jeg endelig fikk lagt på, knakk jeg sammen på gulvet og ble sittende og gråte i en halvtime.

For å gjøre alt enda bedre, så har jeg snakket med sjefen min, og han sier at de ikke bare kan utbetale pengene til meg likevel, for da vil det gå ut over pengene jeg får fra nav. Det beste han kan tilby meg nå er en garanti, og det går ikke husverten min med på, det har jeg allerede prøvd..

Hva skal jeg gjøre?

Jeg prøver å snakke med henne, men hun bare skylder på at hun er gammel, at hun ikke forstår "noen ting" og at jeg prøver å lure henne.

Det er jo ikke det jeg gjør! Dette er en gedigen misforståelse som jeg vil prøve å få ordnet opp i, men nå føler jeg meg bare mistenkeliggjort og ekkel :tristbla:

Blir takknemlig for alle innspill.

Og jeg vet godt selv at jeg er en idiot, så det er ikke nødvendig å gni det så veldig hardt inn...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Usikker på hvor jeg skulle legge denne.

Har havnet i en veldig kinkig situasjon.. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Greia er at jeg flyttet inn i en ny leilighet for ca to måneder siden. Da jeg skulle få tilbake depositumet fra gamleleiligheten, bestemte den gamle husverten å sette seg på bakbeina og holde tilbake hele depositumet. Jeg flyttet fra den leiligheten bare to uker ut i oppsigelsestiden, dette hadde vi muntlig avtale om at var greit, men så bestemte han seg for å bryte den.

Da måtte jeg plutselig få tak i pengene annet steds fra. Den nye husverten min var på dette tidspunktet utenlands, og jeg fikk derfor ikke informert henne om forsinkelsen i innbetalingen.

Samtidig ble det rot i utbetalingene mine fra nav, og jeg fikk heller ikke betalt husleien før en uke etter frist.

Jeg fikk sjefen på jobben der jeg jobber (attføringsbedrift) til å betale depositumet for meg, og gav han kontonummeret.

Så ringte søsteren til sjefen for å høre hvor det ble av husleien. Hun nevnte samtidig at depositum var "ok", noe jeg på det tidspunkt tolket som at depositumet var inne på konto.

Da huseieren min kom hjem fra ferie, gikk jeg på besøk til henne for å forklare igjen hva som hadde skjedd med husleien. Hun nevnte da også depositumet, og at det var i orden. Jeg tolket igjen som at hun mente depositumet var inne på konto, at alt var i orden.

Så fikk jeg plutselig en telefon fra henne i dag. Hun hadde fått en telefon fra banken, fordi det ikke var kommet inn noe depositum! De hadde prøvd å ringe henne lenge, men hun var jo utenlands en god stund.

Hun mener så at jeg har ført henne bak lyset, og forsøkt å unngå å betale depositum. Jeg fikk henne til slutt til å fortelle hva banken hadde sagt til henne, og fant ut utifra det at sjefen min måtte ha unnlatt å betale av en eller annen grunn.

Hun mente at jeg visste om at det ikke var kommet inn noen penger, og ville ikke høre da jeg prøvde å forklare at jeg har fått inntrykk av at pengene var der ved to anledninger, fra to forskjellige mennesker. Hun er ganske gammel, og sier bare "dette er mer enn det jeg kan forstå" når jeg prøver å forklare henne at jeg ikke prøver å lure henne.

Hun beskyldte meg gjentatte ganger for å unngå å fortelle henne at pengene ikke var der, jeg prøvde forgjeves å forklare at jeg trodde sjefen min hadde satt de inn på konto og at alt var ok. Det trodde jo hun også, helt fram til hun fikk telefon fra banken i dag! Hvordan skulle jeg kunne vite det, uten å ha fått beskjed om det?

For å gjøre en lang historie litt kortere, så endte det med at jeg begynte å gråte, og hun fortsatte å beskylde meg for å lure henne. Hun sier at jeg prøver å utnytte henne fordi hun er gammel, noe som er så fjernt i fra sannheten at jeg blir helt kvalm.

I tillegg dro hun opp det at jeg var en uke for sen med den andre husleien, og også en episode hvor husleien hadde kommet fra en konto som også blir disponert av saksbehandleren min, og dermed hadde saksbehandlerens navn på seg. Alt dette mener hun er beviser på at jeg prøver å lure henne.

Da jeg endelig fikk lagt på, knakk jeg sammen på gulvet og ble sittende og gråte i en halvtime.

For å gjøre alt enda bedre, så har jeg snakket med sjefen min, og han sier at de ikke bare kan utbetale pengene til meg likevel, for da vil det gå ut over pengene jeg får fra nav. Det beste han kan tilby meg nå er en garanti, og det går ikke husverten min med på, det har jeg allerede prøvd..

Hva skal jeg gjøre?

Jeg prøver å snakke med henne, men hun bare skylder på at hun er gammel, at hun ikke forstår "noen ting" og at jeg prøver å lure henne.

Det er jo ikke det jeg gjør! Dette er en gedigen misforståelse som jeg vil prøve å få ordnet opp i, men nå føler jeg meg bare mistenkeliggjort og ekkel :tristbla:

Blir takknemlig for alle innspill.

Og jeg vet godt selv at jeg er en idiot, så det er ikke nødvendig å gni det så veldig hardt inn...

Han kan ikke bare sette seg på bakbena, og ei heller bryte en muntlig avtale dere hadde. Han høres ut som han er ute etter å lure til seg ekstra penger! Opprettet dere ikke en depoistumskonto i banken? Må ikke det fremlegges skikkelig bevis på hvorfor han skal holde igjen depositumet ditt?

Sjefen din burde kontaktet deg sporenstreks da han skjønte at han ikke kunne legge ut penger for deg, ikke la deg tro at det var i orden helt til du kom på å spørre ham selv.

Det hadde også blitt mindre problemer deres kommunikasjonen mellom deg og utleier/utleiers søster hadde vært klarere, men det kan tas på begges kappe. Du trodde det, og de trodde det, slikt skjer bare.

Kunne ikke hun selv forklare HVA som var i orden med depositumet, siden hun sa det var i orden?

Huseieren din er en surrete gammel dame som tydeligvis ikke greier å oppfatte tingene som skjer rundt henne. Og ikke forstår dette rotet du har havnet i. Hadde hun vært oppegående så hadde hun ikke kommet med unnskyldninger som at hun ikke forstår hva som skjer, at du prøver å lure henne, osv. Da hadde hun greid å tenke litt selv og ikke sittet der og stakkarsliggjort seg.

Du kan ta kontakt med leieboerforeningen, der får du masse mer tips og råd!

Skrevet

Han kan ikke bare sette seg på bakbena, og ei heller bryte en muntlig avtale dere hadde. Han høres ut som han er ute etter å lure til seg ekstra penger! Opprettet dere ikke en depoistumskonto i banken? Må ikke det fremlegges skikkelig bevis på hvorfor han skal holde igjen depositumet ditt?

Nei vi hadde ikke en ordentlig depositumskonto.. Så det er bare min feil, det er jeg klar over.

Sjefen din burde kontaktet deg sporenstreks da han skjønte at han ikke kunne legge ut penger for deg, ikke la deg tro at det var i orden helt til du kom på å spørre ham selv.

Det hadde også blitt mindre problemer deres kommunikasjonen mellom deg og utleier/utleiers søster hadde vært klarere, men det kan tas på begges kappe. Du trodde det, og de trodde det, slikt skjer bare.

Han var ikke klar over det selv, for regnskapet blir ordnet med av et annet firma. De hadde tatt seg god tid med å gjøre han oppmerksom på det (til de sitt forsvar så visste de ikke hva pengene skulle brukes på, og at det derfor var litt prekært), han fant ikke ut av det før jeg ba han ringe å sjekke i dag.

Kunne ikke hun selv forklare HVA som var i orden med depositumet, siden hun sa det var i orden?

Huseieren din er en surrete gammel dame som tydeligvis ikke greier å oppfatte tingene som skjer rundt henne. Og ikke forstår dette rotet du har havnet i. Hadde hun vært oppegående så hadde hun ikke kommet med unnskyldninger som at hun ikke forstår hva som skjer, at du prøver å lure henne, osv. Da hadde hun greid å tenke litt selv og ikke sittet der og stakkarsliggjort seg.

Du kan ta kontakt med leieboerforeningen, der får du masse mer tips og råd!

Hun mener nå at hun aldri har nevnt noe om depositumet i det hele tatt. Hun har jo nevnt noe, noe som jeg tydeligvis har greid å misforstå..

Og det er akkurat det som gjør meg så fortvilet, hun er umulig å snakke med og gjemmer seg bak "gammel dame"-argumentet.

Jeg får ta kontakt med leieboerforeningen ja, takk for svar. :)

Skrevet

Leieboer foreningen, og eventuellt litt jussrådgiving tror jeg.

• Liker 1
Skrevet

TS igjen.

Da jeg inngikk kontrakten med henne, skrev hun et notat i den om at hvis ikke depositum var innbetalt innen utgangen av september (jeg flyttet inn 15. sept.) skulle jeg flytte ut umiddelbart. Tenkte ikke noe mer over det da, da jeg jo hadde alle intensjoner om å betale depositumet i god til før september var over.

Er det nå mulig for huseieren å kaste meg ut på grunn av dette?

Å herregud hva skal jeg gjøre..? :tristbla:

Skrevet

TS igjen, prøvde forresten å kontakte leieboerforeningen, men siden jeg ikke er medlem får jeg ikke noe hjelp derfra. Medlemsavgiften har jeg ikke råd til å betale før om to uker, og da er det nok alt for sent uansett.

Skrevet

Hvor holder du til? Hva med jussbuss da? Det er ikke sikkert at den "klausulen" hun har tatt inn om depositumet er nok til å hive deg ut. Når har du anledning til å betale for deg da?

• Liker 1
Skrevet

Hvor holder du til? Hva med jussbuss da? Det er ikke sikkert at den "klausulen" hun har tatt inn om depositumet er nok til å hive deg ut. Når har du anledning til å betale for deg da?

Har forsøkt jussbuss og jusstorget, men de kan ikke hjelpe i min kommune.

Har nå greid å trekke en kausjonist til et depositumslån ut av ingenting. Heldigvis. Så jeg kan egentlig betale for meg "når som helst", det bare spørs om hun vil gå med på det, hun er jo helt "rystet" som hun sier.

Skrevet

ta opp lån til depositum

Skrevet

ta opp lån til depositum

Leste du tråden før du svarte, eller?

TS

Skrevet

Leste du tråden før du svarte, eller?

TS

ikke det siste. ring å spør om hun godtar det. for det vet jo ikke vi =/

Skrevet

ikke det siste. ring å spør om hun godtar det. for det vet jo ikke vi =/

Hadde du lest tråden ordentlig, så hadde du forstått at jeg spør om hun har lov til å bruke denne "klausulen" hun har lagt til i kontrakten for å kaste meg ut, nå som jeg har ordnet pengene.

Jeg spør jo ikke om hun vil godta det, hvor leste du det??

Skrevet

Hadde du lest tråden ordentlig, så hadde du forstått at jeg spør om hun har lov til å bruke denne "klausulen" hun har lagt til i kontrakten for å kaste meg ut, nå som jeg har ordnet pengene.

Jeg spør jo ikke om hun vil godta det, hvor leste du det??

ja det kan hun

Skrevet

ja det kan hun

Ikke meningen å være krass her... Men du kunne ikke tenke deg å underbygge den påstanden med noe? Hvor er det hjemlet?

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror du bør sjekke litt over og forskrifter her. Mener nemlig at det er slik at huseier ikke kan få depositumet inn på privat konto - dere må selv i banken sammen for å opprette en konto KUN til det, og den skal stå i DITT navn fordi det er DINE penger. Og DU skal ha rentene.

Regner med at husleieloven vil kunne svare deg på dette.

Lykke til!

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Trådstarter: jeg ville ikke bodd hos en surrete gammel dame som ikke holder orden på hva hun har sagt og ikke sagt. Prøv å finne et annet sted å bo snarest.

Skrevet

Oi, for et rot.

Jeg tror i hvert fall jeg ville fått ting skriftlig herfra, fra alle mulige parter, og gitt huseieren dette. Deriblant en uttalelse fra sjefen din, så hun kan se at du ikke lurer henne. Kanskje også fra din forrige huseier? ..og fra NAV.

Skrevet

Jeg tror du bør sjekke litt over og forskrifter her. Mener nemlig at det er slik at huseier ikke kan få depositumet inn på privat konto - dere må selv i banken sammen for å opprette en konto KUN til det, og den skal stå i DITT navn fordi det er DINE penger. Og DU skal ha rentene.

Regner med at husleieloven vil kunne svare deg på dette.

Lykke til!

det er sant. Er ganske sikker selv på at man er pålagt å åpne en konto sammen i banken som ikke skal åpnes før du flytter ut....

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Angående depositum:

En må selv passe på at depositumet blir satt på en såkalt depositumkonto. Dette er alt for dyrt og det er husvert som skal bekoste det. Mange husverter gjør alt de kan for å omgå dette og veldig mange leietakere blir lurt av husverten på dette punktet.

For at en depositumkonto er korrekt opprettet må begge parter i banken og signere og åpne konto i fellesskap. Alle andre varianter - som f.eks. at husvert får pengene og tar seg av dette - betyr at du risikerer å miste depositumpengene ved en uærlig husvert.

Husverter som ikke ønsker å ta kostnaden med en depositumkonto kan foreslå ex antall måneder forskuddsleie som kommer i tillegg til første leie i stedet. Da er det viktig at nøyaktig beløp for forskuddsleien (vanligvis lik oppsigelsestiden) står fastsatt i kontrakten slik at du ved oppsigelse kan gjøre opp ved å la være å betale husleie i oppsigelsestiden eller gjøre en annen avtale om hvordan forskuddsleien skal gjøres opp. I dette tilfellet får du ingen renter for forskuddsleien - jeg vil anbefale at man går for depositum i stedet siden dette er det eneste som er sikkert mot en svindlende husvert.

Endret av Blondie65
Gjest Blondie65
Skrevet
Her er forresten en prisliste - riktignok fra 2009 - men det er vel ikke noe som tyder på at det har blitt billigere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...