AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #1 Del Skrevet 10. november 2011 Er det noen bibeleksperter her? Tror det heter mosebok på norsk... aller første boken i gamle testamentet. Jeg sitter og leser til eksamen (litteraturfag) og vi har lest genesis dette semesteret. Nå skal jeg prøve å finne enten hevn eller ironi i den boken. Eneste jeg kan huske med hevn er gud som tar hevn både med syndefloden og i Sodom og Gomorra. Og at han sa ikke ta hevn når Cain drepte Abel. Noen flere? Ironi vet jeg rett og slett ikke. Var det ironi i gamle testamentet??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentle Skrevet 10. november 2011 #2 Del Skrevet 10. november 2011 Job 40,20 blir vanligvis tolket som ironi. Det er mange skriftsteder i disse kapitlene som man mener er ironisk ment. Hevn er vel det letteste å finne, det er jo det store deler av boken handler om. Søk på "hevn" i www.bibel.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 12. november 2011 #3 Del Skrevet 12. november 2011 Eneste jeg kan huske med hevn er gud som tar hevn både med syndefloden og i Sodom og Gomorra. Syndefloden var ikke hevn, men anger over å ha skapt menneskene. 1. Mosebok kapittel 6 vers 5: "Herren så at menneskenes ondskap var stor på jorden, for alt de ville og planla i sitt hjerte, var ondt, dagen lang. 6 Da angret Herren at han hadde laget mennesker på jorden, og han var full av sorg i sitt hjerte. 7 Og Herren sa: «Jeg vil utslette menneskene som jeg har skapt, fra jorden, alt fra mennesker til fe, kryp og fugler under himmelen. For jeg angrer at jeg har laget dem.» 8 Men Noah fant nåde for Herrens øyne." http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen.aspx?book=GEN&chapter=6 Ødeleggelsen av Sodomma og Gomorra var ikke hevn, men straff for ondskap. 1. Mosebok kap. 19 vers 15 "Da det grydde av dag, skyndte englene på Lot og sa: «Dra av sted! Ta med deg din kone og de to døtrene dine som er her, så du ikke blir revet bort når byen straffes!» http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen.aspx?book=GEN&chapter=19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elyssa Skrevet 13. november 2011 #4 Del Skrevet 13. november 2011 Tror ikke selve ordet 'ironi' står noe sted i 1.mosebok, hvis det var det du mente. Men det er vel noen skriftsteder som er ironisk ment. F.eks. 5.mos.32:15 og Amos.4:5. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå