Gå til innhold

Overvektig, har endret livsstil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig overvektig og har vært det hele livet. Jeg har prøvd ulike metoder for å gå ned i vekt i årevis uten å lykkes, men nå har jeg endelig funnet et kosthold som funker for meg. Jeg går jevnt og trutt ned i vekt, ca 0,5-1 kilo i uka. Det er jeg superfornøyd med, og jeg passer på at jeg får i meg de næringsstoffer jeg trenger.

Nå kjenner jeg at jeg omsider har fått motivasjon til å trene også, både for å hjelpe på vektnedgangen og for å bli i bedre form. Men jeg er sterkt avhengig av konkrete resultater for å holde motivasjonen oppe. Derfor lurer jeg på om det finnes et sted på nett der jeg kan regne ut omtrent hvor mye vekt jeg mister pr uke ved å gjøre x aktivitet i x minutter hver dag.

Jeg vet at aktivitet bygger muskler som veier mer enn fett, så det er kanskje ikke egentlig mulig å regne på dette. Men omtrentlig hadde vært kjekt å vite. Det er lettere å ta de ti minuttene ekstra trening daglig hvis jeg vet hva de utgjør for vektreduksjonen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det fins steder som f.eks. onlinefitnesslog.com, som er den eneste jeg har prøvd, den funka bra for meg. Der kan man skrive inn vekt, kalorier man spiser, timer man trener og få oversikt over hvor mye man kommer til å gå ned i uka. Heiaheia.com tror jeg er noe lignende, ellers fins det lister over hvor mye man forbrenner under forskjellige aktiviteter, som f.eks her og her.

Ellers vil jeg si at resultater kan være så mangt. Du kan få motivasjon av andre ting enn "bare" vektnedgang, som f.eks. å klare å gå opp den bakken der på 60 sekunder, klare å gå en kilometer på så så mange minutter, klare å bruke de tyngre, svarte manualene på treningssenteret, klare å svømme 25 meter på så så kort tid, klare å løpe til t-bana uten å nesten dø (sistnevnte er kjempemotivasjon for meg!)... Da får man flere grunner til å trene og det er mindre sannsynlig at man vil slutte. Og så må du love deg selv å holde på i tre måneder! Da har kroppen din vent seg til ditt nye liv, og trening blir mer og mer gøy :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må du love deg selv å holde på i tre måneder! Da har kroppen din vent seg til ditt nye liv, og trening blir mer og mer gøy :jepp:

Hva gjør man når man ikke føler det sånn? Jeg var superflink og trente 2-3 dager i uka i et halvt år. Merket fremgang på styrke og kondisjon, men helt plutselig mistet jeg all motivasjon. Var så lei av trening at jeg droppa ut på dagen og aldri gikk tilbake mer.

Det kan ha sammenheng med at jeg aldri har følt den gleden over å trene som andre snakker om, eller at det har gitt meg mer overskudd. Ja, jeg har fått bedre kondis til å gå opp bakker etc, men i daglige gjøremål har jeg vært like sliten og utmattet som ellers. Skjønner ikke det der med at trening skal være bra for humøret, tvert imot. :tristbla:

Huff, nei. Kanskje jeg skulle laget en egen tråd om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Ingen innspill, men vil bare gratulere deg med at fremgangen endelig har kommet :) Ønsker deg masse lykke til fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den enkleste måten å se direkte resultater er å finne frem målbåndet. Mål omkretsen på mage, rumpe og lår, og mål deg selv igjen om 4-5 uker.

Gratulerer med all fremgangen, jeg blir alltid imponert over folk som klarer å ta tak i livet sitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man når man ikke føler det sånn? Jeg var superflink og trente 2-3 dager i uka i et halvt år. Merket fremgang på styrke og kondisjon, men helt plutselig mistet jeg all motivasjon. Var så lei av trening at jeg droppa ut på dagen og aldri gikk tilbake mer.

(...)

Skjønner ikke det der med at trening skal være bra for humøret, tvert imot. :tristbla:

Da må man vel finne noe annet som man kan ha glede av? Trening er så uendelig mye mer enn vekter og tredemøller. Det må jo finnes en eller annen form for bevegelse som kan gi deg glede? Svømming, gå lange turer, kampsport, roing, gå på ski/skøyter, klatring, ridning, gå tur med hunden, tennis, håndball, innebandy, gå på fjellet... Hvis man ikke kan gjøre det man vil gjøre, så kan man f.eks. tenke som jeg gjør: Jeg har lyst til å ri, men knærne mine tåler ikke det enda. Da trener jeg for å styrke knærne, sånn at jeg får begynt å ri igjen. Da har jeg motivasjon for å gjøre mindre morsomme ting også, fordi konsekvensen av masse kjedelige fysioterapiøvelser er at jeg får gjøre noe gøy. Kanskje det kan være motivasjon for de som har for mye overvekt til å gjøre det de vil også? I stedet for å tenke for eksempel "det eneste jeg kan tenke meg å gjøre er å spille innebandy, men jeg klarer ikke å løpe, så det går ikke, så drit i det da", så kan man tenke "så det som skal til for at jeg kan begynne å spille innebandy er kjedelig trening, men da har jeg noe gøy som mål, og det skal jeg jammen meg greie!". Jeg vet det er lettere sagt enn gjort, men et sted må man begynne, og da hjelper det kanskje med mål og planer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...