Gjest Gjest Skrevet 10. november 2011 #1 Del Skrevet 10. november 2011 Hei. Fikk satt en b12 injeksjon i rumpa for over en mnd siden. Har fortsatt smerter/øm der sprøyta ble satt. Føles som ett enormt blåmerke, men ingen ting synes fra utsiden. Ingen klumper/kuler men ett ekstremt ømt punkt. Er såpass at jeg kjenner det hele tiden og er direkte vondt/smertefull med trening/ når musklen strammes. Har fått sånne injeksjoner i flere år og aldri kjent det etterpå, ikke mer en ett par dager i allefall.. Kan svært lite om sånt, men er det mest sannsynelig at hun har truffet feil og det vil gå over av seg selv, eller bør jeg dra til legen? Takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nuppdupp Skrevet 10. november 2011 #2 Del Skrevet 10. november 2011 hun traff nok en muskel denne gangen =/ ja, det går over, men hadde ringt helsesøter på legekontoret Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #3 Del Skrevet 10. november 2011 hun traff nok en muskel denne gangen =/ ja, det går over, men hadde ringt helsesøter på legekontoret Å treffe en muskel er jo en fordel når man setter ting intramuskulært, da... Det var vel helst noe annet de var borti denne gangen. Jeg har fått B12-injeksjoner to ganger i uka i årevis og har opplevd det samme som deg noen ganger. Vet ikke om jeg burde dratt til lege, men har nå ikke gjort det, og det har alltid gått over av seg selv etter en stund... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #4 Del Skrevet 10. november 2011 Jeg har også vært borti det, da med et annet legemiddel enn B12. Men det gikk over etterhvert, men det tok tid. Det var vondt å komme borti i lange tider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane F. Skrevet 10. november 2011 #5 Del Skrevet 10. november 2011 Foreslå at de stikker i armen neste gang. Her har de sluttet å stikke på rompa siden det er stor sjanse for å sette b12 i fettvevet istedet for muskelen. Jeg fikk også veldig vondt etter injeksjonen når de stakk der men etter at de stikker i armen har jeg knapt vondt en halv dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nuppdupp Skrevet 10. november 2011 #6 Del Skrevet 10. november 2011 (endret) Å treffe en muskel er jo en fordel når man setter ting intramuskulært, da... Det var vel helst noe annet de var borti denne gangen. Jeg har fått B12-injeksjoner to ganger i uka i årevis og har opplevd det samme som deg noen ganger. Vet ikke om jeg burde dratt til lege, men har nå ikke gjort det, og det har alltid gått over av seg selv etter en stund... traff en muskel feil da vettu :gjeiper: Endret 10. november 2011 av Nuppdupp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #7 Del Skrevet 10. november 2011 traff en muskel feil da vettu :gjeiper: Har man truffet muskelen så har man truffet muskelen. Men sjansene for å treffe fettvevet er der og da gjør det vondt lenge og man får heller ikke den virkningen man ønsker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mai-Liss Skrevet 12. november 2011 #8 Del Skrevet 12. november 2011 hun traff nok en muskel denne gangen =/ ja, det går over, men hadde ringt helsesøter på legekontoret B12 skal jo settes intramuskulært: dvs i en muskel..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linni Skrevet 12. november 2011 #9 Del Skrevet 12. november 2011 hun traff nok en muskel denne gangen =/ ja, det går over, men hadde ringt helsesøter på legekontoret Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avalon Skrevet 12. november 2011 #10 Del Skrevet 12. november 2011 Hun har nok bare truffet en nerve, det skjer. Ja det er veldig vondt, og kan være vondt i noen dager, men det går bort av seg selv. Opplevd det flere ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2013 #11 Del Skrevet 1. januar 2013 truffet nerve ja .....det har skjedd meg og det er 4 mnd siden og har veldig vondt fortsatt .....: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest v Skrevet 1. januar 2013 #12 Del Skrevet 1. januar 2013 Ser det er en gammel tråd, men svarer likevel. Smerter etter sprøytestikk kan, som noen nevner, skyldes at man har truffet en nerve osv. Det er sjeldent mye å gjøre med dette, man må ta tiden til hjelp. Men får man feber eller blir rød og varm rundt injeksjonsstedet, så bør man selvfølgelig søke lege. Det er også forskjell på de forskjellige typer B12 og hvor vondt det generelt kan gjøre å sette sprøytene. De fleste i Norge får en depotvariant av B12, enten Betolvex fra Actavis (cyanocobalamin) eller Vitamin B12 Depot fra Nycomed Pharma (hydroxocobalamin). Depotpreparatene inneholder hjelpestoffer som gjør at virkemidlet holder seg lenger i kroppen og at man slipper å måtte ta sprøyter så ofte. Oftest er dette mer økonomisk både for helsevesenet og for pasienten. Disse hjelpestoffene gjør oppløsningen mer tyktflytende, og det kan dermed bli mer smertefullt når man setter sprøytene, eventuelt kan det verke en stund etter injeksjonen. Dette varer ikke mer enn noen timer, så hvis man har vondt i uker og måneder etterpå, skyldes det nok mest sannsynlig andre forhold. Noen får B12-injeksjoner som ikke er en depotvariant (Vitamin B12, Nycomed Pharma). Denne oppløsningen er tynnere og lager sjelden smerter ved injeksjon. Ulempen er at den går mye fortere ut av kroppen og noen må dermed ha mye tettere injeksjoner. Det skal nevnes at det generelt sett ikke er særlig smertefullt å få B12-injeksjoner uansett hvilket preparat man får, men det kan skje, både avhengig av preparat og etter hvor flink den som setter sprøyten er. Retningslinjene i Norge sier at B12 skal settes intramuskulært. I andre land i Europa sier pakningsvedleggene oftest at B12 også kan settes subcutant (i underhuden). Jeg kjenner flere som gjør dette, uten problemer av noe slag. Det er rapportert om bivirkninger ved subcutane injeksjoner, men det er det også ved IM-injeksjoner. Ved å sette subcutant oppnår man en slags depot-effekt, selv uten tilsetning av hjelpestoffer, fordi man får en lengre absorpsjonstid. Skjønner godt at folk lurer når man opplever smerter, slik som TS gjorde. Hadde vært fint om man også tok seg tid til å skrive i tråden når dette gikk over, om man måtte gjøre noe spesielt, eller om det gikk over av seg selv. Så gjør man det lettere for nestemann som søker etter informasjon. Håper det har gått over for deg, TS, etter så lang tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trude.lutt Skrevet 1. januar 2013 #13 Del Skrevet 1. januar 2013 Jeg går på B12 tabl, tar en hver dag. så slipper jeg å ta sprøyter.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest v Skrevet 1. januar 2013 #14 Del Skrevet 1. januar 2013 Jeg går på B12 tabl, tar en hver dag. så slipper jeg å ta sprøyter.... Det er flere grunner til B12-mangel. Ved dårlig næringsopptak/malabsorpsjon så hjelper som regel B12-tabletter (jeg regner med at det er Triobe du tar?). Noen ganger har man så lite B12, eller har gått med mangel så lenge, at det er nødvendig med injeksjoner for å få nivåene raskt opp. Hvis man derimot har B12-mangel som skyldes antistoffer mot intrinsic factor og evt. parietalceller (pernisiøs anemi), så kan opptaket bli for dårlig med tabletter, og da er det sikrest med injeksjoner. Noen ganger kan man selvfølgelig gå over til tabletter etter å ha fått en innledende runde med injeksjoner, men siden konsekvensene av B12-mangel kan være så alvorlige, er det mange leger som ikke tar sjansen på noe annet enn injeksjoner. Mange leger mener at det ikke er nødvendig til å finne årsaken til B12-mangel, da behandlingen likevel er den samme (altså jevnlige injeksjoner resten av livet). Men nå har altså tabletter kommet på markedet, og da er det faktisk ganske viktig å finne ut av hvorfor man har B12-mangel og/eller anemi, for da kan man faktisk ha et reelt valg mellom tabletter og sprøyter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2013 #15 Del Skrevet 1. januar 2013 Det er litt kjapptenkt å si at det ikke er nødvendig å finne årsaken til B12-mangel. Hvis man finner årsaken, så slipper man å ta tabletter. Anonym poster: 38fa717078abd61716104ea0c6cdfcc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest v Skrevet 2. januar 2013 #16 Del Skrevet 2. januar 2013 Det er litt kjapptenkt å si at det ikke er nødvendig å finne årsaken til B12-mangel. Hvis man finner årsaken, så slipper man å ta tabletter. Anonym poster: 38fa717078abd61716104ea0c6cdfcc3 Hvis kroppen først har fått en skade når det gjelder opptak av B12, så går den ikke an å reparere. Derfor må man da ha ekstra tilskudd av B12 resten av livet. Slike skader kan være autoimmun sykdom, kroniske mage-tarm-problemer som hindrer opptak, fjerning av magesekk og/eller tarm. Det finnes også genetiske sykdommer som forhindrer riktig opptak av B12 på cellenivå, men disse er så sjeldne at det går jeg ikke inn på nå. Vanligvis lagres B12 i leveren slik at kroppen har et lager å ta av om inntaket synker en periode. Hvis man har fjernet tarmen der hvor B12-opptaket skjer, eller om man har ulike antistoffer mot intrinsic factor (noe vi lager i kroppen som gjør at vi kan ta opp B12), så hjelper det ikke om leveren er proppfull av B12. Det som leveren sender ut i tarmen kan jo ikke tas opp igjen i kroppen og det går rett ut via avføringen. I slike tilfeller trenger man injeksjoner, kanskje oftere enn normalt også, da det kan være for risikabelt å satse på at tabletter hjelper nok. Dessuten er B12 vannløselig og overskuddet skylles ut via urinen, så man står ikke i fare for å få for mye B12 i motsetning til D-vitamin (som nevnt i en annen tråd her). Det eneste tilfellet hvor man kan stoppe med B12-tilskudd er når mangelen skyldes for lavt inntak av B12 via kosten, dvs. man har spist for lite, man er vegetarianer osv. Ofte kan man da trenge noen sprøyter/en tablettkur for å få opp nivåene igjen. Men om ikke kosten endres etter det og man får i seg nok B12 via maten, så vil dette skje igjen og igjen. Det er som sagt så farlig å ha veldig lav B12, så det er nok derfor leger ofte holder seg til injeksjonsregimet. Bedre å gi en sprøyte for mye til noen som ikke "trenger det", enn å gi en sprøyte for lite til en som faktisk trenger det. Skjønner den tankegangen, folk døde faktisk av B12-mangel før i tiden, så vi er jo heldige som har klart å lage B12 syntetisk og kan bruke det som medisin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2013 #17 Del Skrevet 12. juli 2013 hun traff nok en muskel denne gangen =/ ja, det går over, men hadde ringt helsesøter på legekontoret Disse injeksjonene SKAL settes i muskel, Nubbdubb.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2013 #18 Del Skrevet 13. juli 2013 Jeg setter den avogtil selv i låret og da har det hendt jeg har hatt vondt, blitt hoven og blå etterpå. Men det har alltid gått over etter noen dager Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå