Gå til innhold

Vonde knær av trening - kan jeg sykle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å trene en del i det siste. Fått litt dilla, rett og slett!

Men knærne mine har begynt å gjøre vondt og jeg er redd for å pådra meg en betennelse eller noe. Tror ikke jeg har fått det enda, for etter noen dager gir det seg. Kan det være at knærne mine bare har fått litt "sjokk"?

Trener mye step, aerobic og kick-boxing.

Kan jeg likevel sykle uten at dette skader knærne?

Skal selvfølgelig dra til fysioterapeut hvis det ikke gir seg, men jeg vil helst ikke bare droppe treningen helt nå.

Skrevet

Når du får vondt, så er det noe som er galt med kroppen din. Du må helt klart bremse på den aktiviteten som forårsaker smertene, hvis ikke kan det lett bli kronisk.

Sykling er en fin treningsform fordi det gir liten risiko for overbelastning så lenge du har lette nok gir, evt. lett nok belastning på spinningsykkelen. Du skal ligge på minst 70 tråkk per minutt, gjerne over 80. Prøv deg fram, så ser du.

Jeg vil anbefale deg en tur til fysioterapeuten uansett. Det kan hende at du har et ujevnt gangelag som gjør at du får vondt i knærne når du trener step og/eller aerobic. Feil gangelag kan korrigeres med sportstape og øvelser.

Skrevet

Ja, Lance har rett :jepp: Og fysioen kan fortelle deg om du trenger såler også. Mine kneproblemer har blitt nesten borte etter at jeg fikk såler og fysioøvelser. Men gå til fysio før du har fått et ordentlig problem!

Skrevet

Smerter i knær kan også være et resultat av dårlig benmuskulatur, spesielt lårmuskulatur, men også bakside legger. Aktivitetene du nevner innebærer store støtbelastninger, og styrketrening med fokus på lårmuskulatur og legger kan hjelpe. Trent leggmuskulatur bidrar til å dempe støt og trent lårmuskulatur virker stabiliserende på knær og kneledd. Men som nevnt; ta kontakt med lege og få henvisning til spesialist først.

Skrevet

Forfotløping er også ganske knevennlig, men det krever opptrening og akkurat nå er det ikke det du trenger.

Jeg er enig med alle over, men jeg vil også legge til at du må kjenne litt på smertene om du kan sykle.

Gjør det vondt når du tråkker så skal du ikke gjøre det.

Skrevet

Kan vere feil sko til feil trening.

Noen sko støtter utsiden av foten, andre innsiden.. Og til så hoppende sport som step og aerobic, bør man ha en aerobic-sko som støtter og demper, mens kickboksing bør ha en ganske flat og myk sko så du ikke tråkker over ;)

Sykling skal vere bra, der kan du variere stillingen på foten sånn at du finner en stilling som ikke gjør vondt ;)

Prøv deg frem, det kan godt vere litt treningssjokk ja ;)

Skrevet

Hei :)

Jeg sliter selv med mye leddproblemer, og har mye smerter i knærne ved trening. For all del, du trenger ikke å slutte med trening, finn heller dine treningsmetoder som passer deg i forhold til smertene du har i knærna. Jeg tror ikke det vil skade å sykle nei, men der må du kjenne på din egen smertegrense, og husk å ikke presse den for langt, som kan gjøre vondt verre. Vil heller tipse deg om å bruke den skimaskinen (haha, aner ikke hva den heter). Den som fungerer som om du står på ski, der beina står i ro og du beverer de fram og tilbake med armene, du vet sikkert hvilken jeg mener. Den belaster ikke knærna ettersom beina står i ro, og er derfor blitt min nye bestevenn på treningssenteret :) lykke til.

Skrevet

Sykling skal ikke være noen problem for knær, snarere tvert om så er sykling noe som ofte anbefales for nettopp dem med kne-problemer.

En fjelltur til sammenligning, og spesielt det å gå nedover fjellsidene, er en mye verre aktivitet for et dårlig kne - og slik er det med de fleste aktiviteter sammenlignet med nevnte sykling.

Dog kan du ha en skade der selv sykling ikke er så bra, i så fall har du en ganske alvorlig skade. Som nevn er det tryggeste at du oppsøker legen din og eventuelt henvises til en fysioterapaut, tror du da vil høre at f.eks. sykling og svømming etc. er å anbefale for deg, mens de kanskje nevner at en del andre aktiviteter ikke er så bra for ditt kne (kommer an på kneet ditt sin tilstand).

Som nevnt er smerte kroppen sin måte å si stopp på, smerte skal du ikke trene med - ei heller er smertestillende bra i så måte da det kan bidra til forverring av skader da man presser kroppen til mer enn den takler nettopp grunnet smertelindringen (smerten er jo et stoppsignal som ikke er der i samme grad om man bruker smertestillende). Slike smerter kan oppstå både under utøvelse og etter aktivitetene, plages man så bør man oppsøke kyndig hjelp ov veiledning så man unngår større helseplager som kan komme på sikt som en del av feilterning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...