Lise79 Skrevet 10. desember 2003 #1 Skrevet 10. desember 2003 Jeg skal holde julaften i år og får besøk av en vegetarianer. Hun sier selv at hun godt kan spise grønnsaker og poteter, at jeg ikke trenger å lage noe ekstra for henne. Men det er vel litt kjedelig på selveste julaften?!?! Noen vegetarianere der ute som vil dele hva de spiser til jul?
Gjest sunshine-t Skrevet 10. desember 2003 #2 Skrevet 10. desember 2003 jeg er ikke veggis, men jeg vet at enkelte spiser vegetanersnitzler jaffal. det er masse lekker veggis mat faktisk! men jeg er altfor glad i kjøtt... :oops:
Gjest Poirot Skrevet 10. desember 2003 #3 Skrevet 10. desember 2003 Kjenner noen som spiser hhv. pai, lasagne og laks (er jo ikke ordentlig vegetarianer, men spiser jo ikke kjøtt så samme problem).
Lise79 Skrevet 10. desember 2003 Forfatter #4 Skrevet 10. desember 2003 Kan ikke servere fisk heller... Vegeterianer snitzel hørtes greit ut tror jeg?
Gjest sunshine-t Skrevet 10. desember 2003 #5 Skrevet 10. desember 2003 de ser jaffal gode ut:) hadde ikke hatt noe problem å spise det selv. det finnes på helsekostbutikker og enkelte matvarebutikker vet jeg
Lise79 Skrevet 10. desember 2003 Forfatter #6 Skrevet 10. desember 2003 Da skal jeg ta meg en tur på helsekosten i morgen å se hva jeg finner
Lise79 Skrevet 10. desember 2003 Forfatter #8 Skrevet 10. desember 2003 Nei torsk går ikke desverre. Hun spiser hverken kjøtt eller fisk, kun grønsaker...
Gjest sunshine-t Skrevet 10. desember 2003 #9 Skrevet 10. desember 2003 hm... finner jo soyapølser jaffal, men det er ikke akkurat så kult å ha i julen kanskje.. hm.. veggiskjøttboller? nei.. kanskje heller ikke.... du får rett og slett høre på en butikk hva de har å friste med
Silfen Skrevet 10. desember 2003 #10 Skrevet 10. desember 2003 Mange spiser nøttestek. Skal selv ha en veggis til julemiddag. Forslag, utprøvde, tas i mot med takk, samt oppskrifter.
jordbær Skrevet 11. desember 2003 #11 Skrevet 11. desember 2003 Tja.. Eggerøre Loff Waldorfsalat Potetsalat (Det var dette lunacia foreslo for meg når jeg skulle lage nyttårsaften-middag til oss..) Tror ikke veggiser trenger noen spesielle substitutt-varer for kjøttet.
Imax Skrevet 11. desember 2003 #12 Skrevet 11. desember 2003 Jeg hadde laget en skikkelig god pai jeg. Det dummeste man gjør er å lage mat som liksom skal matche det kjøttetere spiser. Få tak i små paiformer og lag flere små i stedet for en stor, så er det lett å servere og gjesten din føler ikke at han/hun får et helt fat for seg selv. Pai kan også spises med poteter, kokte grønnsaker og sånt også, selv om en crispy, grønn salat er det beste. Paiene kan forresten lages flere dager i forveien. Du kan halvsteke dem, eller helsteke dem, og varme dem raskt i ovnen rett før dere skal spise. Jeg er forresten helt for at man skal gjøre litt ekstra for en vegetarianer også. Lykke til og god jul!
Piglet Skrevet 11. desember 2003 #13 Skrevet 11. desember 2003 Jeg ville foreslå en pai jeg og. Det er ihvertfall det de utenlandske bladene jeg leser, foreslår som julemat til vegetarianere. Jeg synes forøvrig at det er hyggelig at du lager noe spesielt til henne. Det er jo tross alt JUL! Piglet
Iset Skrevet 11. desember 2003 #14 Skrevet 11. desember 2003 jeg var veggis i 7 år, da hadde vi alltid denne fantastiske gryteretten: VEGETARISK VILTGRYTE 2-3 personer. INGREDIENSER: 1 beger lettrømme 1 beger snøfrisk, gjerne med sopp eller einerbær-smak 1-2 store løk 1 stor boks skivede sjampingjong eller annen sopp 2-4 dl melk, avhengig av ønsket mendge saus 4-5 ss maizenna, avhengig av ønsket tykkelse på sausen 1 eske mørke vegebiter (frysevare fra helsekost) sukkerkulør for mørk farge salt og pepper etter smak Margarin eller smør til steking, ikke olje! Stek vegebitene. Ha den oppi en gryte. Stek soppen og løken og ha dem oppi samme gryten. La litt av “sjyen” etter stekingen være igjen i pannen. Ha begeret med rømme I pannen og la det surre et par minutter mens du hele tiden visper forsiktig inn mot midten. Ha rømmesausen i gryten. Rør godt og ha melk og snøfrisk i gryta. La det småkoke i ca 5 minutter. Spe med melk og ha i maizenna. La det småkoke i ca 5 minutter til, og velg tykkelse på sausen. Er den for tynn, tilsett mer maizenna. Er den for tykk tilsett litt mer melk. Sausen er best når den er tykk. La det hele koke i ca 10 minutter. Server med kokte poteter, rørte tyttebær, rødbeter og rosenkål! Nb: til jul pleier vi å 3-doble oppskriften. Det er bedre å lage for mye enn for lite, og denne maten smaker godt dagen etterpå også, og kan fryses!
Gjest Pudding Skrevet 12. desember 2003 #15 Skrevet 12. desember 2003 Ä, sä fin oppskrift Iset!!! Det var ikke jeg som spurte, men tusen takk allikevel! Sambo er nemlig vegetarianer, og det er sä vanskelig ä finne noe som erstatter kjött, og spesielt noe som ser like godt ut ogsä. Tusen, tusen takk! Stor klem fra glad Pudding :D
Gjest Anonymous Skrevet 12. desember 2003 #16 Skrevet 12. desember 2003 Ä, sä fin oppskrift Iset!!! Det var ikke jeg som spurte, men tusen takk allikevel! Sambo er nemlig vegetarianer, og det er sä vanskelig ä finne noe som erstatter kjött, og spesielt noe som ser like godt ut ogsä. Tusen, tusen takk! Stor klem fra glad Pudding :D bare hyggelig:) den smaker faktisk som kjøtt også, tro det eller ei. jeg lurte nemlig svigers hehehe. de er mega-kjøttspisere, men trodde dette var kjøtt helt til jeg sa fra, da trodde de meg ikke Iset
Lise79 Skrevet 13. desember 2003 Forfatter #17 Skrevet 13. desember 2003 Kjempefin oppskrift!! Tusen takk
Sandra Skrevet 13. desember 2003 #18 Skrevet 13. desember 2003 Jeg spiste Isets viltgryte ifjor på julaften, og jeg må si den var veldig god! Med rosenkål og tyttebærsyltetøy ble det en god julemiddag. Gjentar derfor sukseen i år også. Sandra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå