AnonymBruker Skrevet 9. november 2011 #1 Skrevet 9. november 2011 Noen her som oppskrift på hjemmelaget lasagne?? Helst en som noen her har prøvd Det finnes tusen forskjellige oppskrifter på nett og tør ikke velge en random siden dette skal serveres til gjester, så jeg må vite at det er ei bra oppskrift. Og oppskrift på hjemmelagde hvitløksbaguetter om noen har ? Tusen takk!!!
Andrea89 Skrevet 9. november 2011 #2 Skrevet 9. november 2011 Kjøttsaus: Karbonadedeig 3-4 sjalottløk 3 gulrøtter En boks hakkede tomater Tomatpurè Salt Pepper Annet ønsket krydder Brun karbonadedeig, tilsett deretter hakket sjalottløk og revne gulrøtter, og la dette surre litt sammen med kjøttdeigen. Så tilsetter du en boks hakkede tomater og 2-3 spiseskjeer tomatpurè. Smak til med salt, pepper og annet ønsket krydder. Selv bruker jeg et krydder som heter "chilli explotion", men oregano er også veldig godt. Ostesaus: Smør/margarin Hvetemel Melk Ost Smelt smør 2 ss smør, og bland det sammen med 2 spiseskjeer hvetemel. Spe på med melk og kok opp. Ta oppi revet ost, og rør det inn i sausen til alt er smeltet. Så legger du det lagvis: kjøttsaus - ostesaus - pastaplater. Avslutt med ostesaus. Vent gjerne med å legge på ost på toppen til ca. 15 min av steketiden gjenstår. Stekes på 200 grader i 40 min (dette varierer litt fra ovn til ovn). Syns denne er kjempegod! Bruker kjøttsausen til spaghetti og pizza også 1
Cammomille Skrevet 9. november 2011 #3 Skrevet 9. november 2011 Den over er veldig lik min. Jeg har litt muskatnødt i den hvite sausen - KJEMPEGODT!! Lykke til, det blir sikkert kjempegodt 1
skrue Skrevet 10. november 2011 #4 Skrevet 10. november 2011 En teskje kanel gjør undre med kjøttsausen. http://mat.espen.me/?p=1158
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #5 Skrevet 10. november 2011 Min oppskrift (fra den rødrutete kokeboka av Espelid) 2 stk løk 1 stk hvitløk 250 gram kjøttdeig 1 boks hakkete tomater 1 stk buljongterning salt og pepper basilikum og timian Løk surres blank i olje. Ha i kjøttdeigen og brun. Hell i tomatene. Koke på svak varme i 20 min. Ha i krydder på slutten av koketiden. Ostesaus: 3 ss smør 4,5 ss hvetemel 7-8 dl melk salt og pepper 2dl gulost. Smelt smøret og ha i melet. Spe med melken og kok sausen i 5 min. rør av og til. Tilsett ost og krydder. Legges lagvis i en ildfast form. Start med kjøttsaus, så lasagneplater og så ostesaus, kjøttsaus osv. Avslutt med ostesaus. Revet ost på til slutt. Ca 15-20 min ved 250 grader Jeg bruker mer hvitløk samt chili og gjerne litt grovraspet gulerot i røra. Lager ofte litt mer ostesaus for jeg synes det kan bli for knapt.
Gjest grønnfi Skrevet 10. november 2011 #6 Skrevet 10. november 2011 Jeg bruker både kjøttdeig og Bacon når jeg lager selv. Blir kjempegodt.
-Fisken- Skrevet 10. november 2011 #7 Skrevet 10. november 2011 En teskje kanel gjør undre med kjøttsausen. http://mat.espen.me/?p=1158 Enig. Min kjøttsaus inneholder: kjøttdeig/karbonadedeig løk hvitløk gulrot evnt champinjong 1 boks tomater Tomatpuré Litt chili Salt, pepper, kanel, basilikum og diverse andre urter/krydder etter smak (avhenger av hvilken type lasagne jeg skal lage, en meksikansk inspirert for f.eks større doser chili, spisskummen og koriander i seg.) Litt sukker
Gjest Lille-pus Skrevet 10. november 2011 #8 Skrevet 10. november 2011 Jeg lager min på den litt mer tradisjonelle måten med en ekte Bolognese kjøttsaus med løk, hvitløk, bacon, kyllinglever, kjøttdeig, gulrot, stangselleri, rødvin, melk, muskat, tomater og tomatpuré. Den hvite sausen er en helt ordinær bechamel som smakssettes med salt, pepper og muskat.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #9 Skrevet 10. november 2011 hvordan gjør man det egentlig med den hvite sausen for å få den helt perfekt ? jeg har aldri lagd hvit saus før.. kan det bli et problem ?
Gjest Survival Skrevet 10. november 2011 #10 Skrevet 10. november 2011 En teskje kanel gjør undre med kjøttsausen. http://mat.espen.me/?p=1158 Oi, interessant! Det har jeg verken hørt eller brukt før selv. Det skal prøves
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå