Gå til innhold

å gifte seg med en utlending

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:) jeg lurte på en ting. er det noen her ute som er gift eller skal gifte seg med en utlending eller kjenner noen som har giftet seg med en utlending?

Jeg har nemlig en kjæreste fra norge og min familie og noen venner bor i nederland, og hennes familie i norge. jeg lurte på hvordan vi kan ordne et sånt bryllup. begge familier er ikke så flinke på engelsk og min familie kan ikke norsk, og hennes ikke nederlandsk.

hvordan kan man finne en løsning på dette språk problemet? Også vet jeg ikke om jeg kan be hele familien min og vennene mine fra nederland komme til norge for å komme på mitt bryllup. Det koster jo mye penger for dem. Billett og hotell etc.

Nå har vi ikke tenkt ordentlig på å gifte oss, men jeg kommer uansett mest sannsynlig til å gifte meg med en nordman en dag siden jeg ikke har tenkt å flytte tilbake til nederland. Men jeg syns det er litt gøy å fantasere litt om et bryllup:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg planlegger også å gifte meg men en utlending (egypteri Egypt). så jeg vhet wen god del om alt papirarbeidet ;)

Men hva du trenger og ikke trenger kan du lett finne ved å kontakte den norske og nederlandske ambasaden. Men om du er nederlandsk statsborger, så regner jeg med at du trenger en slags dakument fra landet ditt om at det er ok å gidfte seg her :D

Skrevet

tusen takk for svar:):) så langt har jeg ikke tenkt enda at jeg må ordne det med papirer og sånt:P det jeg lurer mest på er om jeg skal få hele familien min til fly til norge og på hvordan jeg kan ordne det med at alle får med seg hva som blir sagt siden noen snakker nederlandsk og noen norsk.. noen andre med ideer? :)

Skrevet

Hei,

Vi fikk gjestene fra Nederland til å komme til Norge - de fleste gjorde en ferie ut av det, og så Oslo/Norge samtidig. Dersom dere har venner/familie som har mulighet til å ta inn noen av dem, hjelper det - da kan man ihvertfall gi valget mellom billig overnatting og hotell. Men de fleste valgte hotell av våre gjester.

Dersom man planlegger og sender ut invitasjoner i god tid i forveien (vi sendte ut nesten et halvt år før), koster ikke flybillettene så mye heller - med Norwegian fra Amsterdam til Oslo får du billetter til godt under 1000kr per person tur-retur.

Jeg har skrevet litt om språk i denne posten:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=575578&view=findpost&p=9488881

Vi hadde tolker under middagen (til talene). Det koster en del penger, men vi var veldig fornøyd med det, da taler er viktig for oss.

Billigere alternativer:

Dersom dere ikke skal ha så mange taler, kan det gå an å få talene på forhånd og få dem oversatt og delt ut på papir, slik at de gjestene som ikke forstår kan lese teksten selv.

Eller ha et bryllup uten taler - kanskje litt mer uformelt med hagebryllup eller lignende?

Jeg holdt min tale etter at middagen ble ferdig - talen min ble ikke oversatt, men jeg skiftet språk ettersom hvem jeg snakket til. Jeg begynte med å takke gjestene for at de kom (på engelsk), deretter toastmaster og forlover (på norsk), brudepiken/svennen og svigerforeldre (på nederlandsk) mine foreldre (på norsk) og til slutt mannen min (på engelsk). Talen ble veldig godt mottatt, og selv om ikke alle forsto alt, så skjønte alle hva som ble ment!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hei:) jeg lurte på en ting. er det noen her ute som er gift eller skal gifte seg med en utlending eller kjenner noen som har giftet seg med en utlending?

Jeg har nemlig en kjæreste fra norge og min familie og noen venner bor i nederland, og hennes familie i norge. jeg lurte på hvordan vi kan ordne et sånt bryllup. begge familier er ikke så flinke på engelsk og min familie kan ikke norsk, og hennes ikke nederlandsk.

hvordan kan man finne en løsning på dette språk problemet? Også vet jeg ikke om jeg kan be hele familien min og vennene mine fra nederland komme til norge for å komme på mitt bryllup. Det koster jo mye penger for dem. Billett og hotell etc.

Nå har vi ikke tenkt ordentlig på å gifte oss, men jeg kommer uansett mest sannsynlig til å gifte meg med en nordman en dag siden jeg ikke har tenkt å flytte tilbake til nederland. Men jeg syns det er litt gøy å fantasere litt om et bryllup:)

Hei :)

Vi er begge norske, men skal gifte oss i Nederland faktisk,fordi vi ønsket oss et utenlandsbryllup. Det innebar jo da at vi har invitert alle gjestene våre til utlandet, hvilket de jo selv må betale for. Vi var forberedt på at det kanskje ikke kom til å være så mange som ville ha lyst til det, men responsen har vært over all forventning, folk synes det er kjempe spennende å skulle reise bort til et annet land i bryllup. De fleste ser på det som en fin anledning til å ta seg en liten ferie :) Tror du trygt kan invitere vennene dine over hit, det viktigste, tror jeg, er at invitasjonene sendes ut tidligere enn ellers. folk trenger jo litt tid for å planlegge reiser.

En venninne av meg var toastmaster i et norsk/tysk bryllup, hvor mange ikke kunne engelsk, og ikke begge språkene. Dette løste de med at talene o.l faktisk ble tolket underveis av henne, som kan både norsk og tysk. Dette høres kanskje litt merkelig ut, men det hadde vært en veldig fin løsning, og gjestene var kjempefornøyde siden alle forsto :)

Endret av bobbi
Skrevet (endret)

Har det samme problemet med språk.

Bryllupet blir i usa, og vi kommer til og ha gjester som snakker enten norsk, spansk eller engelsk. Han blir den eneste som snakker alle språkene (eventuelt jeg, viss jeg får lært meg spansk før den tid) .

De fleste vil kunne engelsk, iallefall nok til og kunne forstå hva som foregår. Så tror det meste vil bli på engelsk. Men med taler vet jeg ikke hvordan det blir.

Er noen år til enda, så har god tid til og finne en løsning.

Endret av My_Lady

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...